بنگاه آهن فروشی

بزرگترین تامین کننده میلگرد و تیرآهن، ورق و لوله فولادی با بهترین قیمت در بازار

 

 

محاسبه ی وزن میلگرد

محاسبه ی قیمت روز میلگرد براساس وزن میلگرد استفاده شده در هر بندیل میلگرد محاسبه میشود و محاسبه ی وزن میلگرد یک فرمول منحصر به فرد خود را دارد و بسیاربرای پروژه های عمرانی حائز اهمیت میباشد و بر این اساس وزن و طول مقدار مورد نیاز میلگرد را مشخص میکنند.

 

محاسبه ی وزن میلگرد

فروش میلگرد بر اساس وزن صورت می گیرد و برای تعیین دقیق وزن میلگرد مورد نیاز باید فرمول محاسبه وزن بر اساس مقیاس طول را مد نظر قرار داد.

 

برای محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز ساختمان از دو روش محاسبه کلی و محاسبه دقیق بر اساس متراژ مورد نیاز استفاده می شود.

محاسبه کلی

در روش محاسبات کلی به ازای هر متر مربع 40 تا 60 کیلوگرم میلگرد در نظر گرفته میشود که به هیچ عنوان روش درست و مقرون به صرفه ای نیست. زیرا میزان هدر رفتن میلگرد در پروژه بسیار زیاد است.

محاسبه دقیق

بهترین روش، روش دقیق محاسباتی وزن میلگرد است با استفاده از جدول لیستوفر و جدول اشتال محاسبه میشود.

فرمول محاسبه دقیق میلگرد مورد نیاز ساختمان به صورت زیر است:

نتیجه گیری

بنابراین برای محاسبه ی قیمت میلگرد باید از وزن هر بندیل میلگرد اطلاع داشته باشیم و با استفاده از فرمول وزن، قیمت بندیل میلگرد را محاسبه کنیم.

 


source:نحوه ی محاسبه ی قیمت میلگرد

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: شنبه 29 آذر 1399برچسب:محاسبه قیمت میلگرد, آهن, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

پی یا فونداسیون

پی یا فونداسیون یک ساختمان یک موضوع مهم و اساسی است و برای انتقال بار ساختمان به زمین در سازه ها کاربرد دارد. در این مقاله با نحوه ی میلگرد گذاری فونداسیون و انواع پی آشنا میشویم.

 

وظایف پی یا فونداسیون

هدف ازپی ریزی ساختمان انتقال بار ساختمان به زمین است تا از نشست بیش از حد ساختمان جلوگیری کند، بر اثر بار وارد شده از سمت ساختمان در خاک زیر ساختمان شکست ایجاد نشود و از سقوط ساختمان در اثر وارد شدن نیروهای جانبی جلو گیری کند.

محل مناسب برای پی ساختمان

یکی از اصول اولیه مهمی که باید در ابتدا به آن توجه کنید، زمینی است که می‌‌خواهید ساختمان را در آن بسازید. زمین نامناسب برای ساخت ممکن است که در آینده خطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد.

اصل دیگری که نباید آن را فراموش کنید، نوع خاک است.

در اکثر مکان‌های شهر خاک برای ساخت‌وساز مناسب است و می‌توان اقدام به ساختمان‌سازی کرد، اما در برخی از مکان‌ها، خاک قابل آن محل قابل ساخت‌وساز نیست .

طی آزمایشاتی که از آن خاک انجام می‌شود، کارشناسان تشخیص می‌دهند که این خاک به مرور زمان نشست می‌کند و باعث خراب شدن ساختمان می‌شود.

قبل از ساختمان سازی باید محلی که در آن میخواید ساختمان خود را بنا کنید، سطح فوقانی آن پایین تر از سطح یخبندان باشد و سطح تحتانی بالاتر از عمق ایستایی باشد.

عمق یخبندان پایین ترین عمقی است که در آن آب و هوا و رطوبت خاک در سرمای ناشی از سردترین روز سال یخ می زند و این مقدار با اقلیم مشخص می شود.

انواع قالب‌بندی از جهت مصالح

  • قالب‌بندی چوبی: برای ساخت قطعات بزرگ‌تر استفاده می‌شود.
  • قالب‌بندی فلزی: استحکام بیشتری دارد و دفعات بیشتری استفاده می‌شود.
  • قالب‌بندی آجری: از لحاظ سرعت کار و اقتصادی بودن به‌صرفه است.

میلگرد گذاری یا آرماتور گذاری

بتن در برابر نیروهای کششی و برشی به تنهایی جوابگو نیست و ضعیف است، لذا بتن را با بتن تقویت میکند.

نحوه ی میلگرد گذاری متفاوت است که در ادامه با برخی از آن ها آشنا میشوید.

نحوه میلگرد گذاری پی منفرد:

با توزیع فشار در خاک زیر پی و توزیع فشار در زیر پی وابسته به نوع خاک و سختی پی دارد.جهت سهولت قالب بندی در پای ستون اجرا می شود.

اصول اولیه پی‌ریزی

در پی‌ریزی اصول اولیه خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید و در صورت رعایت نکرد، در ادامه پروژه خود به مشکل بر خواهید خورد.

عمق ایستا

اصل دیگر در فونداسیون ساختمان عمق پی است. این اصل را اکثر ساختمان‌سازان رعایت می‌کنند. در ساختمان‌سازی باید عمق پی ساختمان باید از عمق ایستایی بیشتر باشد. عمق ایستایی همان سطح دریا است. و این عمق در هر ساختمان فرق می‌کند و باید محاسبه شود.

عمق یخبندان

شاید برای شما سؤال باشد که یخبندان چه ربطی به ساختمان دارد. بر اساس تحقیق‌هایی که انجام شده در فصل زمستان زمانی که خاک مرطوب شروع به یخ زدن می‌کند، در خاک پی ساختمان حدود 8 درصد از عمق افزایش می‌یابد و هر چیزی که روی خاک وجود دارد را جابه‌جا می‌کند. البته این عدد برای هر کشور متفاوت است. این عدد را سازمان مقررات ملی ساختمان هر کشور بیان می‌کند. این عدد به سانتی‌متر در نقاط مختلف کشور ایران بین 28 تا 40 سانتی‌متر است.

انتخاب مهندس

شما این کار را باید قبل از شروع پی‌ریزی انجام دهید. یک مهندس خوب می‌تواند در روند اجرای فونداسیون نقش پررنگی داشته باشد. به‌طور مثال می‌تواند برای انتخاب مصالح مناسب برای اجرای پی‌ریزی به شما کمک کند. برای انتخاب یک مهندس خوب می‌توانید به پیشنهادهای آن‌ها برای ساخت ساختمان توجه کنید و بهترین پیشنهاد را قبول کنید.

ستون‌ها

اگر می‌خواهید یک ساختمان خوب و محکم داشته باشید باید تعداد ستون‌های ساختمان را در نظر بگیرید. در یک ساختمان کوچک معمولاً از نه ستون ایستا استفاده می‌شود و با توجه به متراژ و طبقات ساختمان تعداد ستون‌ها نیز تغییر می‌یابد.

کیفیت مصالح

این اصل ساختمان‌سازی را هر کسی می‌داند، چه متخصص ساختمان‌ساز و چه یک فرد عادی. در ساختمانی که ساخته می‌شود، باید از بهترین مصالح استفاده شود تا خرابی به بار نیاید. همچنین باید از کیفیت مصالح  در پی‌ریزی ساختمان نیز مطمئن شوید که ساختمان شما از پایه محکم و با اساس ساخته شود.

لایه‌های فونداسیون

لایه‌های هر پی با یکدیگر متفاوت هستند و مواد آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. برای اینکه بتوانید بیش‌ترین بهره را از لایه‌های فونداسیون ببرید باید از بهترین مصالح برای ساخت آن‌ها استفاده کنید. لایه‌هایی که در ادامه به شما می‌گوییم در برخی از پی‌ها وجود دارد و ممکن است یک یا دو مورد آن‌ها در پی‌های دیگر وجود نداشته باشد.

  • اولین لایه برای ساخت یک پی خوب یافتن زمین مناسب میباشد
  • لایه بعدی استفاده از بتن مگر یا بتن خاص دیگر است.
  • در لایه بعد از بتن اصلی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • در مرحله بعد نوبت به قرار دادن صفحه‌های زیر ستون است.
  • در لایه بعدی باید آرماتورها را در داخل پی قرار دهید.
  • در مرحله بعد باید بولت‌ها را قرار بدهید.
  • و نهایتا در مرحله آخر رامکا استفاده میگردد.

source:پی ساختمان یا فونداسیون چیست و دلیل استفاده ی آن چیست؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: شنبه 29 آذر 1399برچسب:پی ریزی, فونداسیون, آهن, ساختمان سازی, آرماتور بندی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

تفاوت تسمه و ورق

تسمه آهنی و ورق از محصولاتی هست که در صنعت ساختمان سازی استفاده میشود. هر دو به شکل صفحه های برش داده شده در انواع مختلف و جنس های گوناگون در بازار عرضه میشود. قبل از خرید بهتر است با تفاوت این دو محصول آشنا شوید. 

 

تعریف تسمه و کاربرد آن

تسمه برشی از سطح مقطع فلزی است. تسمه به صورت برش هایی صاف و یکسان است که روی ورق شکل داده میشود. این محصول به دسته های مختلفی تقسیم میشود که مهمترین و پر کاربرد ترین آن ها نوع آهنی است. نوع آهنی آن به دوصورت تولید میشود:

  1. نوردی
  2. ماشین کاری

در روش نوردی از ضایعات آهن ذوبی است و در اندازه های متفاوتی تولید و در بازارعرضه میشود. اندازه هم معمولا بین 4 تا 7 متر متغیر است.

در روش ماشن کاری ورق ها به صورت یکدست و درجه یک و مرتب تولید میشود و در آخر لبه های آن ها با استفاده از ماشین آلات خاص میسایند و گرد میکنند.

تسمه ماشین کاری

کاربرد تسمه در صنعت و ساختمان سازی

تسمه در جنس های مختلفی مانند آهن، فولاد، آلومینیوم، آلیاژی، گالوانیزه و غیره تولید میشود. برای جاهایی که استحکام بالا و مقاومت مهم است، نوع فلزی استفاده میشود. این محصول در بسته بندی صنایع گوناگونی مثل ترابری، پروفیل ، صنایع فلزی، شیشه، چوب، MDF، کارخانجات تولیدی، موزاییک و…کاربرد دارد. گریتینگ یکی از محصولات پرکاربرد و نوعی شبکه ی فولادی میباشد.

این محصول ویژگی های خاصی مانند مقاومت بسیار بالا، زیبایی ظاهری، قیمت پایین تر نسبت به محصولات مشابه خود، امکان عبور هوا و نور و… دارد که آن را به مطلوب ترین گزینه ها برای استفاده در موارد ساختمانی و صنعتی تبدیل کرده است. این محصول در مواردی که به مقاومت بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد مانند:

  • پله های کارخانجات
  • پله سازی در ساختمان ها
  • پوشش کف
  • و…

ورق چیست؟ کدام نوع از آن بهتر است؟

ورق از فلزات آهنی و غیر آهنی مانند فولادهای ضد زنگ، فولاد ساختمانی یا آلیاژهایی مثل برنج، مس، آلومینیوم و… ساخته می شود. محصولات به صورت ورقی تولید و و در بازار عرضه می شوند. هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد و بر اساس نوع ساختار و فیزیک، هر کدام در حوزه های متنوعی استفاده میشود که این محصولات انواع متفاوتی دارند. مثل:

  • گالوانیزه: که سطح آن با فلز روی پوشش داده شده است.
  • رنگی: سطح آن ها با رنگ های مختلف زینت داده شده است.
  • سیاه: روی آن صیقلکاری انجام نشده و اکسید سطح آن را پوشانده است.
  • آجدار: این نوع از محصول حاصل شکل دهی مدل های ST37 و ST52 است و سطح آن آجدار می باشد.
  • اسید شویی: مشابه نام آن، فلزی که وارد استخر اسید شده و ناخالصی های آن حذف می گردد.
  • فولادی: محصولی که از جنس فولاد تهیه شده است.
  • کرکره: از ابتدایی ترین نوع می باشد و برای سقف شیروانی و چنین مواردی کاربردی است.
  • روغنی: ورق سیاه با حذف ناخالصی و روش نورد سرد به روغنی تبدیل می شود.

ورق چیست؟

این محصولات در اندازه ها و ضخامت های متفاوت در بازار عرضه میشوند. و ضخامت آنها در سه سطح نازک، متوسط و ضخیم تقسیم میشود. نوع نازک ضخامتی 0.1 تا 2.75 میلی متر، نوع متوسط ضخامتی حدود تا 4.75 میلی متر و نوع ضخیم ضخامت 5 میلی تری به بالا دارد.

 

این محصولات از لحاظ سطح نیز تنوع دارند و در انواع آج دار، صاف، خش دار و… ارائه می شوند. کاربرد این محصولات در صنایع نیز متنوع است به عنوان مثال در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

خودروسازی و صنایع حمل ونقلی، ساخت سطح های فلزی،تانکر سازی،صنایع دریایی و کشتی سازی،انواع سازه های هوایی و هواپیماسازی،لوازم خانگی،ساخت مخازن و غیره.

مقایسه کلی دو محصول

  • تسمه آهنی در جاهایی که مقاومت و استحکام بالا نیاز باشد استفاده میشود.
  • هر دو محصول به روش نورد کاری تولید می شوند.
  • تسمه و ورق هر دو محصول گوناگون هستند.
  •  تسمه آهنی در ساختمان سازی و ورق در صنایع کاربرد دارد.
  • اندازه و ضخامت های هر دو محصول مختلف هستند.
  • هر دو محصول از جنس فلزهای آهنی و غیر آهنی تهیه و عرضه می شوند.

source:تفاوت تسمه آهنی و ورق و موارد استفاده ی آن ها

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: شنبه 29 آذر 1399برچسب:تسمه آهنی, ورق گالوانیزه, ورق, ضایعات آهنی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

توری حصاری

حفاطت از محل زندگی و ایجاد امنیت یکی از مهمترین دغدغه های انسان از ابتدای بشریت تا الان است. وسایل و امکانات گوناگونی بدین منظور ابداع شده است. فنس طوری و توری حصاری یکی از این امکانات است که برای ایجاد امنیت از آن استفاده میشود.

 

توری حصاری زنجیری چیست؟

 یکی از مهمترین نوع توری حصاری، توری حصاری زنجیری است. توری حصاری زنجیری، محبوبیت بالایی دارد، زیرا مقاومت بالا و قابلیت نصب آسان دارد و امنیت بالایی نسبت به بقیه ی توری ها دارد. در توری حصاری زنجیری از عرض سیم ها وصل میشوند. دلیل نام گذاری این نوع توری، نوع بافت آن است. از دیگ مزایای این نوع توری، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است و عمر بالایی دارد. این قابلیت به خاطر استفاده از گالوانیزه ی گرم با روکش روی میباشد.

مشخصات توری زنجیری

توری حصاری زنجیری در جاهایی مانند فضاهای ورزشی، مراکز نظامی، فرودگاه ها ، مرز بندی املاک شخصی و …استفاده میشود.

مجموعه ی آهن ملل مناسب ترین توری حصاری کارخانه ها و برند های مختلف را به مشتریان ارائه می کند.

ارتفاع رول های توری حصاری زنجیره ای میتواند بنا به نیاز و درخواست مشتری بین 5 تا 25 متر و با عرض 50 سانتیمتر تا 4 متر تولید شود. ضخامت مفتول می تواند  4 میلی متر ،  3.50 میلی متر،  3 میلی متر ،  3.8 میلی متر ،2.5 میلی متر و  2.41 میلی متر باشد که بستگی به نوع انتخاب و نیاز مشتری میباشد.

معرفی توری پرسی

توری پرسی ظاهر توری پرسی مربع و مستطیل است و به صورت سیم بافته شده میباشد. ابعاد سیم مفتولی این نوع توری از سیم های سخت صنعتی در ابعاد ۲ میلی متر تا ۶ میلی متر ، و به قطر ۳ تا ۵ میلی‌متر است. این شکل توری که با موج دادن سیم های فلزی تولید می شود ، معمولاً از جنس آهن و گالوانیزه است که پس از آن این مفتول ها بصورت کنگره و دنده دنده شده در می آید و در پایان توسط دستگاهی، در ابعاد ۲×۱۱ بصورت تار و پود بافته می شود.از این نوع توری معمولاً  می توان جهت حصارکشی ، حفاظ بندی در و پنجره ، قفس حیوانات ، مش بندی ، ساختمان سازی استفاده کرد.

 

کاربرد توری پرسی:

این نوع از توری پرسی ها در نرده کشی دور پارک ها، بلوار ها، ترمینال ها، منازل ویلایی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگرد کاربرد های توری پرسی میتوان به حفاظ بندی در و پنجره، مش بندی، ساختمان سازی و غیره اشاده کرد. این توری به عنوان فنس هم قابل استفاده است. توری پرسی گالوانیزه نسبت به توری پرسی آهنی کاربرهای بیشتری دارد.

همچنین این توری به عنوان فنس و یا فیلتر در بسیاری از صنایع کاربر دارد. توری پرسی سنگین در معادن، کارخانه زغال سنگ، ساختمان سازی و دیگر صنایع مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد. توری پرسی سبک نیز به عنوان فیلتر در صنعت مواد غذایی کارایی فراوانی دارد.

 


source:تفاوت توری حصاری زنجیری و توری پرسی

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: شنبه 29 آذر 1399برچسب:توری حصاری, توری, توری پرسی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در صنایع یکی از پرکاربردترین آلیاژها، فولاد میباشد. فولاد کاربرد بسیاری در زمینه تجهیزات صنعتی و ساختمان سازی دارد همچنین فولاد انواع و روش های مختلفی برای ساخت دارد. فولاد دمشقی یکی از انواع فولاد میباشد، در گذشته این فولاد در دمشق خرید و فروش میشد پس ممکن است که به این دلیل اسم این نوع فولاد، فولاد دمشقی نامیده میشود.

یکی از کاربرد دیگر فولاد دمشقی استفاده برای ساخت ابزار مختلف به خصوص چاقو میباشد که معروف ترین نوع چاقو میباشد که طرفداران بی شماری دارد.

فولاد دمشقی چیست؟

فولاد دمشقی به دلیل زیبایی ظاهری که دارد مورد توجه بسیاری از صنعتگران قرار میگیرد بنابراین یکی از بهترین و معروفترین نوع فولاد میباشد.

این فولاد طرح هایی تیره، روشن و موج دار دارد به همین دلیل ظاهری خاص دارد.

فولاد دمشق غیر از زیبایی به علت استحکام، انعطاف پذیری بالا، مقاومت به ضربه و قابلیت تیز بودن بسیار ارزشمند میباشد.

فولاد دمشق چیست؟

فولاد دمشق چیست؟

وسایل ساخته شده توسط فولاد دمشق نسبت به اجناس ساخته شده با آهن از کیفیت بالاتری برخوردار میباشد.

 اما لازم است بدانید که در قرن 19 فولادهای پرکربنی ساخته شده که توسط فرآیند بسمر از کیفیت فولاد دمشق پیشی گرفته ولی همچنان برای دوره خود یک فولاد برجسته میباشد.

فولاد دمشقی فرآیند ساخت بسیار دشواری دارد به همین علت در مقایسه با بقیه انواع دیگر فولاد قیمت گرانتری دارد.

فولاد دمشق چندین فرآیند ساخت دارد که یکی از روش های ساخت آن با قرار دادن ورق های فولادی و جوش دادن آنها با فرآیند خاصی انجام میشود.

برای دوام بیشتر این فولاد لازم است که از رطوبت دور بماند و همیشه تمیز باشد تا دوام بیشتری داشته باشند.

انواع فولاد دمشق

فولاد دمشق در دو نوع تولید میشود:

  • فولاد دمشقی ریخته گری
  • فولاد دمشقی با الگوی جوش داده شده

فولاد دمشقی ریخته گری

روش اصلی ساخت این فولاد به صورت ناشناخته میباشد.

شایان ذکر است که فعالان این حوزه برای کپی و شبیه سازی فولاد دمشقی تلاشهایی  انجام داده اند اما به علت تفاوت در مواد خام اولیه و تفاوت در تکنیک ساخت موفقیت چندانی نداشتند که روش های ساخت نسخه اصلی را بتوانند به دست بیاورند.

از ماده ای به اسم ووتز، فولاد دمشقی ساخته میشود. این ماده نوعی فولاد میباشد که بیش از 2000 سال پیش در هند ساخته میشد.

با ذوب شدن آهن و فولاد به همراه ذغال سنگ با حداقل اکسیژن ووتز تولید میشود. در این شرایط فلز کربن از ذغال سنگ جدا میشود.

فولاد دمشقی با الگوی جوش داده شده

امروزه اگر از بازار فولاد دمشقی خریداری کنید این فولاد صرفا دارای الگوی موج دار تیره و روشن میباشد اما این فولاد دمشقی نیست و با سایش میتواند از بین برود.

امروزه چاقوها از فولاد دمشقی با الگوی جوش داده شده، ساخته میشود و بسیاری از خواص فولاد دمشق را دارد.

چاقوی فولاد دمشق

چاقوی فولاد دمشق

آهن و فولاد در این روش کنار هم قرار میگیرد و در دمای بالا به وسیله یک چکش آنها را فورج میکنند تا اتصال آنها برقرار شود.

برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن، محل اتصال توسط یک فلاکس آب بندی میشود.

فرآیند تولید فولاد دمشق

ساخت فولاد دمشقی روش های زیادی دارد که از هر منطقه به منطقه ی دیگر متفاوت میباشد.

رایج ترین روش ساخت فولاد دمشقی جوش دادن فولاد بر روی هم دیگر میباشد. در ادامه به بررسی مراحل مختلف ساخت این فولاد میپردازیم.

مراحل ساخت فولاد دمشق شامل:

  • تهیه ورق به تعداد مورد نیاز
  • جوشکاری دیسک‌ های فولادی
  • کشش و صاف کردن یا نورد بلوک یکپارچه

میباشد. که در ادامه به صورت مختصر درباره هریک شرح میدهیم.

تهیه ورق به تعداد مورد نیاز

ابتدا برای ساخت فولاد دمشقی، تعدادی ورق فولادی یا دیسک فولادی روی هم قرار میگیرند.

این دیسک ‌ها باید به‌ صورت یکی در میان سخت و نرم میباشند که منظور از سخت و نرم میزان کربن و نیکل درون آنها میباشد.

شایان ذکر است که ورق های با محتوای کربن بیشتر در مقایسه با ورق های نیکل دار سخت تر میباشند.

تعداد ورق ها بسته به اندازه تیغه ای که تولید میشود متغیر میباشد و رقم ثابتی نیست.

جوشکاری دیسک‌ های فولادی

برای ایجاد بلوک لایه لایه، به صورت یکی در میان دیسک های سخت و نرم را در کوره قرار داده میشود تا با ایجاد گرمای زیاد به هم متصل شوند.

بلوک حاصله سپس طوری کوبیده میشود که نازک تر شود و دیسک ها به هم جوش خورده و یکپارچه شوند.

بلوک هربار در کوره قرار گرفته باشد با شار جوشکاری قبل از سرد شدن پوشانده میشود.

شار جوشکاری را روی بلوک داغ ریخته میشود تا ذوب شده و به همه لایه ‌های فولاد نفوذ کند‌.

هنگام ساخت فولاد دمشقی، استفاده از شار جوشکاری بسیار حائز اهمیت میباشد زیرا با نفوذ به تمام لایه ها از اکسیداسیون و زنگ ‌زدگی فولاد جلوگیری میشود.

کشش و صاف کردن یا نورد بلوک یکپارچه

در این قسمت بلوک یکپارچه تحت حرارت زیاد قرار گرفته تا نورد شود.

هنگامیکه طول بلوک یکپارچه دو برابر شد آن زا از وسط دو نیم میکنند سپس مرحله ی دوم بار دیگر اتفاق میفتد.

بلوک چندین بار تحت عملیات نورد و برش قرار میگیرد تا به شکل مورد نظر در آید.

یک بلوک پنج لایه اگر به عنوان مثال شش بار تحت عملیات برش و نورد قرار گیرد یک فولاد دمشق با 320 لایه برای ما تولید میکند.


source:فولاد دمشقی، از معرفی تا فرآیند تولید آن

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: چهار شنبه 26 آذر 1399برچسب:فولاد دمشقی,فولاد دمشق,انواع فولاد دمشق,فرآیند تولید فولاد دمشق, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

امروزه از فولاد در اکثر سازه های ساختمانی استفاده میشود. عملیات حرارتی بر روی فولاد، انواع مختلفی دارد که یکی از آنها نرماله کردن فولاد میباشد.

عملیات حرارتی برای ایجاد تغییراتی در خواص شیمیایی، مکانیکی و متالوژیکی فولاد در جهت بهینه ‌سازی آن برای مصرف میباشد.

نرماله کردن فولاد چیست؟

عملیات نرماله کردن فولاد سبب ریزدانه کردن فولاد و یکنواخت کردن ساختار آن میشود.

اهمیت نرماله کردن فولاد

از انواع عملیات حرارتی فولاد به عنوان پایه برای عملیات حرارتی بعدی استفاده میشود.

اهمیت نرماله کردن فولاد

اهمیت نرماله کردن فولاد

نرماله کردن فولاد میتواند عیوبی را که طی عملیات قبلی در سطح یا درون قطعه فولادی ایجاد شده است را از بین ببرد به همین علت این فرآیند اهمیت زیادی دارد.

فرآیند نرماله کردن فولاد به شرح زیر میباشد:

قطعه فولادی در ابتدا حرارت داده میشود و بعد اجازه میدهند که به آرامی در هوای آزاد سرد شود.

برای نرماله کردن فولاد درجه حرارت به اندازه 50 درجه سانتی گراد و بالاتر از A3 میباشد.

دمای حرارت اگر بالاتر از میزان گفته شده باشد فولاد دانه درشت تر شده و از خواص آن کاسته میشود.

عملیات نرماله کردن به علت دانه ریز کردن فولاد (نه دانه درشت کردن آن) مورد استفاده قرار میگیرد.

فولاد با این درجه تا زمانی حرارت داده میشود که ساختار آن به آستنیت تبدیل شود.

فرآیند نرماله کردن فولاد

فرآیند نرماله کردن فولاد

شایان ذکر است که در عملیات حرارتی نرماله کردن، ناهمواری ‌ها و تنش‌ های داخلی در قطعه مورد نظر، تعدیل میشود.

برای سرد کردن قطعه در این فرآیند، قطعه مورد نظر به جای کوره در هوای آزاد در دمای اتاق یا هوای ساکن سرد شود.

هر اندازه حجم و ضخامت قطعه بیشتر باشد سرعت سرد کردن را باید بالا برد.

این عملیات حرارتی را میتوان به عنوان عملیات نهایی و یا مقدمه ای برای یک سری عملیات دیگر در نظر گرفت.

به عنوان مثال میتوان از آن به ‌عنوان عملیاتی برای رفع عیوب حاصله از عملیات قبلی روی قطعه استفاده کرد یا اول با این عملیات قطعه را یکنواخت و دانه ‌ریز کرد و بعد به مرحله ماشین‌ کاری یا سخت ‌کاری سپرد.

نکات مهم برای عملیات نرماله نکردن فولاد

  • قطعات با شکل های پیچیده یا خیلی بزرگ بهتر است نرماله نشود چون هنگامی که قطعه مورد نظر اندازه بزرگی داشته باشد، سطح آن هنگام سرد شدن به سرعت سرد شده و شکل میگیرد درحالیکه مغز آن هنوز سرد نشده است.

در این قسمت اگر بخواهیم برای قطعه حجیم از عملیات نرماله کردن استفاده کنیم باید اجازه بدهیم گرما از مغز قطعه به بیرون هدایت شود و زمان بیشتری برای سرد شدن مغز قطعه در نظر بگیریم تا میزان تنش ‌های احتمالی کاهش یابد.

  • هنگامیکه مغز قطعه از فاز Y به A سرد و تبدیل میشود، مغز قطعه تمایل به افزایش حجم دارد که چون سطح قطعه کاملا شکل گرفته فضایی برای افزایش حجم قطعه وجود ندارد که این موضوع باعث میشود در قطعه تنش به وجود آید.
  • دقت کنید که از فولادهای آلیاژی برای عملیات نرماله کردن استفاده نشود چون در قطعات نازک و کوچک سرعت سرد شدن بالاتر میباشد به همین علت ممکن است به جای ساختارهای تعادلی فریت و پرلیت، ساختارهای غیر تعادلی مارتنزیت و بینیت ایجاد شود.

مزایای نرماله کردن فولاد

مزایای نرماله کردن فولاد

مزایای نرماله کردن فولاد

نرمالیزه کردن فولاد همانند عملیات های حرارتی دیگر مزایایی دارد که برخی از این مزایا شامل:

  • ریز کردن دانه ها
  • بالا بردن میزان انعطاف پذیری
  • ارتقا قابلیت و امکان ماشینکاری
  • یکنواخت کردن بیشتر موادتشکیل دهنده آلیاژی
  • یکنواخت کردن ریز ساختار

کاربرد نرماله کردن

این فرآیند کاربردهای مفیدی در زمینه صنعت دارد که شامل:

  • در صنعت ممکن است قطعاتی وجود داشته باشد که مقاطع یکسانی ندارند و چون در هر قسمت سرعت سرد شدن متفاوت میباشد دچار ساختار یکنواختی نمیباشند.

عملیات نرماله کردن در این موارد میتواند یک ساختار منسجم تر و یکنواخت تر ایجاد کند.

  • گاهی دانه ها در عملیات نورد گرم در جهت نورد گرم دچار کشیدگی میشود و در قسمت های مختلف خواص قطعه متفاوت میباشد.

عملیات نرماله کردن برای یکنواخت سازی قطعه بسیار کمک میکند.

  • دانه های قطعه در فولادهای ریخته گری درشت میباشد و دارای فریتی است که به صورت سوزنی شکل میباشد.

این عملیات حرارتی ساختار ریزدانه خوبی را ایجاد میکند.

تفاوت نرماله و آنیله کردن فولاد

این دو عملیات شباهت بسیاری دارد ولی در برخی موارد متفاوت میباشد که این موارد شامل:

  • در فرآیند نرماله کردن دمای گرمادهی در مقایسه با آنیله کردن بالاتر میباشد که محصول تولیدی آن یکنواخت تر و حلالیت بیشتری دارد.
  • در فرآیند آنیله کردن قطعه فولادی در درون کوره سرد شده ولی در فرآیند نرماله کردن، قطعه فولادی در هوای آزاد و خارج از کوره سرد میشود.
  • در عملیات حرارتی نرماله کردن فولاد حاصل دانه ریزتر از فولاد حاصل از عملیات آنیله کردن میباشد.
  • فولاد حاصل از عملیات نرماله شده در مقایسه با فولاد آنیله شده دانه ریزتر میباشد که سبب گردیده استحکام آن افزایش یابد.
  • فولاد نرماله شده انعطاف پذیری پایین تری نسبت به فولاد آنیله شده دارد.
  • از عملیات آنیله کردن برای از بین بردن تنش های حاصل از نورد سرد استفاده میشود در صورتی که از عملیات نرماله کردن برای بهبود ساختاری قطعاتی استفاده میشود که تحت نورد گرم و کشش بوده اند.

source:بررسی فرآیند عملیات حرارتی نرماله کردن فولاد

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: سه شنبه 25 آذر 1399برچسب:نرماله کردن فولاد,اهمیت نرماله کردن فولاد,فرآیند نرماله کردن فولاد,مزایای نرماله کردن فولاد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

توری حصاری

توری حصاری زنجیری چیست؟

 یکی از مهمترین نوع توری حصاری، توری حصاری زنجیری است. توری حصاری زنجیری، محبوبیت بالایی دارد، زیرا مقاومت بالا و قابلیت نصب آسان دارد و امنیت بالایی نسبت به بقیه ی توری ها دارد. در توری حصاری زنجیری از عرض سیم ها وصل میشوند. دلیل نام گذاری این نوع توری، نوع بافت آن است. از دیگ مزایای این نوع توری، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است و عمر بالایی دارد. این قابلیت به خاطر استفاده از گالوانیزه ی گرم با روکش روی میباشد.

مشخصات توری زنجیری

توری حصاری زنجیری در جاهایی مانند فضاهای ورزشی، مراکز نظامی، فرودگاه ها ، مرز بندی املاک شخصی و …استفاده میشود.

 

ارتفاع رول های توری حصاری زنجیره ای میتواند بنا به نیاز و درخواست مشتری بین 5 تا 25 متر و با عرض 50 سانتیمتر تا 4 متر تولید شود. ضخامت مفتول می تواند  4 میلی متر ،  3.50 میلی متر،  3 میلی متر ،  3.8 میلی متر ،2.5 میلی متر و  2.41 میلی متر باشد که بستگی به نوع انتخاب و نیاز مشتری میباشد.

معرفی توری پرسی

توری پرسی ظاهر توری پرسی مربع و مستطیل است و به صورت سیم بافته شده میباشد. ابعاد سیم مفتولی این نوع توری از سیم های سخت صنعتی در ابعاد ۲ میلی متر تا ۶ میلی متر ، و به قطر ۳ تا ۵ میلی‌متر است. این شکل توری که با موج دادن سیم های فلزی تولید می شود ، معمولاً از جنس آهن و گالوانیزه است که پس از آن این مفتول ها بصورت کنگره و دنده دنده شده در می آید و در پایان توسط دستگاهی، در ابعاد ۲×۱۱ بصورت تار و پود بافته می شود.از این نوع توری معمولاً  می توان جهت حصارکشی ، حفاظ بندی در و پنجره ، قفس حیوانات ، مش بندی ، ساختمان سازی استفاده کرد.

 

کاربرد توری پرسی:

این نوع از توری پرسی ها در نرده کشی دور پارک ها، بلوار ها، ترمینال ها، منازل ویلایی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگرد کاربرد های توری پرسی میتوان به حفاظ بندی در و پنجره، مش بندی، ساختمان سازی و غیره اشاده کرد. این توری به عنوان فنس هم قابل استفاده است. توری پرسی گالوانیزه نسبت به توری پرسی آهنی کاربرهای بیشتری دارد.

همچنین این توری به عنوان فنس و یا فیلتر در بسیاری از صنایع کاربر دارد. توری پرسی سنگین در معادن، کارخانه زغال سنگ، ساختمان سازی و دیگر صنایع مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد. توری پرسی سبک نیز به عنوان فیلتر در صنعت مواد غذایی کارایی فراوانی دارد.


source:تفاوت توری حصاری زنجیری و توری پرسی

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: دو شنبه 24 آذر 1399برچسب:حصاری, توری, توری پرسی, آهن, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

امروزه کارخانجات زیادی در حوزه ی تولید محصولات فولادی فعالیت دارند. یکی از محصولاتی که در حال حاضر به طور گسترده در اتصالات لوله های گازی استفاده میشود، سه راهی گازی میباشند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی این محصول، انواع و بررسی فرآیند تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی بپردازیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی سه راهی گازی

به ابزارهای اتصال که برای انشعاب از مسیری خاص در لوله استفاده میشود، سه راهی گاز گفته میشود.

استفاده از این سه راهی ها با توجه به نوع روابط زیر از جمله:

  • تغییر دهنده مسیر حرکت
  • تقسیم کننده
  • انتقال دهنده
  • انسداد دهنده
  • کاهنده
  • انشعاب دهنده

استفاده میشوند.

جنس سه راهی گاز معمولا فلز یا پلیمر میباشد همچنین در مسیر لوله به صورت مساوی یا نامساوی انشعاب ایجاد میکنند.

انواع سه راهی گازی

سه راهی های گازی به سه دسته ی کلی

  • درزدار
  • مانیسمان
  • جوشی

تقسیم بندی میشوند.

درزدار

در این نمونه ورق فولادی به شکل لوله فرم داده میشود و همچنین با استفاده از جوش محل درز به هم دیگر جوش داده میشود.

در این روش جوش دهی بدون نیاز به دستگاه الکتریکی جوش و با ذوب لبه ها از طریق جریان آمپر بالا و قرار دادن آنها به صورت لب به لب در کنار یکدیگر تولید میشود.

در روش بعدی لبه ها با استفاده از فرکانس بالا ذوب میشود و بهم جوش میخورند.

تولید سه راهی درزدار به دو دسته ی زیر تقسیم بندی میشود:

درزدار مساوی

سه راهی گازی درزدار مساوی

سه راهی گازی درزدار مساوی

درزدار نامساوی

سه راهی گازی درزدار نامساوی

سه راهی گازی درزدار نامساوی

مانیسمان

لوله های مانیسمان نوعی لوله بدون درز میباشد که در فرآیند تولید این محصول از روش های جوش فلزی استفاده نمیشود.

مواد اولیه سه راهی های مانیسمان از شمش های فولادی گرد میباشد که تحت فرآیند نورد و کشش قرار گرفته میشود. مانیسمان با سوراخ کردن شمش استوانه ای اولیه تولید میشود.

تولید سه راهی مانیسمان نیز به دو دسته ی زیر تقسیم بندی میشود:

مانیسمان مساوی

سه راهی گازی مانیسمان مساوی

سه راهی گازی مانیسمان مساوی

مانیسمان نامساوی

سه راهی گازی مانیسمان نامساوی

سه راهی گازی مانیسمان نامساوی

جوشی

این نوع از سه راهی یک اتصال گازی است همچنین ظاهر این سه راهی به شکل حرف T میباشد.

سه راهی جوشی برای ایجاد یک انشعاب جدید مورد استفاده قرار میگیرد.

سه راهی جوشی خود نیز به دو دسته ی

سه راهی جوشی مساوی

سه راهی جوشی یک اتصال گازی است که یک انشعاب جدید ایجاد میکند که سایز آن با سایز دوسر اصلی (صاف) قطعه هم اندازه است و از آن برای ایجاد یک انشعاب جدید استفاده میشود.

سه راهی گازی جوشی مساوی

سه راهی گازی جوشی مساوی

سه راهی جوشی نامساوی (تبدیل)

سه راهی تبدیل جوشی یک اتصال گازی است که یک انشعاب جدید ایجاد میکند که سایز آن با سایز دوسر اصلی (صاف) قطعه متفاوت است و از آن برای ایجاد یک انشعاب جدید استفاده میشود.

سه راهی گازی جوشی تبدیل

سه راهی گازی جوشی تبدیل

بررسی فرآیند تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی

تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی با دو روش زیر انجام میشود.

  • تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد سرد
  • تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد گرم

تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد سرد

برای تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد سرد ابتدا لوله ها در سایزهای مناسب برش میخورد سپس در قالب های بزرگ آب جایگذاری میشود.

جک های هیدرولیکی به همراه سمبه آب را با فشار از سمت نافی سه راهی خارج کرده سپس لوله به شکل یک سه راهی شکل دهی میشود.

روش سرد در مقایسه با روش گرم پر هزینه میباشد.

در روش سرد، معمولا سه راهی تا سایز 10 اینچ تولید می شود.

تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد گرم

از لحاظ اقتصادی تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد گرم به صرفه تر میباشد.

این روش در مقایسه با روش سرد سرعت تولید پایین و سطح کیفیت سه راهی نسبت به روش سرد پایین تر میباشد.

از این روش برای تولید سه راهی در سایزهای بزرگتر از سایز 10 استفاده میشود.


source:معرفی سه راهی گازی و فرآیند تولید آن

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:معرفی سه راهی گازی,انواع سه راهی گازی,فرآیند تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای بررسی کنترل کیفیت ورق فولادی ابتدا باید تقاضاهای مشتریان برآورده شود.

از ورق فولادی قطعات فرم داده شده ساخته میشود که برای متقاعد کردن مشتری باید سطح ظاهری کیفیت بالایی در رنگ پذیری داشته باشد و به صورت یکنواخت رنگ شود.

وظیفه ی نیروی نورد رسیدن به ضخامت مطلوب و کیفیت بالای ورق فولادی میباشد.

برای اینکه کاهش ضخامت ورق به درستی انجام شود بایستی نیروی موردنیاز با تخمین دقیقی انجام شود.

به دست آوردن نیروی نورد توسط یک مدل، نیازمند دقت فراوانی است و عوامل مختلفی در فرایند تاثیرگذار هستند.

کاربرد ورق فولاد مبارکه

ورق های گرم و سرد نور دیده در شرکت فولاد مبارکه برای کاربردهای مختلف و متنوعی تولید میشود همچنین قیمت گذاری ورق آهن بسته به نوع کاربرد متفاوت میباشد.

کاربرد ورق فولاد مبارکه

ورق فولاد مبارکه

برخی از این کاربردها شامل:

  • مخازن تحت فشارهای گاز خانگی
  • فرم دهی، فوق و کشش عمیق
  • استفاده در منابعی که مقاومت خوب در برابر خوردگی اتمسفری اهمیت دارد.
  • صنایع اتومبیل سازی برای ساخت بدنه و شاسی اتومبیل
  • برای ساخت اجزا مختلف سازه ها، پل ها و کاربردهای دیگر ساختمانی برای ساخت و ساز
  • لوله های انتقال نفت و گاز با گریدهای مطابق با استانداردهای API
  • برای ساخت صنایع دریایی و کشتی سازی

جهت تامین موارد مندرج در استانداردهای بین المللی و درخواست های مصرف کنندگان، فرآیند تولید این محصولات باید تحت کنترل دقیق باشد که بسته به فرآیند قیمت ورق متفاوت میشود.

پارامترهای کنترل خواص مکانیکی ورق فولادی

کنترل خواص مکانیکی ورق فولادی پارامترهایی را شامل میشود که از جمله ی این پارامترها:

  • درجه حرارت پاس آخر نورد
  • درجه حرارت پیش گرم کردن تختال در کوره
  • درجه حرارت کلاف پیچی
  • زمان حرارت دادن تختال در کوره
  • میزان کاهش ضخامت در آخرین پاس نورد
  • ترکیب شیمیایی فولاد

شایان ذکر است که عمده محصولات تحت فرآیندهای مختلفی از جمله جوشکاری، شکل دادن و غیره انجام میشوند.

این محصولات اکثرا در سرویس با شرایط حاد و ویژه ای مواجه میشوند بنابراین لازم این محصولات مجموعه ای از ویژگی های زیر باشند که بر قیمت ورق تاثیرگذار میشود.

  • مقاومت بالا نسبت به ضربه
  • مقاومت خستگی خوب
  • کیفیت سطحی و داخلی خوب
  • استحکام بالا
  • ناخالصی های پایین غیر فلزی

خواص محصولات تولیدی با فرایند نورد کنترل شده

یکی از روش هایی که برای بهبود و بهینه سازی خواص محصولات تولیدی به کار میرود استفاده از فرآیند نورد کنترل شده در تولید ورق فولادی میباشد که اینکار بر روی قیمت ورق تاثیر میگذارد.

فولادهایی که با این فرآیند تولید میشوند دارای نسبت خوبی از استحکام و چقرمگی هستند همچنین این فولادها به علت قابلیت شکل پذیری و جوش پذیری عالی در محدوده گسترده ای از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربردهای این فولادها شامل:

  • مخازن تحت فشار
  • لوله های انتقال نفت و گاز
  • قطعات تولیدی اتومبیل که با روش سرد تغییر شکل داده شده است.

در عملیات نورد کنترل شده و خواص مکانیکی و ساختار میکروسکوپی محصولات با استفاده از عملیات ترمومکانیکال در عملیات نورد کنترل شده، تحت کنترل قرار گرفته میشود.

ورق فولادی

ورق فولادی

نوع خاصی از عملیات حرارتی، عملیات ترمومکانیکال محسوب میشود.

عملیات ترمومکانیکال ترکیبی از تغییر شکل پلاستیک و عملیات حرارتی میباشد که این عملیات در حین فرآیند تولید انجام میشود.

همچنین هدف این نوع از عملیات تامین مجموعه ای از خواص مکانیکی و ساختار میکروسکوپی میباشد همچنین دستیابی به آن با عملیات حرارتی و مکانیکی به صورت مستقل امکان پذیر نمیباشد.

هدف از انجام این عملیات افزایش استحکام همراه با بهبود فرم پذیری است.

براساس نکات ذکر شده لازم است مهمترین فاکتورهای متالورژیکی در خلال عملیات ترمومکانیکال مورد بررسی قرار گیرد.

دو پارامتر بحرانی برای کنترل فرآیند نورد گرم، در نورد کنترل شده اهمیت بسیاری دارد که این دو پارامتر شامل:

  • درجه حرارت نورد نهایی
  • درجه حرارت کلاف پیچی

پارامترهای موثر در طی فرآیند نورد کنترل شده بدرستی تحت کنترل قرار میگیرد.

در فرآیندهای نورد گرم پس از گذراندن مرحله آخر، نورد مرحله خنک سازی با آب را طی میکند.

اگر درجه حرارت نورد نهایی به دمای 900 درجه سانتی گراد برسد حرارت بالا میباشد و اگر درجه حرارت نهایی پایین باشد فولاد در شرایطی مرحله آخر نورد را طی میکند که از مخلوطی از فریت و استنیت تشکیل شده باشد.


source: چگونگی کنترل کیفیت ورق فولادی

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:ورق فولاد مبارکه,کاربرد ورق فولاد مبارکه,ورق فولادی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرآیند اصلی تولید آهن آلات مدرن، استفاده از انواع کوره است. این کوره ها تعیین کننده ی خصوصیات مواد و کیفیت محصول نهایی میباشد. 

در بازار، طی فرآیند تولید به عرضه کالاهای با کیفیت به عملیات گرمایشی و سرمایشی اعمال شده وابسته میباشد.

  انواع کوره هریک در مراحل مختلف کاربرد دارد که این مراحل شامل:

  • پیش گرمایش میله
  • تولید محصولات آهنی و غیرآهنی مثل ذوب قراضه
  • شکل دهی گرم صفحات فلزی
  • عملیات حرارتی فولاد

در این مقاله به بررسی اختصاصی انواع کوره و مزایا و معایب هریک میپردازیم.

انواع کوره ها

کوره ها انواع متفاوتی در زمینه ی تولید آهن آلات دارد که شامل:

  •   کوره بوته ای
  •   کوره القایی
  •   کوره کوپلا
  •   کوره مقاومتی الکتریکی
  •   کوره قوس الکتریکی
  •   کوره شعله ای

کوره بوته ای

کوره بوته ای یکی از قدیمی و ساده ترین انواع کوره ها میباشد که در واحد ریخته گری مورد استفاده قرار میگیرد.

کوره بوته ای

کوره بوته ای

توجه به کوره بوته ای در گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی کمتر شده اما در شرایط خاص همچنان کوره بوته ای مورد استفاده قرار میگیرد.

در کوره بوته ای مواد اولیه و سوخت باهم تماسی ندارند و مواد درون کوره با استفاده از حرارت به مواد مذاب تبدیل میشود.

انواع کوره بوته ای کاربردهای متفاوتی دارند زیرا مواد نسوز مختلفی در ساخت آن به کار میرود.

رایج ترین بوته ها شامل بوته گرافیتی، سیلیکون کاربایدی، شاموتی میباشند.

از بوته فولادی برای ذوب آلیاژهای با نقطه ذوب پایین و آلیاژهایی مثل منیزیم که میل ترکیبی زیادی با اکسیژن دارند، استفاده میشود.

سوخت کوره بوته ای با مصرف گازوئیل، مازوت، گاز طبیعی و الکتریسیته تامین می‌شود.

انواع کوره بوته ای برحسب نوع ساختمان به صورت کوره ثابت، کوره ثابت با بوته متحرک یا گردان ساخته میشود.

مزایا و معایب کوره بوته ای

کوره بوته ای مزایایی دارد که سبب گردیده استفاده از آن در کارگاه های کوچک در اولویت باشد که این مزایا شامل:

  • سادگی و سهولت ساخت
  • ارزانی و مقرون به صرفه بودن این کوره
  • کیفیت مذاب خوب

از عیب این کوره میتوان گفت که تلفات حرارتی در این کوره ها بالا میباشد.

کوره القایی

این نوع از کوره جزو کوره های مدرن محسوب میشود.

در اثر عبور جریان الکتریکی میدان مغناطیسی در سیم پیچ ایجاد میشود که سبب به وجود آمدن جریان های گردابی در فلز میشود که باعث ذوب شدن آن میشود.

کوره القایی بر حسب فرکانس به 3 دسته تقسیم میشود:

  • فرکانس پایین 50 هرتز
  • فرکانس متوسط 200 تا 10000 هرتز
  • فرکانس 10000 هرتز به بالا

کوره های فرکانس پایین، راندمان پایینی دارند که بیشتر به عنوان کوره های نگهدارنده مورد استفاده قرار میگیرد همچنین این نوع از کوره ها ب ای ذوب توصیه نمیشوند.

کوره های فرکانس بالا برای ذوب در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

مزایا و معایب کوره القایی

مزایای کوره های القایی شامل:

  • توزیع حرارت مطلوب
  • مصرف انرژی کمتر نسبت به کوره مقاومتی
  • کنترل ترکیب شیمیایی
  • عدم محدودیت افزایش دما

عیب این کوره از جمله استفاده از الکتریسیته باعث افزایش هزینه میشود.

به دلیل وجود تلاطم و سرد بودن مذاب در سطح فوقانی امکان تصفیه مذاب وجود ندارد به همین دلیل از قبل باید تمیز شود.

کوره کوپلا

استفاده از کوره کوپلا، متداول ترین روش ذوب چدن میباشد.

ساختمان کوره کوپلا استوانه ای فولادی میباشد که با جداره نسوز پوشیده شده استکه قطر این ساختمان متناسب با ظرفیت و سرعت ذوب متغیر میباشد.

بخش های جانبی این کوره شامل پیش گرم کن هوا، ریل شارژ و محل تصفیه گازهی خروجی میباشد.

این کوره در تماس مستقیم با شارژ ظرفیت ذوب از 100 تا ده ها تن دارد. براساس نحوه و نوع مصرف سوخت انواع کوره در صنعت استفاده میشود.

مزایا و معایب کوره کوپلا

با استفاده از کوره کوپلا میتوان حجم مذاب بالایی آماده کرد همچنین نحوه کار با این کوره ساده میباشد.

کوره های کوپلا انعطاف پذیری کمی در رسیدن به فوق گدازهای بالا دارند.

کوره مقاومتی الکتریکی

در این نوع از کوره حرارت لازم برای ذوب شارژ از طریق عبور جریان الکتریکی از المنت‌ها تامین می‌شود.

از کوره های مقاومتی برای عملیات حرارتی، پیش گرم کردن برای شکل دهی با فشار و ذوب فلزات استفاده میشود.

ساخت المنت ها از آلیاژ هایی با نقطه ذوب بالا و مقاوم به خوردگی و اکسیداسیون میباشد.

انواع کوره مقاومتی در دو نوع

  • کوره مقاومتی با گرم کننده مستقیم

در این کوره جریان برق با ولتاژ گرم عبور میکند و جریان شارژ از خود شارژ عبور میکند. همچنین این کوره برای گرم نگه داشتن و ذوب کاربرد دارد.

  • کوره مقاومتی با گرم کننده غیرمستقیم

در این کوره جریان برق از المنت های فنری که دور کوره پیچیده شده میگذرد و حرارت در ابتدا به کوره و از آنجا به بوته شارژ منتقل میشود.

مزایا و معایب کوره مقاومتی الکتریکی

در این روش ترکیب شیمیایی مذاب کنترل میشود.

عیب این کوره علاوه بر بالا بودن هزینه ها به دلیل استفاده از الکتریسیته، ظرفیت این کوره ها حداکثر 500 کیلوگرم میباشد که این ظرفیت کم است.

کوره قوس الکتریکی

ساختمان کوره قوس الکتریکی یک حمام بزرگ با بدنه فولادی پوشیده شده با ماده نسوز میباشد.

سقف و بدنه ای این کوره با لوله های آبگرد پوشیده شده است چون دمای بدنه بالا میباشد که باعث از بین رفتن ماده نسوز شود.

قوس الکتریکی نیز در دو نوع میباشد که شامل:

  • قوس الکتریکی مستقیم

قوس الکتریکی مستقیم در ذوب فولاد و چدن استفاده میشود.

  • قوس الکتریکی غیر مستقیم

قوس الکتریکی غیر مستقیم برای ذوب آلیاژهای مس مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایا و معایب کوره قوس الکتریکی

از قراضه های ارزان میتوان در این کوره استفاده کرد.

تمیز بودن کوره قوسی الزامی نیست.

در این کوره دمای قوس ایجاد شده بیشتر از کوره القایی میباشد.

در کوره القایی هزینه انرژی در مقایسه با کوره قوس کمتر است.

هزینه گرافیت و نسوز مورد استفاده در کوره قوس باعث افزایش هزینه های عملیاتی میشود.

کوره شعله ای

در قرون وسطی از کوره شعله ای برای ذوب برنز به منظور ریخته گری زنگ های کلیسا استفاده میشود.

در این کوره مواد شارژ در تماس مستقیم با محصولات احتراق قرار میگیرد و ذوب میشود.

شارژ داخل کوره به دو طریق : درب و سقف کوره انجام میشود.

سوخت مصرفی برای کوره شعله ای، گازوئیل یا گاز طبیعی میباشد.

ظرفیت کوره شعله ای برای ذوب آلیاژهای غیرآهنی، 15 تا 75 تن متغیر میباشد اما کوره های 500 کیلوگرمی نیز ساخته شده است.

این کوره های شعله ای تا 90 تن ظرفیت دارند. ساخت انواع کوره شعله ای به شکل مکعب مستطیل و استوانه ای میباشد.

مزایا و معایب کوره شعله ای

کوره ی شعله ای دارای مزایایی میباشد که شامل:

  • ساخت کوره ی شعله ای ساده است.
  • حجم و سرعت بالایی در ذوب دارد.
  • احتیاج به سرمایه گذاری زیادی ندارد.

عیب کوره شعله ای، راندمان کوره ها پایین است چون درجه حرارت مذاب بالا نمیباشد.


source:انواع کوره در تولید آهن آلات

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:انواع کوره,انواع کوره در تولید آهن آلات, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای محافظت از سازه در برابر نیروهای جانبی مانند باد یا زلرله از مهاربند یا بادبند استفاده میشود.

همچنین در سازه های فولادی از مهاربند یا باربند استفاده میشود.

بادبندها میتوانند نیروی ناشی از زلزله را خنثی کرده و به زمین برگرداند.

در ادامه به نقد و بررسی دقیق تر درباره بادبند یا مهاربند میپردازیم.

مهاربند یا بادبند چیست؟

به طور کلی مهاربند یا بادبند یک عضو سخت کننده سازه در برابر نیروهای جانبی مثل باد یا نیروی زلزله میباشد.

اجرای سریع نسبت به دیوار برشی عمومیت خاصی بین عامه پیدا کرده است. شایان ذکر است که اجرای ناصحیح علاوه بر ناپایداری سبب پیچش میشود.

قاب مهاربندی شده

برای مقاومت در برابر بارهای جانبی، سیستم های مختلفی وجود دارد که یکی از این سیستم ها قابهای مهاربندی است.

این قاب سیستمی به شکل خرپای قائم میباشد که برای ایجاد مقاومت در برابر نیروهای جانبی اکثرا در ساختمان های فولادی مورد استفاده قرار میگیرد.

قاب مهاربندی شده

قاب مهاربندی شده

قابهای مهاربندی شده به طور کل به دو دسته تقسیم بندی میشود:

  • قاب مهاربندی شده هم محور
  • قاب مهاربندی شده برون محور

در ادامه ی مقاله درباره هریک به صورت اختصاصی شرح میدهیم با ما همراه باشید.

قاب مهاربندی شده هم محور

در این قاب، محورهای خنثی در اعضای مختلف نظیر ستون ها، تیرها و اعضای مهاربندی، در هر گره از یک نقطه ی مشترک باهم تلاقی میکنند.

این قابها برای دهانه های نسبتا کوچک از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه میباشد.

قابهای هم محور مزایای بسیاری دارد که از جمله ی مهمترین آنها

  • ساده بودن اتصالات
  • سرعت اجرای قابها
  • سختی خوب در برابر بارهای جانبی

اما استفاده از این قابها، در مناطق با زلزله خیزی بالا توصیه نمیشود.

زیرا عناصر فشار آن از جمله مهاربندها و ستونهای فلزی در بارهای تناوبی ضعبف عمل میکند و بارگذاری و باربرداری مقاومت خود را تا حدود زیادی از دست میدهند.

این قاب ها اگرچه مقاومت و سختی خوبی در برابر بارهای استاتیکی و باد دارد ولی به علت عدم شکل پذیری مناسب از لحاظ جذب انرژی در مقابل بارهای متناوب زلزله ضعیف عمل می کنند.

قاب مهاربندی شده برون محور

در این قاب، مقدار برون محوری قابل توجه بوده و قابل صرف نظر میباشد. مقداری برون محوری ممکن است در اثر محدودیت های فیزیکی موجود شود، اما این مقدار ناچیز بوده بنابراین از آن صرف نظر میشود.

در این سیستم ها به صورت مفصلی و یا گیردار اتصال تیرها به ستونها ممکن میشود.

قابهای برون محور شکل پذیری خیلی خوب و سختی جانبی مناسبی دارند.

مزایای قاب مهاربندی شده

قاب مهاربندی شده در مقایسه با سایر سیستم های باربر جانبی از جمله قاب های خمشی یا قاب های مهاربندی شده معمولی، مهاربندهای با مقاطع مرکب مزایا و معایبی دارد که برخی از آنها را در ادامه شرح دادیم که عبارتند از:

  • نصب قاب های مهاربندی شده به علت اجرای اتصالات پینی یا پیچ و مهره ای به ورق های اتصال باعث کاهش هزینه های اقتصادی و زمان نصب و اجرا میشود همچنین نظارت برکارهای جوشکاری در محل را کاهش میدهد.
  • قاب مهاربندی شده در مقایسه با قاب های خمشی از الاستیک بالایی برخوردار است که این موضوع سبب مقاوم بودن آن در زمین لرزه میشود.
  • مهاربندهای مقاطع مرکب در مقایسه با مهاربندهای واگرا، دیرتر حالت خمیری شده و در رفتار الاستیک سختی جانبی بیشتری دارد.

مهاربند یا یادبند

مهاربند یا یادبند

معایب قاب مهاربندی شده

معایب این قاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد شامل:

ایجاد محدودیت از نقطه نظر معماری در سازه

این نوع از سیستم مهاربندی مرکب نیاز به دقت عملی بیشتری در متد طراحی و اجرا نسبت به سایر سیستم های باربر جانبی متداول دارد.

انواع بادبند 

بادبندها یا مهاربندها انواع متفاوتی دارند که شامل:

مهاربند ضربدری

نام دیگر مهاربند ضربدری، همکاربند همگرا میباشد که این مهاربند به صورتی میباشد که دو عضو مهاربند به صورت قطری زوایای متقابل یک دهانه را به هم متصل مینمایند.

مهاربند قطری

در این نوع مهاربند فقط یک قطر داخل چشمه وجود دارد.

مهاربند 7 و 8

در این مهاربندها، دو عضو مهاربند بر روی یک گره در رو و یا زیر تیر با یکدیگر متقارب میباشند.

مقایسه دو بادبند 7 و 8 (هم‌محور و بدون‌محور)

بادبندهای 7 در مقایسه با بادبندهای 8 از دیدگاه معماران، امکان ایجاد بازشوهای بزرگتری برای تعبیه پنجره فراهم میاورد.

همچنین بادبندهای 7 درمقایسه با بادبندهای 8 از دیدگاه سازه ای مسیر انتقال نیرو بیشتر شده و تغییر مکان های قاب افزایش میابد.

استفاده از بادبندگذاری 8 در طبقه ی اول مشکل بازشدن « در» نداریم.

اما استفاده از بادبندگذاری 7 در اولین طبقه دو مشکل وجود دارد که از جمله:

  • محدود شدن فضای بازشو
  • برای اتصال بادبندها به فونداسیون از ورق فولادی باید استفاده شود.

مهاربند K

در مهاربند K در یک طرف ستون یک جفت مهاربند قرار گرفته و در نقطه ای بر روی ستون یکدیگر را قطع میکنند.


source: مهاربند یا بادبند چیست؟

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:مهاربند یا بادبند,قاب مهاربندی شده,مزایای قاب مهاربندی شده,معایب قاب مهاربندی شده, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به فرم دهی انواع ورق های فلزی از قبیل آلومینیوم، آهن، استیل و غیره فرآیند رول فرمینگ میگویند.

فرآیند رول فرمینگ توسط یک سری قالب فرم یا غلطک، بر روی شافت هایی که توسط تعدادی یاتاقان مهار شده اند انجام میشود.

انواع رول فرمینگ

فرآیند رول فرمینگ انواع مختلفی دارد که از جمله ی این روش ها:

  • رول فرمینگ سرد

کاربرد روش سرد برای فرم دهی ورق های با ضخامت پایین میباشد.

  • رول فرمینگ گرم

کاربرد روش گرم برای فرم دهی ورق های با ضخامت بالا میباشد.

 انواع دیگر رول فرمینگ از نظر دستگاه نورد نیز تقسیم بندی میشود.

مهم ترین بخش رول فرمینگ دستگاه نورد میباشد که این دستگاه نیروی لازم را به غلتک ها وارد میکند که در نهایت موجب فرم دهی به ورق های فلزی میباشد.

دستگاه های نورد تنوع بسیاری دارد که از جمله معروفترین آنها شامل:

  • دستگاه نورد معلق (cantilevered)
  • دستگاه نورد دوپلکس (duplex)
  • دستگاه نورد دوپلکس ترکیبی (through-shaft duplex)
  • دستگاه نورد استاندارد و صفحه ‌ای (rafted)

مزایای روش رول فرمینگ

  • رول فرمینگ در مقایسه با روش های سنتی خمکاری بهتر و حرفه ای تر میباشد که در این عملیات از خم کن، نورد، پرس برک و غیره استفاده میشود.
  • کاهش تنش وارده به قطعات
  • این روش سرعت بالایی دارد همچنین نیازی به اپراتور مستقیم ندارد و تنها  برای بسته بندی و دپوی محصول از نیروی کار استفاده میشود بنابراین به طور چشم گیری هزینه های تولید را کاهش میدهد.
  • توانایی فرم دهی تمام فلزات
  • فرم دهی در پروسه ای تکرار پذیر صورت میگیرد.
  • این روس محصولی با کیفیت بالا و یکنواخت تولید میکند.
  • بیشتر از نیروی ماشینی به جای نیروی انسانی استفاده میشود.
  • کاهش مشکلات ناشی از تحمل و در سطح استاندارد بودن.

کاربرد دستگاه رول فرمینگ

از دستگاه رول فرمینگ برای برخی از پروژه ها استفاده میشود که این پروژه ها شامل:

  • وجود مقاطع U شکل در پروژه
  • وجود پانچ های یک شکل در پروفیل
  • وجود پروفیل های بلند و باریک در پروژه
  • تولید با تیراژ و حجم بالا
  • تولید مقاطع پیچیده و خاص

فرآیند رول فرمینگ

فرآیند رول فرمینگ یعنی شکل دادن نوار ورق های فلزی در امتداد مستقیم طولی و موازی خطوط خمش ورق که به وسیله چند جفت نورد کانتور شده بدون تغییر ضخامت در دمای اتاق انجام میشود.

دستگاه رول فرمینگ

دستگاه رول فرمینگ

شایان ذکر است محصولاتی که از فرآیند رول فرمینگ خارج میشوند دارای پیچیدگی میباشد و در بسیاری موارد خطوط خمش زاویه ۹۰ درجه نسبت به خطوط طولی دارند.

معمولا در اجرا ضخامت در محل خطوط خمش کاهش می یابد و ضخامت یکنواخت نمیشود.

در خطوط خمش ذرات پیش از شکل دهی حرارت داده میشود تا از ترک خوردگی رنگ در خطوط خمش جلوگیری شود.

این فرآیند توسط یک سری قالب یا غلطک که روی شافت هایی توسط یاتاقان هایی که مهار شده اند انجام میشود که این میزان از کل ورق های فولادی به کار رفته در صنعت خودروسازی بیشتر‌است.

انواع قالب فرمینگ

قالبهای فرمینگ انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:

  • ورق شیروانی
  • سفال یا تیپ والرمو
  • سفال یا تیپ فرانسه
  • ذوزنقه یا ورق عرشه فولادی
  • دیواری یا تیپ کانکس
  • دیواری یا تیپ دامپا و نما

خرید دستگاه های رول فرمینگ

در این قسمت قصد داریم نکاتی مفید برای خرید دستگاه های رول فرمینگ شرح بدهیم.

دستگاه های رول فرمینگ نوعی نورد سرد میباشند.

این دستگاه های رول عملیات فرم ورق های طولانی را در مسیری مشخص صورت میدهند.

برای ارسال ورق به داخل دستگاه از طریق یک راهنمای ورودی انجام میشود تا مرحله تغذیه با مقدار تلرانس مجاز انجام شود.

سپس با عبور ورق از میان غلتک ها شکل نهایی ایجاد میشود.

غلتک ها بر روی پایه های موازی و روبه روی یکدیگر قرار گرفته اند.

طول مسیر مجهز به غلتک های جانبی و یا مجموعه ای از غلتک های خوشه ای میباشد که در تولید به منظور افزایش دقت، ظرافت و انعطاف پذیری استفاده میشود.

پارامترهای موثر در میزان تولید به ضخامت، تعداد ایستگاه ها و یا مجموعه های غلتک ها و شعاع خم مورد نظر بستگی دارد.

برای تولید محصولات ثابت در طول های زیاد و تعداد بالا از دستگاه های فرم ورق غلتکی استفاده میشود.
برای خرید ایمن و صحیح دستگاه رول فرمینگ اقداماتی باید در نظر قرار گیرد که شامل اقدامات فنی و بازرگانی میباشد.

اقدامات فنی شامل اطلاعات فنی دستگاه رول فرمینگ میباشد.

هنگامیکه شرکت موردنظر خود را برای خرید این دستگاه انتخاب کردید، نیاز به ارسال درخواست به همراه نقشه های کار از محصولات می باشد.

این نقشه های کار شامل اطلاعات فنی از قبیل:

  • ضخامت ورقها
  • جنس ورقها
  • ضریب برگشت پذیری ورق
  • شعاع خم
  • زاویه خم
  • ابعاد
  • خصوصیات استحکام
  • تلرانس های وضعیت و هندسی

سپس پیشنهاد دریافت شده از شرکت سازنده بررسی میشود و تغییرات لازم براساس نیاز در آن اعمال میشود.

در نهایت پس از توافقات پایانی درباره مباحث فنی، واحد بازرگانی عملیات خرید و تحویل دستگاه را بر عهده میگیرد.


source: رول فرمینگ، از انواع تا فرآیند آن

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:انواع رول فرمینگ,مزایای روش رول فرمینگ,کاربرد دستگاه رول فرمینگ,فرآیند رول فرمینگ, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اسکلت فلزی از فولاد، تیر و ستون تشکیل می شود. امروزه از اسکلت فلزی برای پوشش پیکر ساختمان های زیادی استفاده می شود.

ستون های سازه اسکلت به دو صورت عمودی و افقی مورد استفاده قرار می گیرد. پراهمیت ترین مصالح در صنایع ساخت و ساز اسکلت فلزی فولاد می باشد.

در این مقاله درباره اسکلت فلزی و انواع آن همچنین مراجل اجرای فونداسیون اسکلت فلزی به صورت اختصاصی شرح دادیم.

اسکلت فلزی چیست؟

همانگونه که شرح دادیم اسکلت فلزی از فولاد، تیر و ستون تشکیل می شود همچنین از آن برای پوشش پیکر ساختمان های زیادی استفاده می شود.

فولاد به دلیل مزایای پراهمیتی که دارد بنیادی ترین مصالح به کار رفته در اسکلت فلزی فولاد می باشد که از جمله ی مهمترین این مزایا شامل:

  • مقاومت بالای فولاد
  • ارتجاعیت
  • همگن بودن
  • جوش پذیری
  • خم پذیری

استفاده از اسکلت فلزی در سازه ها و ساختمان ها سبب می شود که وزن کمتری داشته باشد همچنین در برابر هرگونه ضربه، فشار و عوامل بیرونی مقاومت و استحکام بیشتری دارد.

اسکلت فلزی ساختمان چیست؟

اسکلت فلزی ساختمان چیست؟

بنابراین سازه های دارای اسکلت فلزی تعادل بیشتری دارند.

انواع اسکلت فلزی ساختمان

فونداسیون ساختمان براساس نوع مصالح و سیستم ساخت انواع متعددی بسته بندی می شود که هریک از آن ها بسته به نوعی از ساختمان ها و سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اسکلت فلزی براساس نوع سیستم ساخت شامل فونداسیون نقطه ای، نواری، گسترده، صفحه ای، مشترک، باسکول، کلاف شده، شمعی می باشد.
  • اسکلت فلزی براساس نوع مصالح شامل فونداسیون بتنی، سنگی، شفته ای، آجری تقسیم بندی می شود.

مراحل اجرای فونداسیون اسکلت فلزی

اهمیتی زیادی دارد که هر مرحله از اجرای فونداسیون اسکلت فلزی باید با دقت و توجه زیادی انجام شود.

اگر این کار بدون توجه به معیارهای سلامت ساختمان اجرا شود، ساختمان با مشکلات فراوانی مواجه می شود که برای ساکنین ساختمان خطر آفرین می باشد.

باید مراحل اجرا طوری انجام شود که سنگینی ساختمان روی فونداسیون تقسیم شود.

قبل از اجرای فونداسیون ابتدا لازم است زمین و خاک آن منطقه بررسی شود تا از استحکام  و مقاومت زمین برای اجرای فونداسیون اطمینان حاصل شود.

مراحل اجرای فونداسیون به شرح زیرمی باشد:

خاکبرداری

خاکبرداری اولین مرحله ی اجرای فونداسیون اسکلت فلزی می باشد.

در این مرحله ابتدا موانعی مثل سنگ یا پستی و بلندی نامطلوب موجود روی زمین برداشته شده و زمین ناهموار صاف و هموار می شود.

همچنین در مکان هایی که حفره و گودی وجود دارد خاکریزی انجام می شود که سبب می شود برای اجرای فونداسیون زمین صاف و هموار شود.

بعد خاکریزی بر روی زمین آب ریخته و زمین را به خوبی فشرده می کنند تا آماده گودبرداری شود.

پیاده کردن نقشه فونداسیون روی زمین

این مرحله بعد از خاکبرداری انجام می شود. ابتدا شمال جغرافیایی را مشخص کرده و با نقشه فونداسیون منطبق می ‌شود.

یک محور مبنای طولی یا عرضی را تعیین می‌ کنند و بقیه نقشه را براساس همین محور مبنا پیاده سازی می نمایند.

گودبرداری محل فونداسیون

مرحله  ی گودبرداری اهمیت ویژه ای در مراحل اجرای اسکلت دارد.

برای گودبرداری ابتدا شرایط خاک نظیر چسبندگی ذرات خاک، مقاومت فشاری، میزان آب ‌های زیر زمینی در محیط های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرند.

سپس ارتفاع خاک اندازه گیری می شود.

در گودبرداری ممکن است دیواره های گود در حین کار ریزش کند که برای جلوگیری از این اتفاق جداره های گودبرداری شمع بندی و مستحکم می شوند.

همچنین می توان عملیات گودبرداری مرحله به مرحله انجام شود. به عنوان مثال می توان ابتدا بخش ستون ها گودبرداری شده و بعد از قرار دادن ستون‌ ها بقیه قسمت ‌های گودبرداری انجام شود.

اجرای بتن مگر

بتن مگر همانند مابقی بتن ها ترکیبی از شن، ماسه، آب و سیمان می باشد اما صرفا جهت زیرسازی از آن استفاده می شود چون استحکام مابقی بتن ها را ندارد.

برای جدا کردن پی اصلی از سطح زمین در حدود 10 تا 15 سانتی متر بتن مگر اجرا می شود.

آرماتوربندی

از دیگر مراحل اجرای فونداسیون که حساسیت خاصی دارد، آرماتوربندی می باشد.

این مرحله باید طبق نقشه در محل فونداسیون قرار گیرد و فاصله ی آن ها از بتن مگر حدود 4 سانتی متر می باشد.

قالب بندی فونداسیون اسکلت فلزی

این مرحله بعد از آرماتور گذاری انجام می شود. برای اجرای قالب بندی لازم است حتما تخته هایی مورد استفاده قرار بگیرند که سالم، تخت و بدون گره باشند.

تخته ها باید طوری نصب شوند که خروج آب اضافه از زیر یا اطراف آن ها امکان پذیر باشد.

تخته‌ ها باید بتوانند استاندارد های خواسته شده را پاسخ دهند همچنین تخته ها باید بتوانند قالب بتن را همانگونه که هست حفظ کنند و در برابر صدمات و لرزش ها و در برابر سرما و گرما محافظت کنند و بعد از خشک شدن بدون آسیب رساندن به بتن از آن جدا شوند.

اجرای بیس پلیت یا صفحه زیر ستونی

بیس پلیت (BasePlate) صفحه ای می باشد که زیر ستون قرار می گیرد و وظیفه ی آن تقسیم بار ستون بر فونداسیون است.

 سوراخ هایی در اطراف صفحه بیس پلیت می باشد که برای اتصال به آرماتور استفاده می شود همچنین یک سوراخ در مرکز آن موجود است که برای خروج هوای اضافه به هنگام هواگیری می باشد.

زیر صفحات نباید هوایی باشد چون باعث ایجاد نشست در زمین می شود به همین دلیل باید بیس پلیت در جای خود قرار بگیرد و زیر آن با بتن شل پر شود و با محکم کردن پیچ ها به درستی هواگیری شوند.

اجرای بتن ریزی

اجرای بتن باید همزمان و به صورت هماهنگ انجام شود.

توسط بتن لازم است تمام قسمت های آرماتور و فونداسیون پوشش داده شود.

حتما توجه کنید که قبل از عملیات پاشش، بتن در تراک میکسر باید چندین بار میکس و مخلوط شود.

برای جلوگیری از خراب شدن بتن و جدا شدن ذرات، باید بعد از میکس شدن نباید از فاصله زیاده پاشیده شود.

بتن توسط شوت ( نوعی ناودانی مخصوص) در محل موردنظر ریخته شود.

اجرای اسکلت فلزی

اسکلت فلزی باید بعد از تکمیل فونداسیون انجام شود. جای قرارگیری ستون ها در فونداسیون مشخص شده است.

تیرهای آهن به محض کار گذاشتن ستون ها در جای خود تثبیت شده است که یه همین علت اسکلت فلزی شکل می گیرد.

استحکام اسکلت به اجرای صحیح فونداسیون بستگی دارد زیرا سنگینی اسکلت را تحمل کرده و با تقسیم فشار ناشی از اسکلت فلزی بر زمین مانع از نشست زمین و عواقب بعد آن می شود.


source:اسکلت فلزی و مراحل اجرای فونداسیون آن

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:اسکلت فلزی چیست؟,اسکلت فلزی,انواع اسکلت فلزی ساختمان,اجرای فونداسیون اسکلت فلزی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نبشی یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی می باشد که به شکل مرکب و منفرد در پروژه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. نبشی به پروفیلی گفته می شود که سطح مقطع آن دو ضلع عمود بر هم باشد. در اینجا قصد داریم نوعی از نبشی به نام نبشی کرنربید را به طور کامل شرح دهیم.

نبشی کرنربید چیست؟

این نوع از نبشی در بیشتر پروژه های ساخت و ساز به عنوان درای وال کناف مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین قسمت های اجرای کناف نبشی کرنربید می باشد.

تولید کرنربیدها با ضخامت 0/2 الی 0/3 انجام می شود. کرنربیدها برای سقف، دیوار یا ستون به عنوان محافظ در کنج های 90 درجه مورد استفاده قرار می گیرند.

نبشی کرنربید

نحوه اجرای کرنربید یا کناف اهمیت زیادی دارد چون اگر به درستی اجرا نشود عملکرد خوبی ندارد.

انواع نبشی کرنربید

این نبشی بسته به نوع کاربردی که دارد انواع مختلفی را شامل می شود که از جمله:

  • نبشی کرنربید C شکل
  • نبشی کرنربید رانر یا U شکل
  • نبشی کرنر تراز
  • نبشی کرنربید سقفی
  • نبشی کرنربید UD28
  • نبشی کرنربید CD60
  • نبشی کرنربید L25

در ادامه به طور مختصر درباره هریک به طور جداگانه شرح می دهیم.

نبشی کرنربید C شکل

این نوع از نبشی ها به شکل C انگلیسی می باشد.

این نبشی در دیوارهای خشک کاربرد دارد و در قسمت عمودی سازه به صورت عمودی متصل می باشد.

فصله بین دو نبشی در این محصول 30، 40 و 60 سانتی متر می باشد.

تولید این نوع از نبشی در عمق های 50، 70، 75، 100 میلیمترو طبق استانداردهای NF و DIN  انجام می شود.

نبشی کرنربید رانر (U شکل)

  این نوع نبشی برخلاف نبشی C شکل به صورت افقی مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول در دیوارهای خشک برای ساختارهای قاب فولادی مناسب هستند.

این نبشی مانند نبشی های عمودی C شکل در عمق های 50، 70، 75، 100 میلیمترو طبق استانداردهای NF و DIN  ساخته می شود.

همچنین به عنوان هدایت کننده نیروها در سقف و کف کاشته می شوند.

نبشی کرنر تراز

نبشی کرنر تراز وظیفه ی تراز کردن گوشه ها را دارد همچنین بررسی می کند که سقف ها دقیقا تراز باشند.

این نبشی در قسمت اتصال به سقف مورد استفاده قرار می گیرد و نیروهای وارده به سقف را تحمل می کند و در نتیجه عمر مفید سازه را افزایش می دهد.

این نبشی بیشتر در جاهایی که عایق بندی صوتی و یا کد حریق دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید نبشی های تراز در دو نوع متفاوت

  • L25 با مقطع نبشی
  • UD28 با مقطع ناودانی

از این نبشی به عنوان زیرساز برای جلوگیری از ریزش سقف استفاده می شود همچنین برای ترمیم سقف هایی که شکست خوردند و به عنوان تکیه گاه مورد استفاده قرار می گیرد.

نبشی کرنربید سقفی

از این نبشی ها برای زیرسازی سقف های کاذب استفاده می شود و نقش باربر یا سازه پنل خور را ایفا می کند.

این نبشی نیز به شکل C می باشد و در دو نوع F47 و CD60 تولید می شوند.

نبشی کرنربید UD28   

یکی از انواع نبشی های تراز، نبشی کرنربید UD28 می باشد که تراز سقف را نشان می دهد و همچنین به صورت مشترک برای سقف و دیوار تولید می شود.

این نبشی در گوشه سقف استفاده می شود. بیشترین کاربرد این نبشی استفاده در ساختمان هایی که به دلیل ایجاد ترک در سقف نیاز به تعمیرات دارند و ساختمان هایی که دارای عایق صدا و کد حریق می باشد.

نبشی کرنربید CD60

نبشی کرنربید CD60 از انواع نبشی های سقفی می باشد و برای زیرسازی سقف های کاذب D112 مورد استفاده قرار می گیرد همچنین مقطع C شکل دارند.

نبشی کرنربید L25  

این نبشی جزو دسته بندی نبشی های تراز سقف می باشد، همچنین این نوع از نبشی همانند نوع UD28 برای ساختمان هایی که دارای عایق صدا یا کد حریق و تعمیر سقف های شکسته مورد استفاده قرار می گیرند.

 سطح مقطع نبشی ‌های L25 به شکل  L می‌ باشد.

وظیفه ی نبشی کرنربید در اجرای کناف

این نوع از نبشی در اجرای کناف دو وظیفه اصلی دارد که عبارتند از:

  1. این نبشی ابتدا باید بتواند در برابر ضربه ها و آسیب های احتمالی محافظت کند.
  2. باید بتواند ظاهری زیبا برای کناف به وجود آورد.

همچنین مواقعی که کارفرما می خواهند کناره های سقف ها بسیار دقیق و تمیز با گوشه های تیز باشد از این نبشی ها استفاده می شود.

از نظر فنی کرنربیدها از گوشه های سازه نهایی محافظت می کند و از نظر معماری گوشه هایی به تیزی چاقو و دقیق و بسیار زیبا به وجود می آورد.

نصب کرنربید کناف

اگر بخواهیم نصب کرنربید را به خوبی در کناف اجرا کنیم لازم است چند کار انجام شود.

سطح مقطع با مواد خاصی که خاصیت چربی زدایی دارند کاملا تمیز شوند سپس لازم است کناف برای قرارگیری کرنربیدها آماده شود.

کرنربیدهای آماده شده را در کنج دیوار به صورت دقیق قرار گرفته و با یک چکش لاستیکی مقاوم و یا دستگاه مخصوص کاشت کرنربید نصب شود.

با استفاده از وسیله هایی مانند لیسه یا ماله استیل یک لایه بتونه با عرض 20 سانتیمتر و ضخامت مناسب در دو طرف کنج دیوار روی کرنربید کشیده می شود.

ضخامت بتونه لازم است در حدی باشد که کرنربید نصب شده اصلا مشخص نباشد سپس صبر می کنیم تا بتونه انجام شده به طور کامل خشک شود.

در نهایت بعد از خشک شدن به وسیله ی ماله سطح بتونه توسط استادکار پرداخت می‌ شود و کار برای مرحله بعدی یعنی اجرای لایه آماده‌ سازی مهیا می گردد.


source:نبشی کرنربید چیست و نصب آن چگونه می باشد؟

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:نبشی کرنربید چیست؟,نبشی کرنربید,انواع نبشی کرنربید,نصب کرنربید کناف, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ریل های قطار یکی از مهم ترین اجزا در حمل و نقل با قطار می باشد.

اگر از نظر فنی در ساخت ریل ها مشکلی وجود داشته باشد ممکن است باعث تغییر مسیر قطار در نتیجه خسارات جانی و مالی بسیاری شود.

بسیار حائز اهمیت است که طراحان ریل آهن شناخت لازم درباره انواع ریل آهن و چگونگی ساخت آن ها داشته باشند.

انواع ریل راه آهن

با توجه به کاربرد ریل های فولادی به سه دسته ی

  • ریل های راه آهن Rail Road

مورد استفاده برای قطارهای بین شهری و درون شهری

  • ریل های معدنی Mineral Rail

در معادن به جابجایی واگن ها کمک می کنند

  • ریل های جرثقیل Crain Rail

به منظور حرکت بازوهای متحرک جرثقیل های صنعتی

تقسیم بندی می شوند.

سالیانه میلیون ها تن کالاهای مختلف و تعداد زیادی مسافر توسط سامانه های ریلی هر کشور جابجا می شوند بنابراین راه آهن هر کشوری اهمیت بالایی دارد.

همچنین سرعت معدن کاوی ارتباط مستقیمی با کیفیت شبکه ریلی درون معدن دارند.

ریل معدنی

از دسته ریل های پرکاربرد در صنایع معدنی و حمل و نقل ریل معدنی است. راه اهن R  معرف استاندارد ریل معدنی می‌باشد.

ریل معدنی

ریل معدنی

ریل جرثقیلی

یکی از انواع پرمصرف ریل در صنعت ریل جرثقیلی می باشد.

استاندارد ریل های جرثقیلی

  • استانداردهای KP
  • استانداردهای MRS
  • استانداردهای CR

این نوع از ریل معمولا با استاندارد A انجام می شود اما استانداردهای دیگری از جمله KP – QU – CR – MRS نیز شامل می شود.

ریل جرثقیلی خود به دو دسته ی

  • ریل جرثقیلی ساده
  • ریل جرثقیلی زنجیری

تبدیل می شود.

ریل راه آهن

راه اهن و معدنی S  که نشان دهنده استاندارد مخصوصی می‌باشد از دسته ریل های پرکاربرد در صنایع معدنی و حمل و نقل می‌باشد.

ریل راه آهن

ریل راه آهن

استاندارد ریل راه آهن

  • استانداردهای UIC
  • استانداردهای JIS
  • استانداردهای R
  • استانداردهای S
  • استانداردهای QU
  • استانداردهای A

مشخصات فنی ریل راه آهن

از نظر ظاهری ریل راه آهن از مقطع فولادی نورد شده تشکیل شده است.

ریل راه آهن به صورت دو خط موازی کنار یکدیگر قرار گرفته و بعد روی شاسی به صورت ثابت با پیچ و مهره متصل می شود.

ریل راه آهن باید به گونه ای ساخته شود تا بتواند نیروی وارد شده خارجی را در سرتاسر آن تقسیم کند چون همانگونه که می دانید وظیفه ی ریل راه اهن تحمل بار وسیله نقلیه و هدایت صحیح آن می باشد.

اگر این کار به درستی انجام نشود با فشار بیشتر وارد شده به بعضی نقاط باعث شکست ریل و در نهایت منحرف شدن قطار شود.

برای اینکه نیروی وارد شده به صورت مساوی تقسیم شود برای اتصال ریل و راه آهن از بست و پابند استفاده می شود.

از نظر فنی این کار بسیار اهمیت دارد چون باعث کاهش اصطکاک بین وسیله نقلیه می شود. بنابراین ریل ها در اثر نیروی قطار شکسته نمی شوند.

این کار از نظر فنی بسیار مهم است، زیرا باعث کاهش اصطکاک بین وسیله نقلیه و ریل راه اهن خواهد شد. در نتیجه مانعی در برابر حرکت ایجاد نشده و ریل ‌ها نیز در اثر نیروی قطار نمی ‌شکنند.

برای ساخت ریل راه آهن سایر مشخصات فنی از جمله میزان سایش و خوردگی، کاربرد، تنش ‌های دینامیکی  و سایر نیروهای موجود باید درنظر گرفته شود.  

بسیار اهمیت دارد که فرآیند تولید ریل بسیار دقیق باشد و عملیات متالوژی ثانویه در کوره پاتیلی و گاز زدایی به درستی انجام شود.

ریل های تولید شده باید به لحاظ فنی طبق استانداردهای قابل قبول باشد، برای این کار لازم است ریل های تولیدی از نظر شیمیایی، ابعاد، عیوب ظاهری سطوح شمش و تست ‌های دیگر کاملاً بررسی شود.

اگر همه این موارد ذکر شده در ساخت ریل رعایت شوند ریلی باکیفیت تولید خواهد شد.

فرآیند ساخت ریل راه آهن

ساخت ریل باید توسط مهندسین ناظر مجرب انجام شود چون مراحل پیچیده زیادی دارد.

در اینجا می خواهیم فرآیند ساخت ریل راه آهن استاندارد EN 13674 – 1 را شرح دهیم.

  • نیتروژن ذوب

میزان نیتروژن ذوب معمولا در تولید میله های فولادی کمتر از 120 ppm اما در ریل راه آهن نباید از 90 ppm بیشتر باشد.

  • هیدروژن ذوب

میزان هیدروژن باید کمتر از 2/5 ppm باشد.

میزان هیدروژن اهمیت زیادی دارد به همین علت مجددا مقدار آن در مرحله ی آخر ریخته گری اندازه گیری می شود.

  • میزان اکسیژن ذوب

طبق استاندارد برای ساخت ریل میزان اکسیژن ذوب 20 ppm می باشد.

  • سولفور پرینت

تست سولفور پرینت برای مقایسه ی استانداردهای مشخص با اندازه گیری میزان پراکندگی و توزیع ترکیبات گوگردی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • آزمون سختی

لازم است حتما بعد از تولید، آنالیز شیمیایی برای مشخص شدن این پارامتر انجام شود چون میزان سختی و استحکام ریل راه آهن اهمیت والایی دارد.

  • عمق دکربوره

باید بعد از ساخت عمق دکربوره کنترل شود چون معیاری برای سختی سنجی ریل فولادی می باشد.

  • ناخالصی‌های اکسیدی

میزان ناخالصی ‌های اکسیدی در ریل ‌های تولید شده بسیار اهمیت دارد و باید دقیقاً طبق استاندارد باشند. استاندارد قابل قبول برای ناخالصی ‌های اکسیدی به شکل زیر است:

K3<10   برای حداقل ۹۵ درصد نمونه ‌ها
K3<20   برای حداکثر ۵ درصد نمونه ‌ها

آنالیز ریل راه آهن

ریل های فولادی علاوه بر ریل راه اهن و انتقال قطارهای باربری و مسافربری یا مترو کاربرد دیگری نیز دارند.

لازم است بدانید که فولادهای CK45  و CK55 مقاومت بالایی در برابر اصطکاک و سایش دارند.

از این دو فولاد ذکر شده علاوه بر ریل راه اهن برای نگه داری و مسیر حرکت جرثقیل های معلق، مسیر واگن ‌های معدنی، مسیر باز و بسته شدن درب ‌های صنعتی و انواع گاراژها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای ساخت ریل های فولادی معمولا از فولادهای CK45 و CK55 استفاده می شود که حاوی

  • ۰٫۴۵ درصد کربن
  • ۰٫۲۵ درصد سلیسیم
  • ۰٫۶۵ درصد منگنز

هستند.

برای تسمه ها و چهار پهلوهای ریل از فولاد ST52 و ST37 مورد استفاده قرار می گیرد.


source:ریل راه آهن، مشخصات، آنالیز و انواع ریل راه آهن

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:انواع ریل راه آهن,ریل راه آهن,مشخصات فنی ریل راه آهن,فرآیند ساخت ریل راه آهن, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ساندویچ پانل ها نمونه ای از کامپوزیت هایی با ساختار ساندویچ مانند هستند همچنین استحکام و سبکی این تکنولوژی باعث محبوبیت و گسترش آن می شود.

ساندویچ پانل ها محصولات پیش ساخته ای می باشند که به منظور پوشش دهی آسان و سریع ساختمان در ساخت و سازها طراحی شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

ساندویچ پانل پیچ مخفی چیست؟

نسل جدیدی از ورقه های کامپوزیت، ساندویچ پانل پیچ مخفی می باشد. لازم است بدانید که پانل پیچ مخفی در انواع سقفی و دیواری موجود می باشد.

برای این مدل از طراحی خاصی استفاده شده است به گونه ای که محل اتصال مشخص نمی باشد به همین علت این سازه نمای زیباتری نسبت به انواع معمولی خود دارد.

زیبایی و ظرافت کار برای مشتریان اهمیت زیادی دارد که این موضوع باعث شده است تولید کنندگان مصالح در حال رقابت باشند تا بتوانند رضایت مشتری را به حداکثر برسانند.

نمونه ای از مصالح سبک و محکم که ظرافت کاری منحصر بفردی دارد پانل پیچ مخفی دیواری می باشد.

تفاوت این محصول با انواع معمولی در مخفی بودن محل اتصال می باشد، در این نمونه اتصال ورقه ها به صورت کام و زبانه می باشد.

جنس ورقه های خراجی این ساندویچ پانل می تواند همانند ورقه های معمولی از گالوانیزه رنگی و یا آلومینیوم طرح دار و یا صاف باشد.

جنس لایه عایق میانی از پلی اورتان، پشم سنگ و یا پلی ایزوسیانات می باشد.

این نوع از پانل در دو عرض مفید 100 سانتی متر و غیر مفید 104 سانتی متر تولید می شود. علت اختلاف این 4 سانت به دلیل همپوشانی زبانه و کام می باشد.

تولید این محصول با ضخامت 5 سانتی متر می باشد.

تفاوت انواع پانل پیچ مخفی در مدل و شکل لبه ها در عرض آن ها می باشد.

از این پانل برای جاهایی استفاده می شود که حساسیت به نفوذ هوا و صدا وجود دارد و ظریف کاری بنای ظاهری و زیبایی بنا اهمیت زیادی دارد.

ساندویچ پانل پیچ مخفی چیست؟

پانل پیچ مخفی چیست؟

انواع ساندویچ پانل پیچ مخفی

پانل پیچ مخفی انواع متفاوتی از لحاظ ظاهری و جنس ورق دارد که در این قسمت قصد داریم از لحاظ جنس ورق، انواع ساندویپ پانل را بررسی کنیم. بنابراین این انواع شامل:

  • بصورت دو رو ورق
  • یکرو ورق یکرو فویل
  • یکرو ورق نایلون
  • یکرو ورق یکرو کاغذ
  • دو رو نایلون
  • دورو کاغذ
  • دورو فویل

نصب ساندویچ پانل پیچ مخفی

اتصال سازه ها به گونه ای می باشد که در ابتدا یکی از پانل ها برای محکم شدن بر روی اسکلت سازه پیچ می شود.

سپس اورلپ پانل بعدی روی آن قرار گرفته که باعث پوشش پیچ می شود. این ویژگی باعث می شود تا نمای دیوار یکپارچه به نظر برسد و جلوه ای زیباتر داشته باشد.

مزیت استفاده از ساندویچ پانل پیچ مخفی

مزیت ساندویچ پانل ها در این است که استفاده از مصالح سبک با استحکام بالا در بناهای پیش ساخت می باشد. که این موضوع باعث شده است اهمیت این پانل ها روز به روز در حال افزایش باشد.

از مزیت دیگر پانل پیچ مخفی این است که از دوام و پایداری مطلوبی برخوردار می باشد که سبب می شود در طول زمان به حداقل تعمیرات نیاز داشته باشد.

مزیت مهم این محصول علاوه بر زیبایی، نصب راحت و آسان آن است.

از ساندویچ پانل پیچ مخفی می توان در طراحی هر فضایی از جمله کارگاه ها، دیوار سوله های صنعتی، ویلاهای پیش ساخته، سردخانه ها استفاده کرد.

کاربرد استفاده از پانل پیچ مخفی

ساندویچ پانل های پیچ مخفی کاربرد گسترده ای در زندگی روزمره ی ما دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در پوشاندن سقف های شیروانی
  • استفاده در آشیانه های هواپیما
  • استفاده در انواع کانکس ها
  • استفاده در اتاق تمیز
  • استفاده در سردخانه های صنعتی
  • استفاده در انواع کانکس ها

طراحی و تولید ساندویچ پانل پیچ مخفی

این ساندویچ پانل به گونه ای طراحی می شود که که در قسمت عرض از یک سمت دارای تورفتگی و از سمت دیگر دارای برآمدگی نری و مادگی می باشند که هنگام نصب دو پانل در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

ویژگی های ساندویچ پانل پیچ مخفی

معمولا انواع ساندویچ پانل های پیچ مخفی کاربرد ساختمانی دارند.

این محصول نسبت به ساندویچ پانل ساده با توجه به ساختار خاص بدنه آن دارای مقاومت مکانیکی بیشتری می باشد.

اتصال پانل ها به یکدیگر به صورتی می باشد که به علت طراحی و ساختار ویژه آن پیچ اتصال پانل به اسکلت قابل رویت نیست. 


source:ساندویچ پانل پیچ مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:ساندویچ پانل پیچ مخفی,انواع ساندویچ پانل پیچ مخفی,کاربرد استفاده از پانل پیچ مخفی,نصب ساندویچ پانل پیچ مخفی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 همانگونه که در مقاله ی انواع میلگرد و کاربرد آن در صنایع مختلف کشور شرح دادیم یکی از مصالح مهم در صنعت ساخت و ساز میلگرد میباشد. میلگرد انواع مختلفی دارد که یکی از آنها میلگرد کامپوزیت FRP میباشد.

میلگرد کامپوزیت FRP چیست؟

میلگرد FRP نوعی محصول کامپوزیتی به شمار میرود.

شایان ذکر است که میلگرد FRP از زیانهای ناشی از خوردگی میلگرد در محیط های اسیدی و خورنده جلوگیری کرده و جایگزین میلگردهای فولادی میشود.

میلگرد FRP بهترین گزینه برای مسلح کردن بتن میباشد، همچنین این محصول مقاومت بالایی در زمینه ی حمله سولفات ها و کلریدها، مقاومت خوب در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد به همین علت مورد استفاده وسیع قرار میگیرد.

 برای کاهش هزینه تعمیر سازه های فراساحلی و بر اثر از بین رفتن تدریجی پوشش بتنی در معرض محیط خورنده دریا میلگردهای فولادی تخریب میشوند.

بنابراین میتوان گفت استفاده از میلگرد FRP در کنار روش های مقابله موجود چون حفاظت کاتدیک و استفاده از پوشش اپوکسی موفقیت نسبی داشته است.

مزایای میلگرد FRP

مزایای میلگرد FRP

مزایای میلگرد

استفاده از میلگرد مزایای گسترده ای دارد که برخی از این مزایا شامل:

  • مقاومت در برابر جریان الکتریکی
  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی، اسیدها و بازها
  • چسبندگی مناسب
  • قیمت مناسب
  • تقویت و مقاوم سازی سازه بتنی
  • دوام و طول عمر بالا
  • وزن سبک و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه

میباشد. که در ادامه درباره هریک به طور مختصر شرح میدهیم.

مقاومت در برابر جریان الکتریکی

میلگردهای FRP نارسانا هستند به همین علت برای ساخت و سازهایی که احتمال برق گرفتگی در آنها بالا باشد مورد استفاده قرار میگیرد.

از میلگردهای FRP به منظور جلوگیری از هدایت جریان الکتریکی، ساخت تیر های برق، ساخت دکل های بتنی انتقال نیرو استفاده میشود.

مقاومت کششی بالا

میلگردهای FRP مقاومت کششی بیشتری نسبت به میلگردهای فولادی دارد.

میلگرد FRP وقتی تحت کشش قرار گیرد قبل از گسیخته شدن تسلیم نمیشوند. ارماتورهای FRP مقاومت کششی بیشتری نسبت به میلگردهای فولادی مسلح کننده دارند.

مقاومت در برابر خوردگی، اسیدها و بازها

در ساخت میلگردهای کامپوزیت FRP رزین های اپوکسی به کار رفته اند به همین جهت مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد که مانع از خوردگی میلگرد میشود.

به دلیل مقاومت بالای این محصول برای:

  • ساخت و سازه هایی که در معرض نمک های یخ زا
  • ساخت و سازه های دریایی
  • عرشه پل ها و اسکله ها

استفاده میشود.

چسبندگی مناسب

میلگرد FRT چسبندگی مناسبی با بتن دارد بنابراین برای افزایش چسبندگی بین الیاف تقویتی و ماتریس رزین مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت مناسب

میلگردهای FRP در مقایسه با میلگردهای فولادی، قیمت کمتری دارند.

استفاده از FRP در نهایت منجر به کاهش هزینه های تمام شده میشود که این موضوع تمایل سازندگان به استفاده از کامپوزیت را کاهش میدهد.

تقویت و مقاوم سازی سازه بتنی

پدیده خوردگی میلگرد فولادی به صورت موارد زیر میباشد:

  • ابتدا میله های فولادی در داخل بتن منتشر شده و باعث از بین رفتن بتن میشوند.
  • سپس با خورده شدن میلگرد و بتن، سازه بتنی تخریب میشود.

میلگرد FRP به دلیل مقاومت بالا و خاصیت ضد خوردگی باعث مقاومت سازی سازه های بتنی میشود.

دوام و طول عمر بالا

این میلگردها خواص و ویژگی هایی دارا میباشند که بدون وارد آوردن هیچ نوع آسیبی عمرسازه بالا برده میشود همچنین دوام و طول عمر این میلگردها 15 برابر میلگرد فولادی میباشد.

وزن سبک و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه

میلگردهای FRP چگالی پایینی دارند به همین علت وزن این میلگردها پایین میباشند و از وارد آمدن بار اضافی بر سازه جلوگیری میکند.

میلگرد FRP

میلگرد FRP

معایب میلگرد FRP

عیب این میلگرد هنگام قرارگیری در معرض تابش اشعه فرابنفش احتمال شکست و جدایی کامل لیفت و رزین پلیمری وجود دارد.

این میلگرد در مقایسه با میلگرد فولادی، کرنش نهایی و مدول الاستیسیته کششی پایینی دارد همچنین استحکام عرضی FRP کم است.

کاربرد میلگرد FRP

از کاربردهای میلگرد کامپوزیت FRP میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کانال ها و لوله های بتنی جاگذاری شده برای هدایت آب و فاضلاب
  • استفاده برای تاسیسات فاضلاب و تصفیه خانه ها
  • جهت ساخت سازه های بتنی اسکله
  • بکارگیری جهت آرماتوربندی سالن های صنعتی
  • برای بکارگیری جهت دیوار موقت بتنی داخل تونل
  • جهت تحکیم خاک
  • جهت ساخت بلوک های بتنی صنایع نظامی و هوافضا
  • جهت آرماتوربندی لایه های فوقانی در عرشه پل ها

source:معرفی میلگرد کامپوزیت (FRP)

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 23 آذر 1399برچسب:میلگرد کامپوزیت,میلگرد FRP,مزایای میلگرد FRP,معایب میلگرد FRP,کاربرد میلگرد FRP, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

گاردریل

گاردریل یک سیستم امنیتی است به عنوان یک مانع در برابر سقوط و ضربه میباشد و باعث کاهش خطرات میشود.

این موانع از تیرهای فولادی گالوانیزه ساخته شده اند. پوشش فولاد گالوانیزه به کار برده شده در این موانع روی است که از خوردگی آن ها در مقابل ضربه ها جلوگیری میکند.

 

موارد کاربردی گاردریل چیست؟

گاردریل ها در جاهایی مانند مزارع، پارک اتومبیل ها، کنار جاده ها ، مناطق مسکونی و غیره مورد استفاده قرار میگیرند. این موانع به گونه ای ساخته شده است که در برابر هر گونه آسیبی در امان است.

محل پارک اتومبیل ها

این مانع می تواند یک معبر مناسب و یکپارچه برای راهپیمایی عابران باشد و از بازگشت وسایل نقلیه و اتومبیل ها به محل عابر پیاده جلوگیری بعمل می آورد. در پارکینگ های چند طبقه نیز از آن می توان برای محافظت از رمپ ها و دیگر عناصر ساختاری استفاده نمود که از ضربه های وارده جلوگیری بعمل آورد.

محل بارگیری

بنادر بارگیری و یا محل بارگیری در کارخانجات و انبارهای لجستیکی می توانند در معرض خطرات زیادی قرار بگیرند. در این اماکن وسایل نقیله بسیار بزرگ مدام به جلو و عقب حرکت می کنند که برای عابران پیاده و ساختمان ها خطرات زیادی را می توانند ایجاد کنند.

 

با قرار دادن گاردریل ها در اطراف منطقه وایجاد محل عبور و مرور بی خطر برای پیاده ها وقرار دادن رانندگان ماهر در مناطق بافر، که در صورت احتمال خطر،آسیب وارده را فقط به مانع تحمیل کند و به ساختمان و یا کارمندها آسیب نرساند، احتمال آسیب های ناشی از حوادث را می توان به کمترین حد ممکن رساند.

انبارها

در قفسه بندی انبار ها از گاردریل برای جلوگیری از ضربات ناشی از وسایل نقلیه و لیفتراک ها و کامیون ها استفاده می شود که بتوان با خیال راحت بار را در انبار بدون وارد شدن هر آسیبی نگه داری کرد.

اتصالات گاردریل به چه صورت است؟

برای اتصال سپری ها از دو نوع پیچ و مهره ی مدل M 16* 25 به تعداد 8 عدد و مدل M 10*50 است که به تعداد یک عدد در ساختن گاردریل استفاده میکنند.

مشخصات ظاهری گاردریل چگونه است؟

گاردریل متشکل از سپری، پایه و فاصله انداز است که طول سپری های استفاده شده در گاردریل 417 سانتی متر است.

 


source:مشخصات فنی گاردریل و موارد استفاده از آن

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 20 آذر 1399برچسب:گاردریل, آهن, سپری, ناودانی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پوسته اکسیدی در دمای بالا، در فرآیندهای ریخته گری و اصلاح تختال تا نورد ورق از سطح محصول در دمای بالا جدا میشود.

در فرآیند نورد گرم شمش های فولادی، حدود 2% از فولاد نورد شده به صورت پوسته های اکسیدی ضایعاتی از خط تولید خارج میشود.

پوسته اکسیدی چیست؟

از نورد و قطعات فولادی، پوسته اکسید تولید میشود همچنین در تولید محصولاتی که به این عنصر نیاز دارند به عنوان یک ترکیب آهن دار مورد استفاده قرار میگیرد.  

احیا پوسته اکسیدی

برای بازیافت یا احیای پوسته ها روش ها متعددی وجود دارد که یکی از این روش ها، احیای آنها به عوامل احیا کننده میباشد.

این عوامل احیا کننده در بستر ثابت و در دمای معین تحت عملیات احیا قرار میگیرد. عوامل احیا کننده شامل:

  • ذغال سنگ
  • کک
  • گرافیت

بازیافت این پوسته ها علاوه بر افزایـش بهره وری، صرفه جویی اقتصادی، همچنین کاهش هزینه خرید ده ها هزار تن آهن قراضه و سنگ آهن و انطباق بر مقتضیات زیست محیطی میباشد.

برای تولید تمامی محصولات فولاد در روش نورد گرم، پوسته ی اکسید یافت میشود مگر اینکه مثل ورقهای گالوانیزه در کوره های محافظ دار عمل ذوب آهن را انجام دهند.

در نورد گرم در درجه حرارت بالای کوره ها، مابین فولاد و مگنتیت یک لایه از Wustite و FeO وجود دارد.

85% از ضخامت پوسته اکسید در دماهای بالا که از FeO  تشکیل شده است که حدود 10 تا 15 درصد آن Fe3O4 و 0.5 تا 2 درصد آن Fe2O3 تشکیل داده است.

هنگام سرد شدن آهسته(در دمای کمتر از Fº 1040 )، از نورد گرم در چرخش نوار کوره ای بیشتر FeO در آن به Fe3O4 تبدیل میشود سپس بعد از سرد شدن کامل فلز اکید آهن بیشترین مقدار را دارا میباشد.

کاربرد این ماده در شرایط احیایی بگونه ای است که فرآیند عادی کوره های قوس الکتریکی را تحت تأثیر منفی قرار ندهد مورد پایش قرار می گیرد.

کاربرد پوسته اکسیدی

کاربرد این محصول از سال گذشته در ناحیه فولاد سازی و در کوره های قوس با هدف صرفه جویی و اقتصاد مقاومتی مورد پیگیری قرار گرفت.

این ماده بدلایل سایش و آسیب رسانی به آسیاب ها در فرآیندهای عبور از احیا مورد استقبال قرار نگرفته است.

این ماده در شرایطی مورد پایش قرار میگیرد که فرآیند عادی کوره های قوس الکتریکی را تحت تأثیر منفی قرار ندهد.

پوسته اکسید آهن برای تولید فروسیلیس

یکی دیگر از کاربردهای مهم پوسته اکسید، استفاده از آن در تولید فروسیلیس میباشد.

فروسیلیس جوانه زا میباشد همچنین در فرآیند ریخته گری از آن برای ریز دانه کردن ساختار فولاد استفاده میشود.

فروسیلیس در چندین کارخانه صنعتی داخلی تولید میشود.

شایان ذکر است که کارخانه های تولید فروسیلیس مهمترین و همچنین اصلی ترین مشتری پوسته اکسید آهن کارخانه های فولاد سازی میباشند که به صورت مستقیم از کارخانه های فولاد سازی تغذیه میشوند.

برخی از این کارخانه ها با عقد  قرارداد طولانی مدت با کارخانه های فولاد سازی نزدیک محل خود، منبع تامین سال های آتی خود را نیز تضمین مینمایند.

حمل و نقل پوسته اکسید آهن

این حمل و نقل معمولا در فروش های داخلی یا صادرات به صورت فله انجام میشود.

برای انتقال این محموله ها از کشتی های فله بر 10 هزار، 30 هزار و 50 هزار تنی استفاده میشود.

همچنین در انتقالات داخلی به دلیل راحت بودن تخلیه محصول از ماشین های کمپرس دار، جک دار برای حمل و نقل استفاده میشود.

موارد مصرف پوسته اکسیدی

پوسته اکسیدی در پروسه ی ریخته گری از سطح محصول در دمای بالا به دست می آید.

همچنین پوسته اکسیدی در فرآیند نورد گرم شمش های فولادی به شکل پوسته های اکسیدی ضایعاتی از بخش تولید خارج می شود.

پوسته اکسیدی

پوسته اکسیدی

از پوسته اکسیدی در ساخت کوره های بلند و تولید فروسیلیس استفاده میشود.

این پوسته ها مقاومت بالایی دارند چون نزدیک به 74 درصدشان آهن میباشد.

نتیجه گیری

بازیافت این محصول اهمیت بسیار زیادی از نظر اقتصادی دارد همچنین

همانگونه که ذکر کردیم برای بازیافت این محصول از روش های مختلفی استفاده میشود.

یکی از روشهای بازیافت این محصول استفاده از مواد احیا کننده میباشد.

مواد احیا کننده شامل زغال سنگ و گرافیت میباشد که با قراردادن آنها در یک دمای معین موجب بازیافت پوسته های اکسیدی میشود.

مواردی نظیر دما و اندازه زغال نسبت به پوسته در فرآیند احیای این پوسته ها بسیار تاثیرگذار میباشد همچنین از طریق این خصوصیات درجه احیا تعیین میشود.

این پوسته عموماً دارای رنگ خاکستری آبی یا استیل میباشد و یک پوشش بسیار نازک از هماتیت دارند.

جالب است بدانید که پوشش خارجی این پوسته ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

همچنین از دانه های فلزی سیاه رنگی این پوسته ها ساخته میشود و باعث سخت تر شدن این فلز خواهد شد.


source: پوسته اکسیدی و فرآیند احیای آن

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: دو شنبه 17 آذر 1399برچسب:کاربرد پوسته اکسیدی,پوسته اکسیدی چیست؟,پوسته اکسیدی,احیا پوسته اکسیدی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سازه مهندسی مجموعه ای از چند عضو متصل به هم میباشد.

همانگونه که میدانید سازه ها برای نگهداری و یا انتقال نیرو و همچنین برای تحمل بارهای وارده ساخته میشود.

سازه فضاکار چیست؟

سازه فضاکار یک ساختار سه بعدی، سبک و شبیه خرپا میباشد همچنین مانند میله های کوچکی میباشد که دقیق بر اساس میزان فشاری که باید تحمل کنند ساخته میشوند.

سازه فضاکار در اماکن مختلف چون نمایشگاه‌ ها، پارک ‌ها و مناطق تفریحی، پاساژهای تجاری بزرگ و … مورد استفاده قرار میگیرد.

به هر قطعه از سازه فضاکار یک فریم گفته میشود. این سازه به عنوان پوششی زیبا مورد استفاده قرار میگیرد.

استحکام این سازه‌ ها از طریق محاسبه بارهای خمشی وارد شده به سازه است که خود به دو قسمت بارهای کششی و فشاری در طول هر پایه یا فریم منتقل میشود.

انواع سازه های فضاکار

سازه های فضاکار نمونه های متفاوتی دارد که شامل:

  • سازه فضاکار با فرم تخت
  • سازه فضاکار با فرم چلیک
  • سازه فضاکار با فرم گنبد
  • سازه فضاکار با فرم دیسکی
  • سازه فضاکار با فرم هرم
  • سازه فضاکار با فرم سینوسی
  • سازه فضاکار با فرم تخت دو طرف شیبدار
  • سازه فضاکار با فرم نیم قوسی

سازه فضاکار با فرم تخت

سازه فضایی تخت همان فرم تخت سازه های فضاکار میباشد.

سازه فضاکار با فرم تخت

سازه فضاکار با فرم تخت

در سازه ها هرگاه لایه رویین سقف سازه سطحی صاف و موازی داشته باشد به طوری که دو لایه بالایی و پائینی هر دو مسطح و در موازات سطح زمین قرار بگیرند، ما سازه فضاکار تخت داریم سازه فضایی تخت همان فرم تخت سازه های فضاکار میباشد.

سازه فضاکار با فرم چلیک

سازه فضاکار چلیک همان سازه فضاکار قوسی میباشد. این سازه به گونه ای طراحی میشود که نمای بیرونی پس از اجرا، نمای بیرونی و داخلی سازه بصورت کمانی و دایره میباشد.

سازه فضاکار با فرم چلیک

سازه فضاکار با فرم چلیک

این فرم قوسی میتواند بصورت چلیک کامل یا ناقص باشد همچنین این سازه یکی از مقرون به صرفه ترین فرم های معماری سازه فضاکار میباشد.

سازه فضاکار با فرم گنبد

یکی از زیباترین فرم های معماری سازه فضاکار، طرح گنبد سازه فضایی میباشد.

سازه فضاکار با فرم گنبد

سازه فضاکار با فرم گنبد

شایان ذکر است که شکل ظاهری گنبدها در دو نوع فرم گنبدی و بیضوی موجود میباشد که هرکدام در زمان طراحی و هنگام بافت و نصب سازه گنبدی تنوع گسترده ای دارا میباشد.

سازه فضاکار با فرم دیسکی

سازه ای که ظاهر دایره ای و فرم تخت دارند نوعی سازه با فرم دیسکی میباشد. استفاده این سازه در مکان هایی مناسب میباشد که ستون گذاری در محیط یک دایره و مناسب است.

سازه فضاکار با فرم دیسکی

سازه فضاکار با فرم دیسکی

ظاهر زیبایی دارد ولی به علت پرت شدن مصالح هزینه ی نسبتا بالاتری دارد و عملکرد آن شبیه فرمهای تخت میباشد.

سازه فضاکار با فرم هرم

این نوع سازه دارای ظاهری زیبا است و عیب این سازه در افزایش مساحت شبکه فضاکار و افزایش هزینه میباشد.

سازه فضاکار با فرم هرم

سازه فضاکار با فرم هرم

این فرم از اشکال بسیار پایدار و مقاوم سازه های فضایی میباشد که به راحتی در دهانه های بزرگ (بالای 30 متر) قابل استفاده است.

سازه فضاکار با فرم سینوسی

این فرم نمونه دیگر از اشکال بسیار زیبای فضاکار میباشد.

سازه فضاکار با فرم سینوسی

سازه فضاکار با فرم سینوسی

در این سازه یک یا چند محور دارای نقطه عطف که حتی الامکان در این نقاط عطف آبرو نصب شود.

سازه فضاکار با فرم تخت دو طرف شیبدار

این سازه شباهت زیادی به سوله های صنعتی دارد.

سازه فضاکار با فرم تخت دو طرف شیبدار

سازه فضاکار با فرم تخت دو طرف شیبدار

این سازه به طوری میباشد که دو سقف شیبدار در یک نقطه به هم متصل میشوند.

سازه فضاکار با فرم نیم قوسی

هنگامیکه ستونهای ابتدا و انتهای قوس هم ارتفاع نباشد و سقف قوسی مدنظر باشد از این طرح سازه استفاده میشود.

سازه فضاکار با فرم نیم قوسی

سازه فضاکار با فرم نیم قوسی

کاربرد سازه فضاکار

سازه های فضاکار کاربرد گسترده ای دارد از جمله:

  • به‌ عنوان چراغ ‌قوه‌ های بزرگ شهری و پخش‌ کننده نور
  • باجه‌ های عوارض
  • سالن‌ های نمایشگاه
  • استادیوم‌ های ورزشی
  • ساختارهای تجاری و صنعتی
  • سالن‌ ها
  • سایبان‌ های زیبا

مزایا و معایب سازه‌های فضاکار

سازه های فضاکار مزایا و معایبی شامل میشود که در ادامه به شرح و بررسی آنها میپردازیم.

مزایای سازه‌ فضا‌‌کار

از مهمترین مزایای ساختار این اسکلت های سه بعدی، سبک بودن آنها میباشد.

برای تولید این سازه ها مواد به کار رفته به گونه ای توزیع میشوند که مکانیسم انتقال بار در درجه ی اول کشش محوری یا فشرده سازی باشد. تمام مواد در هر عنصر مشخصی به میزان کامل مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

امروزه برای تولید فریم های فضایی از فولاد یا آلومینیوم استفاده میشود که باعث کاهش وزن قابل توجهی در کل پروژه در مقایسه با سازه های آهنی میباشد.

این موضوع در مورد سقف هایی با دهانه طولانی که نیاز به مقادیر بیشتری از فریم ها و اتصالات دارد همچنین در علم طراحی و مهندسی بهینه از نظر اقتصادی مقاومت مصالح بسیار مهم و قابل توجه باشد مورد استفاده قرار میگیرد.

لازم است بدانید که تولید قطعات سازه فضاکار به صورت انبوه در کارخانه صورت میگیرد.

همچنین از نظر کیفی و مهندسی به طور کامل بررسی میشود تا یکسان باشند و نتیجه کار مورد پسند مهندسین و سایر کاربران از نظر استحکام و زیبایی قرار گیرد.

قطعات این سازه در واقع از واحدهای پیش ساخته میباشد که اغلب از اندازه و شکل استاندارد برخوردار هستند و به راحتی ساخته میشود و بعدها برای پروژه موردنظر به محل پروژه انتقال می یابد.

از مزیت دیگر این سازه قطعه های سبک آن میباشد که توسط نیروی نیمه ماهر به‌ راحتی قابل‌ حمل و جمع ‌آوری سریع در محل میباشند بنابراین از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه میباشد.

شایان ذکر است سبک بودن قطعات این سازه باعث نشده است که از کیفیت این سازه ها کاسته شود بلکه بسیار مستحکم میباشند به‌ علاوه با اینکه بسیار محکم هستند انعطاف ‌پذیری زیادی برای طرح ‌های خاص و موقعیت ستون‌ ها دارند.

علت استحکام آن‌ ها بیشتر به خاطر حالت سه‌ بعدی و مشارکت کامل عناصر یک قطعه برای تحمل نیروی خارجی می‌باشد.

مهندسان طراح از این ویژگی برای مقاومت سازه در برابر بارهای متمرکز غیر متقارن و یا بسیار سنگین استفاده میکنند.

معایب سازه‌ فضا‌‌‌‌‌‌‌کار

سازه فضاکار مزایای زیادی دارد و میتوان گفت مهمترین عیب این سازه نیاز به تولید فولاد بیشتر برای ساخت انواع این سازه ها میباشد.

از طرفی به دلیل افزایش قیمت زغال کک، مواد اولیه مورد استفاده، محدودیت ‌های دولتی تولید فولاد به دلیل آلودگی‌ ها و تأثیرات منفی بر محیط ‌زیست امکان ‌پذیر نمیباشد.

همچنین مشکلاتی در تولید قطعات سازه ها به وجود می آورد و اجازه نمیدهد که این سازه ها به طور گسترده اجرا شوند.


source:سازه فضاکار، انواع و کاربرد سازه فضاکار

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: دو شنبه 17 آذر 1399برچسب:سازه فضاکار چیست؟,سازه فضاکار,انواع سازه های فضاکار,کاربرد سازه فضاکار,مزایای سازه‌ فضا‌‌کار,معایب سازه‌ فضا‌‌‌‌‌‌‌کار, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فولاد گاهی اوقات با همه ی سختی و مقاوم بودنش، ممکن است تحت تاثیر عوامل محیطی دچار خوردگی شود.

خوردگی فولاد نیاز به حضور همزمان رطوبت و اکسیژن دارد همچنین یک فرآیند الکتروشیمیایی میباشد.

آهن موجود در فولاد برای تولید زنگ زدگی اکسید می شود که تقریباً شش برابر حجم ماده اصلی را اشغال می کند.

خوردگی فلزات چیست؟

خوردگی فلزات یا زنگ زدگی فرآیند آهن آلات طبیعی میباشد. خوردگی فلزات یک فرآیند طبیعی میباشد که یک فلز تصفیه شده را به شکل شیمیایی اما پایدارتر مانند اکسید، هیدروکسید یا سولفید تبدیل کند.

خوردگی آهن آلات یک فرآیند الکتروشیمیایی نامیده میشود.

زنگ زدگی چیست

زنگ زدگی چیست؟

خوردگی فلزات عموما به واسطه واکنش شیمیایی فلز با محیط اطرافش اتفاق نمی افتد بلکه نتیجه وقوع زوج واکنش های الکتروشیمیایی و مبادله الکترون میباشد.

علاوه بر فلزات بسیاری دیگر از مواد مهندسی نیز ممکن است در معرض خطر خورده شدن قرار گیرند از جمله سرامیک ها، پلیمرها و غیره.

علت خوردگی آهن چیست؟

خوردگی آهن میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه به بررسی اختصاصی آن میپردازیم.

  • طراحی بد قطعه
  • ترک روی قطعه
  • دارا بودن لبه تیز
  • عدم دسترسی به نقاط نور
  • استفاده از دو فلز غیر هم جنس چسبیده به هم
  • عدم سازگاری قطعه در محیط مصرف
  • عدم  سازگاری قطعه در محیط مصرف
  • عدم پوشش مناسب روی قطعه که می تواند مواد فسفات یا رنگ باشد

طراحی بدقطعه 

اگر قطعه درست طراحی نشود و تله برای آب ایجاد کند سبب خوردگی قطعه میشود.

ترک روی قطعه

اگر روی قطعه ترکی به وجود آید باید با جوش پر شود چون وجود ترک محل تجمع رطوبت و آب میشود.

لبه تیز و جوشهای مانده روی سطح

 برای محافظت سطح باید در مکان هایی که هرگونه نامنظمی مثل جوش و برآمدگی روی سطح باشد باید صاف و یکنواخت شوند.

جوش های پاشیده شده بعلت چسبندگی ضعیف به سطح کار به دو دلیل باید برداشته شوند.

  • ترک حد فاصل جوش و سطح کار باعث ایجاد رطوبت میشود.
  • در صورت جدا شدن از سطح لایه رنگ ترک میخورد. لبه های تیز موجود روی سطح باید به شعاع 3 میلی متر گرد شوند.

تا پوشش روی سطح بتواند به صورت یکنواخت پوشانده شود. البته وجود عواملی لازمه ی دقت بیشتری برای جلوگیری از زنگ زدگی است که از جمله ی این عوامل:

دسترسی محدود

دسترسی محدود به مکان هایی که برای پوشش در تمیزکاری، رنگ آمیزی و بازرسی سبب بروز اشکال شود.

استفاده از دو فلز غیر هم جنس چسبیده به هم و عدم سازگاری قطعه در محیط مصرف

دقت کنید که فلزات انتخاب شده با هم سازگاری داشته باشند و ناسازگار نباشند مثل استفاده از آلومینیوم در مجاورت بتون که باعث خوردگی سریع آلومینیوم میشود و یا تماس فلزات که از نظر پتانسیل شیمیایی با هم تفاوت دارند .

مراحل جلوگیری از خوردگی فولاد

با رعایت صحیح موارد زیر میتوانید از خوردگی فولاد جلوگیری کنید:

زنگ زدگی فلزات

زنگ زدگی فلزات

استفاده از پوشش‌ های محافظ

به عنوان مثال یک روش مقرون به صرفه برای جلوگیری از خوردگی استفاده از پوشش رنگ میباشد.

که این روش برای جلوگیری از انتقال بار الکتروشیمیایی از محلول خورنده به فلز موجود در زیر لایه‌ ی رنگ عمل می‌کنند.

روش بعدی استفاده از پوشش پودری میباشد. در این فرآیند، یک پودر خشک به سطح تمیز فولاد زده و فولاد گرم میشود.

برای انجام این روش از ترکیبات مختلف پودری از جمله یورتان، پلی استر، نایلون، اپوکسی، آکریلیک استفاده میشود.

بررسی اقدامات محیطی

در اثر واکنش شیمیایی بین فلز و گازهای موجود در محیط اطراف خوردگی ایجاد میشود.

این واکنش های ناخواسته را با اتخاذ تدابیری برای کنترل محیط می‌ توان به حداقل رساند.

به عنوان مثال میتوان با قرار ندادن فولاد در معرض باران یا آب دریا و یا اقدامات پیچیده تری مانند کنترل میزان گوگرد، کلر یا اکسیژن در محیط اطراف؛ خوردگی فلزات را به حداقل رساند.

محافظت آندی

پوشش دادن فولاد آلیاژ آهن با فلز کم فعالتر (مانند قلع)، حفاظت آندی میشود.

پوشش قلع تا زمانیکه در محل قرار گرفته باشد از فولاد محافظت میکند چون قلع خورده نمیشود.

فولاد آند سلول الکتروشیمیایی میباشد به همین علت این روش به عنوان محافظت آندی شناخته میشود.

محافظت آندی اغلب در مخازن ذخیره سازی فولاد کربنی که برای ذخیره اسید سولفوریک و ۵۰٪ سود سوز آور مورد استفاده قرار می گیرد، اما در این محیط ‌ها به دلیل نیاز به جریان بسیار زیاد، محافظت آندی مناسب نیست.

استفاده از بازدارنده‌ های خوردگی

بازدارنده‌ های خوردگی، نوعی مواد شیمیایی هستند که با سطح فلز (گازهای اطراف) واکنش میدهند تا بتوانند واکنش‌ های الکتروشیمیایی منجر به خوردگی را سرکوب کنند.

با استفاده از تکنیک های پراکندگی میتوان از بازدارنده ها به عنوان محلول یا به عنوان یک پوشش محافظ استفاده شود.

بازدارنده ‌های خوردگی از طریق فرآیندی که به عنوان انفعال زبانزد است معمولا شناخته می‌ شود.

یک پوشش سبک در حالت انفعال از یک ماده محافظ مانند اکسید فلز استفاده میکند.

که باعث میشود روی فلز یک لایه ی محافظ به وجود می آورد که در برابر خوردگی عمل میکند.

از بازدارنده ‌های خوردگی در تصفیه نفت، تولید مواد شیمیایی و کارهای تصفیه آب استفاده می‌ شود.

برای جلوگیری از عدم خوردگی فولاد رعایت همهی این شرایط سخت و طاقت فرسا میباشد. در حالت منطقی نمی ‌توان تمام جزئیات شرایط را مهیا کرد.


source:خوردگی فلزات و فرآیند جلوگیری از آن

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: دو شنبه 17 آذر 1399برچسب:خوردگی فلزات چیست؟,خوردگی فلزات,علت خوردگی آهن چیست؟,مراحل جلوگیری از خوردگی فولاد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نصب آسانسور اهمیت زیادی دارد که به درستی انجام شود به همین علت نیازمند دقت، مهارت، ایمنی، تخصص میباشد. نصب آسانسور اگر به درستی انجام نشود خطرات جبران ‌ناپذیری برای جان مردم به همراه خواهد داشت. بنابراین برای استحکام و ایمنی آسانسور از عملیات آهن کشی آسانسور استفاده میشود.

در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی درباره آهن کشی آسانسور شرح دهیم.

آهن کشی آسانسور چیست ؟

آهن کشی آسانسور یکی از اجزای سازه ی ساختمان است همچنین یکی از کارهای حساس در ساختمان میباشد.

آهن کشی باید به نحوی اجرا شود که در پایان کار ساختمان و بعد از نازک کاری درب آسانسور نسبت به لابی یا پاگرد به صورت شاقول و از هرجهت گونیا باشد تا لابی یا پاگرد ساختمان ظاهری زیبا داشته باشد.

برای به حرکت در آوردن آسانسور، ستون ها را به صورت عمودی و کلافهایی که برای اتصال ستونها در جای آسانسور به کار گرفته میشود.

کابین آسانسور باید بتواند به ‌راحتی از ستون‌ها بالا و پایین بیاید و ستونها باید تمام بار وارده از سمت کابین را تحمل کنند و وزنه را ثابت نگهدارند.

کیفیت آهن کشی آسانسور هر چقدر بالا باشد ایمنی آسانسور بیشتر شده و لرزش های آسانسور کاهش مییابد.

آهن کشی حکم قاب نگهدارنده برای کابین دارد پس میتوان گفت اگر آهن کشی انجام نشود آسانسور نه تنها هیچ ایمنی ندارد بلکه قادر به کشیدن هیچ باری نمیباشد.

میتوان گفت آهن کشی آسانسور اهمیت زیادی دارد که توسط ابزارهای مهندسی و نرم افزارهای تخصصی انجام میشود.

به دلیل اینکه کابین آسانسور به صورت عمودی بتواند حرکت کند نیاز به دو یا چند ریل راهنما دارد که برای ثابت نگهداشتن این ریلها عملیات آهن کشی باید انجام شود.

اهن کشی اسانسور

اهن کشی اسانسور

آهن کشی تمام بار و نیروهای دینامیکی و استاتیکی وارد شده از سمت کابین آسانسور را میتواند تحمل کند.

مراحل آهن کشی آسانسور

آهن کشی باید اصولی و طبق استاندارد انجام شود که در ادامه مراحل آهن کشی به ترتیب شرح داده میشود.

نقشه آهن کشی آسانسور

برای اجرای کار، نقشه آهن کشی اهمیت زیادی دارد که توسط مهندس طراح و نرم افزار تخصصی آماده میشود.

از روی نقشه آهن کشی میتوان پایان کار را حدس زد چون همه جزییات و نحوه اجرای کار در این نقشه موجود می باشد همچنین اگر خطایی در آن باشد مهندس طراح سریعا اقدام به اصلاح آن میکند.

شاقول ریزی آسانسور

قبل از اجرای آسانسور باید بررسی کرد تیرها همگی همسان باشند که این کار با شاقول ریزی انجام میشود.

برای انجام عملیات شاقول ریزی یک شخص از پشت بام ریسمان هایی روی هر ستون آویزان میکند.

که با انجام این کار اختلاف ریسمان ها با یکدیگر مقایسه میشود و ناشاقولی یا خطای چاه آسانسور برطرف میشود.

چاه آسانسور

چاه اسانسور

معین کردن محل قرارگیری صفحه پلیت ‌ها

از صفحه پلیتها در ساختمان اسکلت بتنی برای آسانسور استفاده میشود زیرا اتصالات فلزی در ساختمان اسکلت فلزی مورد استفاده قرار میگیرد.

صفحه پلیتها در چهار گوشه چاه آسانسور به صورت افقی برای مهار بهتر نیروهای وارده به کار گرفته می شود.

برای کارگذاری صفحه پلیتها، روی آن سیمان میریزند سپس قبل از انجام آهن کشی روی پلیتها باید پاک شود و کل آسانسور هم باید قبل از آهن کشی تمیز شوند.

تعیین خط مبنای آهن کشی (خط تراز)

خط مبنا همان خطی است که آهن کشی با ورودی آسانسور تراز می ‌شود.

سپس دیواری در پشت بام یا جلوی درب آسانسور کار گذاشته میشود که به عنوان خط تراز درنظر گرفته میشود.

این دیوار طبق الگوی اندازه ‌گیری با ناودانی و میلگرد صاف جوشکاری یا گچکاری شده و تثبیت می ‌شود.

نکاتی که در آهن کشی آسانسور لازم است بدانید

در آهن کشی آسانسور نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

نحوه محاسبه سایز و آهن ‌آلات مورد نیاز

ابتدا ارتفاع کل سازه باید در نظر گرفته شود سپس محاسبه ی ارتفاع طبقات انجام میشود تا میزان آهن ‌آلات مورد نیاز شاسی کشی آسانسور به‌ دست بیاید.

فاصله ی کف چاه آسانسور تا اولین توقف و همینطور فضای بالاسری تا فضای آخرین توقف یعنی سقف آسانسور در محاسبه میزان آهن آلات موردنیاز موثر میباشد.

البته پس از محاسبه ارتفاع آن چهار برابر میشود زیرا برای شاسی کشی به چهار ستون با این ارتفاع نیاز خواهد بود.

تعیین نقاط اتصال و محل جوشکاری آنها

محل جوشکاری اتصالات نیازمند دقت بسیار زیادی میباشد به همین علت توسط متخصصین تعیین میشود.

برای اتصال دو نبشی درطول، نباید لبه های آنها را بهم جوش زد باید حتما ار ورق فولادی استفاده شود.

با اینکار میتوان اطمینان حاصل کرد که نبشی ها بر اثر حرکت مداوم آسانسور از هم جدا نمیشوند.

نحوه اجرای جوشکاری

در آهن کشی آسانسور، جوشکاری به صورت سربالا انجام میشود.

یکی از سخت ترین روش جوشکاری، جوش سربالا میباشد که فقط جوشکاران حرفه ای میتوانند انجام بدهند.

بسیار حائز اهمیت است که جوشکاری اصولی و طبق استاندارد انجام شود زیرا جوشکاری اصولی و استاندارد تامین کننده ایمنی و استحکام آسانسور میباشد.

تعداد طبقات تحت پوشش یک آسانسور

به عنوان مثال برای ساختمانهای بالای 20 طبقه باید بیش از یک آسانسور در چاه آسانسور کار گذاشته شود.

در اینجا فاصله ی بین دو آسانسور باید به درستی حفظ شود همچنین هر کدام از آنها به طور جداگانه نبشی کشی میشوند.

محاسبه وزن قابل حمل توسط آسانسور

هر آسانسور وزن به ‌خصوصی را تحمل می‌ کند که محاسبه  ی این وزن توسط نرم افزار تخصصی انجام میشود.

آسانسورهای با ظرفیت 4 نفر به چهار ستون نیاز می باشد و برای ظرفیت بیش از 4 نفر شش ستون برای آسانسور در نظر گرفته میشود.

بطوریکه 4 ستون در چهار گوشه چاه و 2 ستون در میان آنها قرار میگیرند تا 4 ستون اصلی پشتیبانی شوند.

حمل بار بیش از حد ظرفیت باعث جداشدن آسانسور از ریل‌ های آن می‌ شود.

ایجاد کردن سوراخ ‌های موتورخانه

سوراخ‌ های موتورخانه و وزنه‌ها باید قبل از دیوار چینی در سقف سازه آسانسور مشخص شوند. انجام اینکار بسیار حائز اهمیت میباشد.

اینکار باید قبل از نبشی کشی انجام شود چون بعد از اتمام نبشی کشی امکان پذیر نمیباشد و کارفرما مجبور به دوباره کاری میشود.

 نکته آخر در زمان نبشی کشی آسانسور

اجرای آهن کشی و تامین امنیت در چاه هایی که دیوار چینی آنها به تمام رسیده است، مستلزم نصب داربست میباشد.

بالابری که مسئول جابجا کردن آهن ‌آلات است باید بالای چاه قرار گرفته باشد.

قابل ذکر است که دیوار چینی نباید قبل از نبشی کشی آسانسور اجرا شود زیرا مشکلاتی از قبیل:

  • مشکل شدن اجرای آهن کشی
  • کم شدن دقت کار
  • کاهش ایمنی و احتمال سقوط کارگران به دلیل نبود داربست
  • افزایش هزینه‌ها
  • نیاز به دوباره ‌کاری
  • طولانی شدن مدت زمان اجرای آهن کشی

source:آهن کشی آسانسور چیست و چه مراحلی دارد؟

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: دو شنبه 17 آذر 1399برچسب:آهن کشی آسانسور چیست ؟,آهن کشی آسانسور,مراحل آهن کشی آسانسور, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

هنگامی که یک ساختمان ساخته میشود موارد زیادی وجود دارند که استقامت ساختمان را کم میکند. یکی از این موارد ایجاد ستونچه در ساختمان سازی است و باعث تخریب کل ساختمان میشود.

 

ستونچه چیست؟

ستونچه یا ستون کوتاه موقعی اتفاق می افتد که ساختمان دچار شکست برشی شود.

این شکست بدترین حالت شکست و خرابی در ساختمان است به طوری که اگر یک نیروی اضافه بر ساختمان وارد شود، باعث سقوط ساختمان می شود.

بنابراین باید کنترل نیروهای مخرب وارد شده به ستون‌ ها از نوع خمشی باشد و اگر از نوع برشی باشد احتمال ایجاد پدیده ستون کوتاه افزایش میابد.

ستون یکی از پایه ‌های اصلی ساختمان است و باید هنگام طراحی طوری در نظر گرفته شود که احتمال ایجاد ستون کوتاه به حداقل ممکن برسد.

از نظر فنی و مهندسی هم در طراحی زمانی که نسبت طول مؤثر ستون به کوچک ‌ترین بعد جانبی آن کمتر از ۱۲ باشد ستون کوتاه ایجاد می ‌شود.

این ستون‌ ها توانایی مقاومت در برابر نیروهای اضافی را ندارند و به محض وارد شدن نیروهای اضافی مثل زلزله به‌ صورت ناگهانی فرو می ‌ریزند.

ستون کوتاه در سازه فلزی

ستوچه انواع متفاوتی دارد که هر نوع آن به دلیل ایجاد ستون کوتاه بستگی دارد.

مهم‌ ترین علت ایجاد پدیده ستون کوتاه اختلاف ارتفاع بین ستون ‌های فلزی طراحی شده در یک طبقه است.

اختلاف ارتفاع بین ستون‌ های یک طبقه از ساختمان نیز ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که هر کدام از دلایل باعث ایجاد یک نوع ستون کوتاه شده و به شکل زیر است :

  • بی دقتی ناظران ساختمان در تراز بودن ساختمان و شیب زمین
  • محدود کردن ستون با مصالح روسازی مثل دیوارهای آجری
  • محدود کردن ستون با برخی مصالح سازه ‌ای مثل وجود تیر در میان طبقه

حل کردن مشکل ستون کوتاه

در هنگام شکسته شدن ستون کوتاه با دو نوع شکست برشی و شکست ترد مواجه می شویم.

هر دو نوع شکست ها به صورت اتفاقی رخ می دهد. و باعث منهدم شدن کل ساختمان می شود.

در نتیجه هنگام وارد شدن نیرو باعث برش ناگهانی ستون و ریزش آن می‌ شود.

بنابراین باید هنگام طراحی به این نکته ها توجه کنیم.

 با این ‌حال گاهی موقعیت پروژه به طوری است که طراح نمی ‌تواند همه نکته های مورد نظر را رعایت کنیم.

در اینصورت باید از ستون ‌های مناسب برای این نوع نیروها طوریکه انعطاف‌ پذیری خوبی داشته باشند استفاده شود و با هر روشی که می ‌توان ظرفیت برشی ستون را افزایش دهیم.

طراحی ستون کوتاه

وقتی نتوانیم با استفاده از عملیات خاک برداری و خاک ریزی سطح زمین را تراز کنیم مجبور به ایجاد ستونچه هستیم و ستون ها را با تراز های با اختلاف اندازه ایجاد میکنیم.

میتوانیم با طراحی مناسب و وارد کردن اختلاف تراز در محاسبه این پدیده را کاهش دهیم.

روش های کنترل ستون کوتاه

گاهی به دلایل مختلف مجبور به مقاوم سازی ستونچه های بتنی میشویم که معمولا با این سه روش زیر امکار پذیر است:

روشfrp

 در این روش از الیاف کامپوزیت استفاده میشود.

که افزایش مقاومت برشی سازه می‌ توانید شکل‌ پذیری ستون را نیز بیشتر کنید و باعث میشود که احتمال تخریب ستون کاهش پیدا می ‌کند.

استفاده از ورق ‌های فولادی

 در این روش ورق ‌های فولادی را به سطوح بتنی می ‌چسبانند که باعث افزایش مقاومت برشی و خمشی ستون می ‌شود.

استفاده از پوشش بتنی مسلح معروف به ژاکت بتنی

در این روش لایه‌ ای از بتن، میلگردهای طولی و خاموت ‌ها در اطراف ستون قرار میدهند و مقاومت ستون را افزایش می‌ دهد.

 

سخن آخر

همان ‌طور که گفتیم پدیده ستون کوتاه یا ستونچه می ‌تواند بسیار زیان آور و مخرب است و منجر به خسارت های مالی و جانی میشود.

پس باید مهندسان قبل از طراحی و ساخت یک سازه باید ستونچه را بشناسند و تدابیری برای کاهش خسارت بیاندیشند.


منبع: ستونچه چیست ؟ روش های کنترل ستون کوتاه

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 16 آذر 1399برچسب:ورق, ستون, ستونچه, ستون کوتاه, فولاد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ساختمان سازی

در هر حرفه و شغلی مجموعه ای از اصطلاحات وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا میشویم.با آهن ملل همراه باشید.

اصطلاحات مصالح ساختمانی

تعداد این اصطلاحات در ساختمان سازی بسیار زیاد است. به طوریکه میتوان یک دیکشنری برای این اصطلاحات درست کرد.ما در این مقاله به توضیح کوتاهی  از  برخی از این مقاله ها میپردازیم.

  • ستون:

ستون وظیفه ی نگهداری سازه را دارد و بارهای وارده را به زمین انتقال میدهد .

  • تیر:

تیر یک وسیله ی افقی است که بار را به ستون انتقال میدهد.

 

  • تیرچه:

تیرچه الوار های افقی است که جنس آن ها از فولاد یا بتن یا چوب است.که در سقف یا کف برای مقاوم سازی ساختمان به کار میرود.

  • افزودنی های بتن

این مواد خاصیت بتن تازه را تغییر میدهد.

  • میلگرد:

نوعی پروفیل است که به صورت آجدار یا ساده در سایز های مختلف تولید میشود.

 

میلگرد

  • خاموت:

خاموت نوعی میلگرد است که برای مقاوم کردن ساختمان از آن استفاده میشود.

خاموت

  • رمپ (رامپ):

رمپ در واقع قدیمی‌ترین و ساده ‌ترین وسیله ارتباطی بین دو سطح غیر هم‌ تراز میباشد.

  • شیشه ایمنی:

شیشه ایمنی نوعی شیشه با ضخامت ۳۱ میلی‌ متر است که حتی با شکستن هم خرد نمیشود.

  • بتونه:

یک نوع خمیر است که روی درز کنار شیشه ها میزند که از نفوذ هوا جلوگیری میکند.

  • قیر:

یکی از فراورده های نفتی است که برای عایق سازی سقف از آن استفاده میشود.

  • بتن الیافی:

این نوع بتن ترکیبی از الیاف طبیعی و بتن است که در محوطه سازی و جاده سازی استفاده میشود.

  • شفته آهک:

شفته های آهک ملانی ترکیبی از آب و دانه های سنگی و آهک و خاک است که در پی ها و کف سازی کاربرد دارد.

  • پِی:

پی به قسمت زیرین ساختمان می گویند که وظیفه انتقال کل بار بنا را به زمین را بر عهده دارد .

  • کرسی چینی:

کرسی چینی به حالتی میگویند که چند رج آجر را روی هم میچینند .

  • ایزوگام:

ایزوگام ترکیبی از الیاف مصنوعی و پشم شیشه است که به صورت ورق قیر اندود تولید میشود و بیار عایق بندی سقف ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.

  • گابیون:

به دیوار های سنگی که دور آن ها تور کشی شده و برای مقاومت ساختمان استفاده میشود گابیون میگویند.

  • گچ بتونه صنعتی:

این نوع گچ برای اتصال صفحات گچی پیش‌ ساخته کاربرد دارد.

  • پاکار:

به محل قرارگیری سقف روی دیوار در طاق‌ های ضربی پاکار گفته میشود.

  • نعل درگاه:

تیر یک پارچه‌ ای که از بتن، چوب و آهن ساخته شده و آن را در بالای درگاه نصب می‌کنند.

  • چارچوب:

چارچوب قابی است که در به آن لولا شده و بر روی پاشنه آن باز و بسته خواهد شد.

  • کف پله:

به سطح فوقانی پله یعنی جایی که پا قرار می‌گیرد کف پله میگویند.

  • سازه نگهبان:

سازه نگهبان، سازه ‌ای است که از ریزش گودهای ایجاد شده هنگام گودبرداری جلوگیری می‌کند.

  • پاگرد:

پاگرد محل استراحت بین دو سری پله میباشد.

  • پله فرار:

پله ‌های فرار یا پله ‌های اضطراری به پله‌ هایی گفته میشود که هنگام بروز حادثه مثل آتش ‌سوزی میتوان از آن‌ ها استفاده کرد. این پله ‌ها معمولاً پشت ساختمان قرار دارند.

  • سقف:

سقف پوششی است که برای جلوگیری از نفوذ عوامل طبیعی به داخل ساختمان از آن استفاده میشود.

  • خرپا:

به مجموعه ‌ای از میله‌ های مستقیم که به‌ طور مفصلی و با الگوهای خاص به هم متصل شده و شبکه‌ های مثلثی را شکل می‌دهند تا بتوانند بار ساختمان را تحمل کنند خرپا گفته میشود.

  • شمع بندی (تنگ بستن):

شمع بندی شامل میله‌ های چوبی یا فلزی است که بر بدنه گود یا دیوار ساختمان زده میشود تا از ریزش دیوار جلوگیری کند.

  • گودبرداری:

گود برداری به معنی حفاری و خاک برداری در ترازهای پایین‌ تر از سطح زمین و به‌ خصوص ترازهای پایین ‌تر از پی ساختمان مجاور میباشد.

 


source:اصطلاحات ساختمانی و برق ساختمان و توضیحات کوتاه در باره ی آن ها

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:ساختمان سازی, برق ساختمان, مصالح, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

الکترود جوشکاری

الکترود زمانی استفاده می شود که بخواهیم دو قطعه ی فولادی را با هم متصل  یا به اصطلاح جوشکاری کنیم. بدون الکترود نمی توان جوشکاری انجام داد. الکترود انواع مختلفی دارد و بسته به نوع کار متفاوت است.

 

الکترود جوشکاری چیست؟

الکترود قطعه ای است که یه طرف آن نارسانا و طرف دیگر جریان الکتریسیته را ایجاد می کند و با جوشکاری ارتباط دارد.

جنس الکترود از فلز است و یک پوشش از جنس فلاکس است. قسمت غیر فلزی به جریان الکتریسیته وصل می شود.

کاربرد الکترود های جوشکاری

همزمان با جوشکاری الکترود ذوب میشود و فضای خالی را پر می کند و قطعات را محکم به هم متصل می کند و مانند چسب عمل میکند.

نقش پوشش الکترود در جوشکاری

پوشش الکترود از جنس اکسید سدیم، خاک رس، سلولز و آزبست است که به این پوشش پوشش فلاکس می گویند. که باعث افزایش قوس الکتریک می شود و مانند عایق عمل می کند و کمک به سریع تر خنک شدن جوش می کند.

 

انواع پوشش الکترود های جوشکاری

پوشش های الکترود از جنس های متفاوت می باشد و هر جنس کاربرد متفاوتی دارد.

الکترود جوشکاری با پوشش سلولزی

پوشش این نوع از جنس سلولز است و سطح جوش داده شده با این جنس خشک و ناهموار است و احمال نفوذ رطوبت زیاد است و هیدروژن زیادی تولید می ‌کند و همین امر میزان تردی جوش را افزایش می ‌دهد.  لذا در این نوع الکترود بیشتر در جوشکاری‌ های سرازیری به علت سرعت منجمد شدن مواد مذاب استفاده می ‌کنند.

الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی یا بازی

در این الکترودها از ترکیب کربنات کلسیم و فلورید کلسیم برای پوشش فلاکس استفاده می ‌شود. برخلاف الکترودهای سلولزی در این الکترودها هیدروژن تولید شده بسیار پایین است و به ‌همین دلیل به آن ‌ها الکترود کم هیدروژن نیز می ‌گویند. از الکترودهای بازی بیشتر برای جوشکاری ‌های ضخیم فولادی با درصد کربن بالا و یا جوشکاری فولادهای کم آلیاژ که احتمال ترک‌ خوردگی در آن‌ ها زیاد است استفاده می ‌کنند. همچنین به ‌دلیل مقاومت بالایی که دارند در تمام موارد به جز موقعیت‌ های سرازیر قابل استفاده هستند.

الکترود جوشکاری اکسیدی

برای فلاکس این الکترودها از اکسید آهن استفاده می ‌شود. این الکترودها مثل  الکترودهای اسیدی نفوذپذیری پایینی داشته و سرباره‌ های ضخیم ایجاد می ‌کنند.

الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری رتیلی

از الکترودهای روتیلی به ‌طور گسترده در جوشکاری‌ های عمومی استفاده می ‌شود. به‌ دلیل وجود مقدار بالایی از اکسید تیتانیوم در فلاکس این الکترودها قوس پایدار ایجاد می ‌شود و برای همه حالات جوشکاری قابل استفاده است.

الکترود جوشکاری با پوشش اسیدی

در پوشش فلاکس الکترودهای اسیدی از ترکیب بالای منگنز و سیلیکات آهن استفاده می ‌شود. به ‌همین دلیل با ایجاد سرباره ضخیم سطح مناسبی برای جوشکاری ایجاد می ‌کنند. با این‌ حال کاربرد آن ‌ها محدود است و فقط برای رفع عیوب قطعات در ریخته ‌گری مناسب هستند.

انواع روش ساخت الکترود

الکترودها با روش‌ های مختلفی ساخته می‌ شوند که هر کدام کاربرد خاصی داشته و از این نظر در دسته‌ های زیر قرار می‌ گیرند:

الکترود جوشکاری کم هیدروژن

این نوع الکترود از پوششی استفاده می شود که از هیدروژن بسیار کمی استفاده می شود.به همین خاطر برای جوشکاری های فولادی از این الکترود استفاده می کنید.

الکترود جوشکاری انجماد سریع

در این نوع از الکترود ها قوس الکترودی قوی ایجاد می شود و سرباره ی آن ها من است. به همین دلیل در تمام خدمات جوشکاری از این مدل استفاده می شود.

الکترود جوشکاری چسبان سریع

در این نوع الکترودها از پوشش ‌های سنگینی استفاده می ‌شود که سرعت رسوب ‌گذاری بالایی دارند.

الکترود جوشکاری انجماد پر شده

در این نوع الکترودها با اینکه پوشش ‌های سنگین وجود دارد اما می‌ توان جوشکاری را بدون ایجاد سرباره انجام یک جوش یکنواخت و زیبا با آن‌ انجام می ‌شود.

سخن آخر

الکترود بسته به جنسی که برای آن استفاده می شود نام ها و کاربرد های متفاوتی دارد و نوع و روش مصرف  و دسته بندی آن هم متفاوت است. به همین دلیل برای این که بهترین جوشکاری را انجام دهیم  و کیفیت و مقاومت جوشکاری را بالا ببریم باید به جنس و کاربرد الکترود دقت کنیم.


source:الکترود جوشکاری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب: الکترود, جوشکاری, فولاد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

الکترود جوشکاری

الکترود زمانی استفاده می شود که بخواهیم دو قطعه ی فولادی را با هم متصل  یا به اصطلاح جوشکاری کنیم. بدون الکترود نمی توان جوشکاری انجام داد. الکترود انواع مختلفی دارد و بسته به نوع کار متفاوت است.

 

الکترود جوشکاری چیست؟

الکترود قطعه ای است که یه طرف آن نارسانا و طرف دیگر جریان الکتریسیته را ایجاد می کند و با جوشکاری ارتباط دارد.

جنس الکترود از فلز است و یک پوشش از جنس فلاکس است. قسمت غیر فلزی به جریان الکتریسیته وصل می شود.

کاربرد الکترود های جوشکاری

همزمان با جوشکاری الکترود ذوب میشود و فضای خالی را پر می کند و قطعات را محکم به هم متصل می کند و مانند چسب عمل میکند.

نقش پوشش الکترود در جوشکاری

پوشش الکترود از جنس اکسید سدیم، خاک رس، سلولز و آزبست است که به این پوشش پوشش فلاکس می گویند. که باعث افزایش قوس الکتریک می شود و مانند عایق عمل می کند و کمک به سریع تر خنک شدن جوش می کند.

 

انواع پوشش الکترود های جوشکاری

پوشش های الکترود از جنس های متفاوت می باشد و هر جنس کاربرد متفاوتی دارد.

الکترود جوشکاری با پوشش سلولزی

پوشش این نوع از جنس سلولز است و سطح جوش داده شده با این جنس خشک و ناهموار است و احمال نفوذ رطوبت زیاد است و هیدروژن زیادی تولید می ‌کند و همین امر میزان تردی جوش را افزایش می ‌دهد.  لذا در این نوع الکترود بیشتر در جوشکاری‌ های سرازیری به علت سرعت منجمد شدن مواد مذاب استفاده می ‌کنند.

الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی یا بازی

در این الکترودها از ترکیب کربنات کلسیم و فلورید کلسیم برای پوشش فلاکس استفاده می ‌شود. برخلاف الکترودهای سلولزی در این الکترودها هیدروژن تولید شده بسیار پایین است و به ‌همین دلیل به آن ‌ها الکترود کم هیدروژن نیز می ‌گویند. از الکترودهای بازی بیشتر برای جوشکاری ‌های ضخیم فولادی با درصد کربن بالا و یا جوشکاری فولادهای کم آلیاژ که احتمال ترک‌ خوردگی در آن‌ ها زیاد است استفاده می ‌کنند. همچنین به ‌دلیل مقاومت بالایی که دارند در تمام موارد به جز موقعیت‌ های سرازیر قابل استفاده هستند.

الکترود جوشکاری اکسیدی

برای فلاکس این الکترودها از اکسید آهن استفاده می ‌شود. این الکترودها مثل  الکترودهای اسیدی نفوذپذیری پایینی داشته و سرباره‌ های ضخیم ایجاد می ‌کنند.

الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری رتیلی

از الکترودهای روتیلی به ‌طور گسترده در جوشکاری‌ های عمومی استفاده می ‌شود. به‌ دلیل وجود مقدار بالایی از اکسید تیتانیوم در فلاکس این الکترودها قوس پایدار ایجاد می ‌شود و برای همه حالات جوشکاری قابل استفاده است.

الکترود جوشکاری با پوشش اسیدی

در پوشش فلاکس الکترودهای اسیدی از ترکیب بالای منگنز و سیلیکات آهن استفاده می ‌شود. به ‌همین دلیل با ایجاد سرباره ضخیم سطح مناسبی برای جوشکاری ایجاد می ‌کنند. با این‌ حال کاربرد آن ‌ها محدود است و فقط برای رفع عیوب قطعات در ریخته ‌گری مناسب هستند.

انواع روش ساخت الکترود

الکترودها با روش‌ های مختلفی ساخته می‌ شوند که هر کدام کاربرد خاصی داشته و از این نظر در دسته‌ های زیر قرار می‌ گیرند:

الکترود جوشکاری کم هیدروژن

این نوع الکترود از پوششی استفاده می شود که از هیدروژن بسیار کمی استفاده می شود.به همین خاطر برای جوشکاری های فولادی از این الکترود استفاده می کنید.

الکترود جوشکاری انجماد سریع

در این نوع از الکترود ها قوس الکترودی قوی ایجاد می شود و سرباره ی آن ها من است. به همین دلیل در تمام خدمات جوشکاری از این مدل استفاده می شود.

الکترود جوشکاری چسبان سریع

در این نوع الکترودها از پوشش ‌های سنگینی استفاده می ‌شود که سرعت رسوب ‌گذاری بالایی دارند.

الکترود جوشکاری انجماد پر شده

در این نوع الکترودها با اینکه پوشش ‌های سنگین وجود دارد اما می‌ توان جوشکاری را بدون ایجاد سرباره انجام یک جوش یکنواخت و زیبا با آن‌ انجام می ‌شود.

سخن آخر

الکترود بسته به جنسی که برای آن استفاده می شود نام ها و کاربرد های متفاوتی دارد و نوع و روش مصرف  و دسته بندی آن هم متفاوت است. به همین دلیل برای این که بهترین جوشکاری را انجام دهیم  و کیفیت و مقاومت جوشکاری را بالا ببریم باید به جنس و کاربرد الکترود دقت کنیم.


source:الکترود جوشکاری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب: الکترود, جوشکاری, فولاد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

انکر بولت

انکر بولت چیست؟ ابزار های زیادی برای سهولت و ایمنی کار و صنایع مختلف و پروژه های گوناگون اختراع و تولید می شوند.یکی از این اختراع های مهم و کاربردی انکر بولت است. این اختراع برای نصب آسان و ایمن انواع سازه ها مانند آسانسور، پله برقی و مانند این ها کاربرد دارد.انکر بولت انواع بسیاری دارد که توع فلزی آن کاربرد بیشتری در صنایع دارد. 

 

انکر بولت چیست؟

انکر بولت به فارسی به معنای پیچ چفتی می باشد.انکر بولت برای چفت و بست کردن بتن استفاده می شود. اینکار برای تعمیر مصالح فولادی، ترمیم و یا گسترش آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، انکر بولت مانند پلیت برای چفت کردن صفحات فولادی استفاده می شود و نقش مهمی در اضافه کردن سازه ها ی جدید به بتن دارد. انکر بولت انواع مختلفی دارد و به نوع و محل قرار گیری بستگی دارد و در دسته بندی های مختلفی در بازار عرضه می شود.

 

انواع انکر بولت

انکر بولت ها به دو دسته ی انکر بولت مکانیکی و انکر بولت شیمیایی و استاد بولت تقسیم بندی می شوند.

انکر بولت شیمیایی

این نوع از انکر بولت به عنواع چسب کاشت هم شناخته می شود که برای قدرت چسبندگی بالاتر بین بتن و میلگرد قرار می گیرد و می تواند در عمق و قطر بدون محدودیت قرار گیرد.

انکر بولت مکانیکی یا رول بولت Roll Bolt

گروهی از انکر بولت ها به صورت مکانیکی در حفره های داخل بتن قرار می گیرند و اجزای تشکیل دهنده ی آن ها یک قطعه استوانه و مهره و واشر و یک رول با حالت مخروطی است.

استاد بولت Stud Bolt

این نوع از انکر بولت ها یک پیچ گل دار است که با مهره و واشر ترکیب می شود و هزینه ی تعمیر و نصب آن هم کم است. لازم به ذکر است که استاد بولت در دسته انکر بولت مکانیکی قرار می ‌گیرد.

تفاوت بین انکر بولت و رول بولت

اکثرا لغات انکر بولت و رول بولت را با هم اشتباه می کنند و انکر بولت شکل L  است و رول بولت هم همان نوعی از انکرهای مکانیکی است.

روش ‌های عملکرد انکر بولت

روش اصطکاکی و انبساطی

در این روش انکر بولت بعد از کاشت و نصب با مصالح پایه اصطکاک پیدا کرده و بارهای متفاوتی را تحمل می ‌کند

روش چسبندگی

انکرهای شیمیایی با نام ‌های چسب کاشت و چسب بتن نیز شناخته می‌ شوند. عملکرد این روش بدین ترتیب است که انکر بولت پس از کاشت باعث افزایش چسبندگی میلگرد با مصالح پایه می‌ شود و با اینکار ظرفیت باربری بتن افزایش پیدا می‌ کند.

روش چفتی یا کلیدی

در این روش با ایجاد حفره‌ هایی درون مصالح پایه که غالبا بتن هستند انکر بولت گیرش پیدا می‌ کند. در این روش مصالح پایه از قدرت باربری بالایی برخوردار می ‌شوند و حتی ظرفیت دینامیکی آن ها نیز چندین برابر می ‌گردد.

روش ترکیبی چفتی و اصطکاکی

این روش ترکیبی انکر بولت هم به روش چفتی و هم به روش اصطکاکی با مصالح پایه گیرایی می ‌یابد. بنابراین از نظر ظرفیت باربری و دینامیکی بسیار بالا است.

شرایط اجرا

به طور کلی انکر بولت به دو روش اجرا می‌ شوند:

  1. روش محکم کردن از طریق پیچ و مهره
  2. روش از پیش آماده سازی که در آن ابتدا انکر بولت نصب شده و بعد از آن بقیه تجهیزات مثل میلگردها، آرماتور، پلیت و غیره در زمان دیگری نصب و اجرا می‌ شوند.

انکر بولت

کاربردهای انکر بولت

انکر بولت کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد

  • نصب پارتیشن و طراحی انواع پارتیشن اداری دوجداره و تک‌ جداره
  • اجرای انواع سقف کاذب با انواع مختلف متریال
  • نصب لوازم و سرویس ‌های بهداشتی در ساختمآن ها ی مختلف
  • کمک به نصب و اجرای تجهیزات بیمارستانی که باید روی سقف و دیوار نصب شوند.
  • کمک به ساخت پنل‌ های پیش ‌ساخته بتنی که این پنل ‌ها برای ساخت انواع دیوارها و سقف ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
  • کمک به نصب و اجرای نمای فلزی ساختمان که با استفاده از آهن کشی نما صورت می ‌گیرد.
  • استفاده از انکر بولت ‌ها جهت نصب پلیت‌ های آهن کشی آسانسور و پله برقی که اینکار به جهت نصب ریل صورت می ‌پذیرد.
  • کاربرد انکر بولت در مهار داربست فلزی مشاهده می ‌شود. انکر بولت در این عملیات برای اتصال پایه‌ ها و ستون ‌ها و همچنین اتصال پلیت‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  • سیستم لوله‌ کشی و کانال ‌کشی یکی دیگر از مواردی است که استفاده از انکر بولت‌ ها در آن دیده می‌ شود. انکر بولت ‌ها در اینجا برای نصب و محکم کردن نگهدارنده ‌ها و پوشش ‌ها کاربرد دارند.
  • برای ساخت انواع تجهیزات و ماشین ‌آلات صنعتی و کارخانه‌ ای از انکر بولت استفاده می ‌گردد.
  • به جهت ریل‌ گذاری خطوط مترو و راه‌ آهن از انکر بولت‌ استفاده می ‌کنند. برای این ‌کار ریل ‌های آهن به چوب‌ ها و به زمین بولت می ‌شوند.
  • یکی دیگر از کاربردهای انکر بولت در نصب انواع جرثقیل ‌های سقفی است.
  • برای نصب و اجرای تجهیزات بنادر که برای جابجایی انواع کانتینرها عمل می‌ کنند از انکر بولت استفاده می ‌شود.
  • برای نصب انواع دکل ‌های فلزی و بتنی مثل دکل ‌های مخابراتی و برقی از انکر بولت بهره می ‌گیرند.
  • ساخت آشیانه هواپیما نیز یکی دیگر از موارد کاربرد انکر بولت در صنایع هواپیما سازی است.

نحوه کاشت انکر بولت

ساده ترین نوع کاش انکر بولت به این صورت است که اول روی مصالح میتواند بتن یا سفال یا آجر باشد که به راحتی از هر گونه گرد و غبار پاک می شود. سپس با استفاده از نقشه عمق کاشت را سوراخ کرده و دستگاه را کاملا تمیز می کنند.بعد از آن انکر بولت را به راحتی با چکش به داخل سوراخ هدایت کرده و به روش اصطکاکی انبساطی با مصالح پایه گیرایی می ‌یابد. در روش اصطکاکی انبساطی بعد از وارد کردن انکر بولت به درون سوراخ مهره آن را محکم می ‌کنند و به بیرون می‌ کشند و آن را با فشار باز می ‌کنند. انکر بولت درون مصالح منبسط شده و با مصالح پایه به اصطکاک می‌ رسد و به این ترتیب درون مصالح محکم می ‌شود.

نتیجه گیری

انکر بولت یکی از وسایلی برای مقاوم سازی و چفت کردن بتن ها و ایمت سازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد.


source:انکر بولت چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:انکر بولت, چفت داربست, ساختمان سازی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

کارتن پلاست

کارتن پلاست در تبلیغات کاربرد بالایی دارد. تبلیغات نیاز به مهارت بالایی دارد. صنایع مختلف برای تبلیغات از متریال هایی همچون مقوا و کاغذ و جدیدا از کارتن پلاست استفاده می کنند.اکنون روند تبلیغات و چاپ رو به رشد است و رسانه های چاپی وز به روز وسیع تر می شوند.بنابراین تبلیغات یک صنعت زنده و پویا است و می توانند با استفاده از کارتن پلاست ،این مواد خام را به یک ماده ی مفید تبدیل کنند.

 

کارتن پلاست یک محصول منحصر به فردی است که در صنایع مختلف کاربرد به سزایی دارد.و در بعضی از صنایع به عنوان مواد خام و اولیه استفاده می شود. تولید کارتن پلاست با یک استاندارد جهانی در بازار به فروش میرود که وزن آن ها بسیار سبک است.

کارتن پلاست به گونه ای تولید شده است که قابل شست وشو است و در زمان چاپ اثر منفی روی ورق های کارتن پلاست ندارد.

کارتن پلاست

استفاده کارتن پلاست در صنایع مختلف

دستگه های تولید کننده ی کارتن پلاست به گونه ای تولید می شوند که مطابق با نیاز های مشتریان باشد وبه خاطر مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین آن در هنگام نصب سرقت نمی شود.

کارتن پلاست یک محصول انعطاف پذیری است که به راحتی مونتاژ می شود.برای تابلو های علامت خطر استفاده فراوانی می شود.و محدودیتی برای فرم و کارد خاصی ندارد و میتواند شکل ها را به صورت چند بعدی نشان دهد.

تبلیغات و نحوه تولید و چاپ موضوعی که قرار است انجام شود باید به گونه ای باشد که همه چشم ها را به سمت خود خیره و افکار آدمی را معطوف به همان مطلب و نهایتا مجذوب آن شوند .

یکی از ویژگی های برتر کارتن پلاست این است که در محیط زیست هیچگونه ضرر و منعی ندارد و مقاومت بالایی که در فضای باز نشان می دهد از جمله اینکه در برابر باد و باران و به طور کلی رطوبت می تواند دوام بیاورد و نور مستقیم آفتاب چاپی که بر روی آن حک شده است را از بین نمی برد و در واقع طول عمر آن بیشتر از چندین سال است .

تاثیر تبلیغات در این صنعت

تبلیغاتی که توسط کارتن پلاست صورت می گیرد توانایی این را دارد که تمامی صنایع را در راهیابی به بازار های هدف ، جذب مشتری و ایجاد رقابتی بی نظیر بکشاند و به دلیل دارا بودن ویژگیهای چاپ و برش با کیفیت بالا امکان تولید محصولات متنوع تبلیغاتی را ایجاد نموده است همچنین ماشین آلات و تجهیزات چاپی و تکنولوژی جدید چاپی دیجیتال بر روی تمام اشکال کارتن پلاست ،کیفیت چاپ تصاویر و متون را تضمین نموده است

یکی از جذاب ترین تبلیغات استند های استاده است که در بسیاری از فروشگاه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.که در لحظه افراد را مجذوب به وارد شدن می کند.

مزیت استفاده از کارتن پلاست این است که نسبت به بقیه ی روش های تبلیغاتی مقرون به صرفه است.

کارتن پلاست در هنگام آتش سوزی ا رشد آتش جلو گیری می کند و به راحتی هم بازیافت می شود.و رنگ بندی بالایی دارد به طوری که همه را مجذوب به خود می کند.


source:کارتن پلاست در تبلیغات چه کاربردی دارد؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:تبلیغات, کارتن پلاست, صنایع, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

کارتن پلاست

کارتن پلاست در تبلیغات کاربرد بالایی دارد. تبلیغات نیاز به مهارت بالایی دارد. صنایع مختلف برای تبلیغات از متریال هایی همچون مقوا و کاغذ و جدیدا از کارتن پلاست استفاده می کنند.اکنون روند تبلیغات و چاپ رو به رشد است و رسانه های چاپی وز به روز وسیع تر می شوند.بنابراین تبلیغات یک صنعت زنده و پویا است و می توانند با استفاده از کارتن پلاست ،این مواد خام را به یک ماده ی مفید تبدیل کنند.

 

کارتن پلاست یک محصول منحصر به فردی است که در صنایع مختلف کاربرد به سزایی دارد.و در بعضی از صنایع به عنوان مواد خام و اولیه استفاده می شود. تولید کارتن پلاست با یک استاندارد جهانی در بازار به فروش میرود که وزن آن ها بسیار سبک است.

کارتن پلاست به گونه ای تولید شده است که قابل شست وشو است و در زمان چاپ اثر منفی روی ورق های کارتن پلاست ندارد.

کارتن پلاست

استفاده کارتن پلاست در صنایع مختلف

دستگه های تولید کننده ی کارتن پلاست به گونه ای تولید می شوند که مطابق با نیاز های مشتریان باشد وبه خاطر مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین آن در هنگام نصب سرقت نمی شود.

کارتن پلاست یک محصول انعطاف پذیری است که به راحتی مونتاژ می شود.برای تابلو های علامت خطر استفاده فراوانی می شود.و محدودیتی برای فرم و کارد خاصی ندارد و میتواند شکل ها را به صورت چند بعدی نشان دهد.

تبلیغات و نحوه تولید و چاپ موضوعی که قرار است انجام شود باید به گونه ای باشد که همه چشم ها را به سمت خود خیره و افکار آدمی را معطوف به همان مطلب و نهایتا مجذوب آن شوند .

یکی از ویژگی های برتر کارتن پلاست این است که در محیط زیست هیچگونه ضرر و منعی ندارد و مقاومت بالایی که در فضای باز نشان می دهد از جمله اینکه در برابر باد و باران و به طور کلی رطوبت می تواند دوام بیاورد و نور مستقیم آفتاب چاپی که بر روی آن حک شده است را از بین نمی برد و در واقع طول عمر آن بیشتر از چندین سال است .

تاثیر تبلیغات در این صنعت

تبلیغاتی که توسط کارتن پلاست صورت می گیرد توانایی این را دارد که تمامی صنایع را در راهیابی به بازار های هدف ، جذب مشتری و ایجاد رقابتی بی نظیر بکشاند و به دلیل دارا بودن ویژگیهای چاپ و برش با کیفیت بالا امکان تولید محصولات متنوع تبلیغاتی را ایجاد نموده است همچنین ماشین آلات و تجهیزات چاپی و تکنولوژی جدید چاپی دیجیتال بر روی تمام اشکال کارتن پلاست ،کیفیت چاپ تصاویر و متون را تضمین نموده است

یکی از جذاب ترین تبلیغات استند های استاده است که در بسیاری از فروشگاه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.که در لحظه افراد را مجذوب به وارد شدن می کند.

مزیت استفاده از کارتن پلاست این است که نسبت به بقیه ی روش های تبلیغاتی مقرون به صرفه است.

کارتن پلاست در هنگام آتش سوزی ا رشد آتش جلو گیری می کند و به راحتی هم بازیافت می شود.و رنگ بندی بالایی دارد به طوری که همه را مجذوب به خود می کند.


source:کارتن پلاست در تبلیغات چه کاربردی دارد؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:تبلیغات, کارتن پلاست, صنایع, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

کارتن پلاست

کارتن پلاست در تبلیغات کاربرد بالایی دارد. تبلیغات نیاز به مهارت بالایی دارد. صنایع مختلف برای تبلیغات از متریال هایی همچون مقوا و کاغذ و جدیدا از کارتن پلاست استفاده می کنند.اکنون روند تبلیغات و چاپ رو به رشد است و رسانه های چاپی وز به روز وسیع تر می شوند.بنابراین تبلیغات یک صنعت زنده و پویا است و می توانند با استفاده از کارتن پلاست ،این مواد خام را به یک ماده ی مفید تبدیل کنند.

 

کارتن پلاست یک محصول منحصر به فردی است که در صنایع مختلف کاربرد به سزایی دارد.و در بعضی از صنایع به عنوان مواد خام و اولیه استفاده می شود. تولید کارتن پلاست با یک استاندارد جهانی در بازار به فروش میرود که وزن آن ها بسیار سبک است.

کارتن پلاست به گونه ای تولید شده است که قابل شست وشو است و در زمان چاپ اثر منفی روی ورق های کارتن پلاست ندارد.

کارتن پلاست

استفاده کارتن پلاست در صنایع مختلف

دستگه های تولید کننده ی کارتن پلاست به گونه ای تولید می شوند که مطابق با نیاز های مشتریان باشد وبه خاطر مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین آن در هنگام نصب سرقت نمی شود.

کارتن پلاست یک محصول انعطاف پذیری است که به راحتی مونتاژ می شود.برای تابلو های علامت خطر استفاده فراوانی می شود.و محدودیتی برای فرم و کارد خاصی ندارد و میتواند شکل ها را به صورت چند بعدی نشان دهد.

تبلیغات و نحوه تولید و چاپ موضوعی که قرار است انجام شود باید به گونه ای باشد که همه چشم ها را به سمت خود خیره و افکار آدمی را معطوف به همان مطلب و نهایتا مجذوب آن شوند .

یکی از ویژگی های برتر کارتن پلاست این است که در محیط زیست هیچگونه ضرر و منعی ندارد و مقاومت بالایی که در فضای باز نشان می دهد از جمله اینکه در برابر باد و باران و به طور کلی رطوبت می تواند دوام بیاورد و نور مستقیم آفتاب چاپی که بر روی آن حک شده است را از بین نمی برد و در واقع طول عمر آن بیشتر از چندین سال است .

تاثیر تبلیغات در این صنعت

تبلیغاتی که توسط کارتن پلاست صورت می گیرد توانایی این را دارد که تمامی صنایع را در راهیابی به بازار های هدف ، جذب مشتری و ایجاد رقابتی بی نظیر بکشاند و به دلیل دارا بودن ویژگیهای چاپ و برش با کیفیت بالا امکان تولید محصولات متنوع تبلیغاتی را ایجاد نموده است همچنین ماشین آلات و تجهیزات چاپی و تکنولوژی جدید چاپی دیجیتال بر روی تمام اشکال کارتن پلاست ،کیفیت چاپ تصاویر و متون را تضمین نموده است

یکی از جذاب ترین تبلیغات استند های استاده است که در بسیاری از فروشگاه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.که در لحظه افراد را مجذوب به وارد شدن می کند.

مزیت استفاده از کارتن پلاست این است که نسبت به بقیه ی روش های تبلیغاتی مقرون به صرفه است.

کارتن پلاست در هنگام آتش سوزی ا رشد آتش جلو گیری می کند و به راحتی هم بازیافت می شود.و رنگ بندی بالایی دارد به طوری که همه را مجذوب به خود می کند.


source:کارتن پلاست در تبلیغات چه کاربردی دارد؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 آذر 1399برچسب:تبلیغات, کارتن پلاست, صنایع, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

کپ جوشی ک قطعه از جنس فولاد است که برای بستن آخر لوله ها از آن استفاده می شود.سایز این قطعات بر اساس سایز لوله متغیر است.کپ جوشی در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد و در جنس های استیل و فولادی در بازار عرضه می شود که با نام های کپ فولادی و کپ استیل شناخنه می شوند.

 

کپ جوشی فولادی چیست و چگونه ساخته می شود؟

مواد خام کپ جوشی، فولاد کربنی و استیل کربن است. این مواد یکی از مواد اولیه برای ساخت انواع لوله و اتصالات است.

عنصر های موجود در این نوع قطعات شامل کربن، منگنز، فسفر و گوگرد است. البته در حین تولید آلیاژهای فولادی کربن دار همواره مقادیری از عناصر ناخواسته مانند هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و عناصر آلیاژی از سنگ معدن یا قراضه های فلزی مانند نیکل، مس، مولبیدن، کروم، قلع، آنتیموان و غیره وارد ترکیبات شیمیایی آن می شود.

 

کپ جوشی استیل چه کاربردی دارد؟

استیل استفاده شده در این قطعات، استنلس است. بدلیل وجود ترکیباتی چون کروم و نیکل در ترکیبات شیمیایی مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن و خوردگی برخوردار می شوند.

این نوع از فولاد همچنین با داشتن عنصر مولبیدن، استقامت بالایی را نسبت به دماهای بالا و پایین دارد.

فولاد ضد زنگ یا همان فولاد استیل با داشتن مقادیر پایینی از کربن، در عملیات جوشکاری و ماشینکاری به آسانی استفاده می شود.

کپ جوشی درزدار چگونه تولید می شود؟

برای ساختن کپ ها، ورق ها به شکل لوله می شوند و با جوش به یکدیگر وصل می شوند که بدون الکترود انجام می شود.

ماده اولیه آن ورق رول شده (Coil) می باشد که محل اتصال لبه ها با عبور از میدان الکتریکی و ایجاد مقاومت و تولید حرارت ذوب شده و بهم جوش می خورد. دراین روش ورق (Plate)  به شکل لوله در می آید و سپس محل اتصال با الکترود جوشکاری می شود.

کپ مانیسمان یا بدون درز

کپ های مانیسمان که با نام های بدون درز نیزمی شناسند، از دسته اتصالات فولادی هستند که در فرآیند تولید آن ها از انواع روشهای جوش فلزات استفاده نمی شود. تفاوت دیگر آن ها در ماده اولیه محصولات می باشد. در تولید اتصالات مانیسمان از مقاطع فولادی به شکل شمش و از طریق حرارت و کشش و غلطک و عبور از زره و همچنین نیروهای گریز از مرکز استفاده می شود.

موارد استفاده از کپ فشار قوی چیست ؟

کپ های فشار قوی در دو نوع فولادی و استنلس استیل تولید می شود. این نوع از کپ ها در دو مدل رزوه شده و ساکت ولدینگ تهیه و و در بازار ارائه می شوند. مدل های ساکت ولدینگ کاملا مشابه مدل های رزوه ای هستند با این تفاوت که در آن ها رزوه (دندانه) وجود ندارد و همه صاف و یکدست می شوند. معمولا این کپ ها تحت استاندارد ASME تولید شده اند.

 


source:کپ جوشی چیست؟ با انواع آن آشنا شوید.

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 9 آذر 1399برچسب: کپ جوشی, لوله, بست لوله, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پیچ سرمته ای برای اتصال ورق های گالوانیزه کرکره ای کاربرد بالایی دارد.پیچ سرمته ای معمولا با سایز های 3 تا 5 سانتی متر در بازار با قیمت نسبتا پایین عرضه می شود.

 

پیچ سر مته ای چیست ؟

پیچ سر مته ای، پیچ هایی هستند که در سر پیچ آن ها یک مته قرار دارد که این مته روی سر پیچ نقش اصلی و کاربری را در این پیچ دارد.

امروزه این نوع پیچ ها پر مصرف ترین نوع پیچ در صنایع مختلف است.

مهره وسیله ای است که گرد یا چند ضلعی است که داخل سوراخ آن رزوه شده است. مهره ها یک جسم کمکی  برای پیچ ها هستند. پیچ ها به واسطه ی مهره ها محکم تر در مسیر چرخش خود بسته می شوند.

پیچ و مهره اصطلاحا با حالت نر و ماده درون هم محکم و چفت می شوند.جنس پیچ و مهره و رزوه ی پیچ و مهره باید با هم تطابق داشته باشد.

پیچ سرمته ای شباهت زیادی به پیچ های خودکار دارند فقط با توانایی اینکه پیچ های خودکار توانایی سوراخ کردن اولیه را دارند.

پر کاربرد تربن آنها با عنوان پیچ شیروانی شناخته می شوند . که در ساخت سوله و کانکس مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع پیچ ها هم آچار خور و هم پیچ گوشتی خور است و به طور معمول یک واشر فلزی و یک واشر پلاستیکی متصل به هم را به همراه دارد.

بهترین پیچ سرمته ای ، پیچ های وارداتی از کشور تایوان است. که در حال حاضر ایران رقابت بالایی با این کشور در تولید پیچ دارد.

پیچ های خودکار سرمته ای به راحتی در چوب و یا جای مورد نظر فرو می روند و بسته می شوند و دیگر نیازی به بستن رولپلاک ندارند و بدون رولپلاک بسته می شوند .

پیچ های سرمته ای خودکار از جنس آهن و استیل تولید می شوند و در بازار عرضه می شوند.

 پیچ های شیروانی سرمته ای 

پیچ هایی هستند که که گل آن ها به دو صورت بکسی یا همان آچار خور و همچنین به صورت پیچ گوشتی خور می باشد . این نوع پیچ ها با قطر 14 میلی متر در بازار عرضه می شود که از جنس مفتول پلاستیکی اسو و واشر فلزی دارد.

 


source:پیچ سر مته ای چیست و چه کاربردی دارد و در چه کارخانه ای تولید می شود؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: شنبه 8 آذر 1399برچسب:پیچ, سرمته, رولپلاک, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

استفاده از فولاد و آلیاژهای سبک در صنعت ساختمان سازی مدرن مقرون به صرفه است.ورق سینوسی رنگی یکی از محبوب ترین انواع وررق های گالوانیزه است که در مواردی مانند کرکره ی مغازه و سقف های شیروانی استفاده می شود.

 

ورق سینوسی رنگی چیست؟

نام دیگر ورق سینوسی رنگی، ورق کرکره سینوسی است.دلیل نامگذاری این نوع ورق ها به دلیل نیم دایره ی برآمده در سطح آن است که این نوع ورق را مانند موج سینوسی شبیه کرده است.این نوع ورق در انواع رنگ ها با ابعاد 20 سانتیمتر تا 12 متر در بازار موجود است و حتی میتوانید رنگ مورد نظر را به صورت عمده ای به کارخانه سفارش دهید.

لایه ی رنگی روی این نوع ورق ها علاوه بر زیبایی باعث دوام و خاصیت ضد خوردگی نسبت به ورق گالوانیزه معمولی می شود.

فرق ورق‌ های سینوسی رنگی با دیگر ورق ‌های گالوانیزه رنگی

در بازار ممکن است با شکل های مختلفی از ورق گالوانیزه رنگی مواجه شده باشید که برای استحکام و خاصیت ضد رنگ خوردگی یک لایه رنگ به روی ورق میزنند.ورق گالوانیزه رنگی به دو گروه تقسیم می شوند:ورق های سفالی و ورق های شادولاین

علت مختلف بودن شکل آن ‌ها تنوع در زیبایی، مقاومت و کارایی آن‌ ها است. ورق سینوسی رنگی نوعی از ورق شادولاین بوده که دارای الگویی از موج‌ های سینوسی شکل است.

کاربردهای ورق سینوسی رنگی

ورق های سینوسی رنگی به دلیل خاصیت ضد خوردگی و مقاوم بودن در برابر آب در ساخت سقف های شیروانی و شیب دار و در ساختن بدنه سوله ها استفاده می شود. این ورق ها به خاطر تنوع شکل و رنگ در آن ها دست طراحان را برای ایده های خلاقانه باز می کند و آزادی عمل دارند.سقف سازی با ورق سینوسی رنگی به‌ طور گسترده در باغ ‌ها، کارخانه ‌ها، روستاها، هتل‌ ها، مراکز نمایشگاهی، ویلاهای مدرن و تزئینات در فضای باز اجرا می ‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای این نوع ورق گالوانیزه در ساخت کرکره مغازه‌ ها است. شکل و انعطاف این نوع ورقه‌ ها در عین وزن مناسب، استحکام و اقتصادی بودن، آن ‌ها را برای این کاربرد به گزینه ‌ای مناسب بدل کرده است.

 

مزایای ورق سینوسی رنگی

مزایای ورق ‌های سینوسی رنگی به آن‌ ها محبوبیت زیادی داده است. این نوع ورق‌ ها دارای استحکام بالا بوده و در برابر زلزله مقاوم هستند. گالوانیزه بودن و رنگ آن ‌ها باعث مقاومت زیاد این نوع ورق در برابر عوامل خوردگی است. ورق‌ های سینوسی رنگی به خاطر شکل موج ‌دار خود به ‌خوبی کنار یکدیگر قرار می ‌گیرند و به آب و رطوبت اجازه نفوذ به داخل ساختمان را نمی ‌دهند. از دیگر مزایای این نوع ورق اندک بودن نفوذ گرما به آن می باشد، مساله ‌ای که باعث بهینه ‌سازی انرژی و کاهش هدر رفت منابع و هزینه ها است.

یکی از مزایای ورق سینوسی رنگی اقتصادی بودن است. استفاده از این نوع ورق در مقایسه با روش ‌های سنتی کم ‌هزینه ‌تر می باشد.  یکدست بودن و کنترل کیفی بالا به دلیل تولید در کارخانه از دیگر محسنات این ورق به‌ حساب می ‌آید. ورق سینوسی رنگی قابل ساخت و سفارش در انواع ضخامت‌ ها، ابعاد و رنگ‌ های دلخواه بوده و همین تنوع رنگ موجب افزایش محبوبیت آن‌ ها شده است. سبک بودن این ورق ‌ها نه‌ تنها عملیات نصب را پر سرعت ‌تر کرده است بلکه موجب ایجاد سازه ‌های سبک ‌تر می‌ شود. سازه ‌های سبک ‌تر دارای مزایای متعددی هستند که یکی از آن‌ ها امکان بنا کردن آن ‌ها روی زمین ‌هایی است که خاک سستی دارند.

از دیگر مزایای این نوع ورق گالوانیزه می ‌توان به نصب سریع آن اشاره کرد. امروزه صنعت نوین ساختمان ‌سازی دائما به دنبال سرعت بخشی به عملیات ساخت ‌و ساز است. سریع انجام شدن پروژه ‌ها موجب بهینه ‌سازی زمان و بهره ‌وری بالاتر می‌ شود. ورق ‌های سینوسی به ‌آسانی کنار یکدیگر قرار گرفته و به اسکلت یا سقف پیچ یا پرچ می‌ شوند و در زمان تخریب سازه نیز به ‌راحتی جدا می ‌گردند. شما به ‌سرعت و در مدت ‌زمانی کاملا کوتاه می ‌توانید دیواره یا سقف سوله خود را با استفاده از این نوع ورق بسازید.

ورق کرکره سینوسی در شرایط جوی خاص تغییر رنگ و شکل نمی ‌دهد و یکپارچگی خود را با گذشت زمان حفظ می ‌کند. به ‌علاوه این نوع ورق ‌ها در برابر آتش مقاوم بوده و بنابراین موجب امنیت سازه هستند. آن‌ ها در برابر سرمازدگی نیز مقاومت می‌ کنند. مقاومت در مقابل مواد اسیدی و قلیایی نیز جلوه دیگری از استحکام این نوع ورق گالوانیزه است.

طریقه ساخت ورق سینوسی رنگی

در ساخت ورق کرکره سینوسی ابتدا فلز پایه (مانند فولاد) را با استفاده از روش ‌های گالوانیزه سازی مانند روش غوطه ‌وری گرم گالوانیزه می‌ کنند، یعنی بر روی آن لایه ‌ای از فلز روی می ‌کشند تا در برابر خوردگی مقاوم شود، چرا که روی در تماس با فلز زیر خود میل به قطب مثبت بودن دارد و همین باعث دوام فلز زیرین به‌ عنوان قطب منفی می‌ شود. پس از گالوانیزه سازی اقدام به رنگ کردن آن می ‌کنند. این رنگ کوره علاوه بر زیبایی موجب دوام بیشتر در برابر عوامل محیطی و خوردگی می‌ شود. ورق حاصل را سپس به ‌وسیله ماشین ‌آلات به شکل موج ‌دار سینوسی شکل در می ‌آورند.

نتیجه گیری:

جایگزین مناسب متریال های سنتی در سازه های سبک، ورق رنگی سینوسی بهترین گزینه است.دلیل استفاده از این روع متریال، سرعت نصب، استحکام و مقرون به صرفه بودن است. شما می توانید با استفاده از این محصول به سقف ویلا های خود یا منازل مسکونی ،استحکام و زیبایی ببخشید.


source:ورق سینوسی رنگی چیست و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: چهار شنبه 5 آذر 1399برچسب:ورق, ورق سینوسی, سقف شیروانی, ورق رنگی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

میلگرد استیل یکی از پر کاربرد ترین و مهم ترین محصولات فلزی در صنعت ساختمان سازی است.

میلگرد ها انواع مختلفی دارد و با کیفیت ترین و پر کاردبرد ترین نوع میلگرد، میلگرد استیل است که از آلیاژ استیل 200 و 300 و 400 است.میلگرد استیل خاصیت ضد زنگ خوردگی و ضد آب دارد .

به همین دلیل دامنه ی کاربرد بالایی دارد.از میلگیرد استیل در صنایع غذایی، پتروشیمی و نفت استفاده می شود.

 

قبل از این که با کاربرد های میلگرد استیل آشنا شویم بهتر است اول انواع آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.میلگرد استیل در دو نوع استیل ضد زنگ و استیل کربن تولید می شود.

مزایای میلگرد استنلس استیل یا میلگرد ضد زنگ

این نوع میلگرد از آلیاژ سری 300 تولید می شود و از پرکاربرد ترین نوع میلگرد استیل است .یکی از مزایای مهم آن ضد زنگ بودن آن است که نسبت به اکسایش بسیار مقاوم است.

به همین خاطر در جاهایی که با رطوبت زیادی در ارتباط است از میلگرد ضد زنگ استفاده می شود.

از مزایای میلگرد استیل ضد زنگ زیاد بودن میزان نیکل و کروم در آن است که باعث می ‌شود خاصیت مغناطیسی نداشته باشد و اکسید نشود.

 

مزایای میلگرد استیل کربن

این نوع میلگرد به دلیل استحکام بالا و خاصیت انعطاف پذیری بالا در ساختمان سازی و آرماتور بندی و صنایع کشاورزی ، نفت و پتروشیمی استفاده می شود.

معایب میلگرد استیل کربن، اکسایش سریع آن است و به همین دلیل در جاهایی که رطوبت بالایی هست استفاده نمی شود.

روش تشخیص میلگرد استیل ضدزنگ از میلگرد استیل کربن

شکل ظاهری میلگرد استیل ضد زنگ و میلگرد استیل کربن شبیه به هم است و از روی ظاهر نمیتوان تفاوت آن ها را متوجه شد.

ساده ترین روش تشخیص این دو نوع میلگرد استیل، استفاده از آهنربا است.

میلگرد استیل ضدزنگ دارای مقدار زیادی نیکل و کروم است که خاصیت مغناطیسی آهن را از بین می ‌برند.

در نتیجه آهنربا آن را جذب نمی ‌کند.

سوی دیگر میلگرد استیل کربن خاصیت مغناطیسی بالایی داشته و به آهنربا جذب می ‌شود.

به همین علت نیز به میلگرد استیل ضدزنگ اصطلاحا نگیر، و به میلگرد استیل کربن به اصطلاح بگیر گفته می ‌شود.

با این روش می ‌توان میلگرد استیل ضدزنگ را از کربن تشخیص داد.

میلگرد استیل

نتیجه گیری

در این مقاله با انواع میلگرد استیل آشنا شدیم و دانستیم که میلگرد ضد زنگ در جاهایی که رطوبت زیادی هست استفاده می شود.

میلگرد ایتیل کربن هم به دلیل انعطاف و استحکام بالای آن در آرماتوربندی و ساختمان سازی و … استفاده می شود.


source:میلگرد استیل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: چهار شنبه 5 آذر 1399برچسب: میلگرد استیل, میلگرد, آرماتور, ضد زنگ, میلگرد استیل ضد زنگ, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در مقاله ی ساندویچ پانل چیست آموختیم که بهترین جایگزین مناسب برای مصالحی چون آجر و سیمان، ساندویچ پانل می باشد. ساندویچ پانل به دو دسته ی کلی ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تبدیل می شود.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

این محصول یکی از انواع ساندویچ پانل ها می باشد که به منظور پوشش برای دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.

ساندویچ پانل دیواری دارای ساختارهای ساده و مرکب می باشد.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

لایه های این پانل ها به این صورت است که یک لایه عایق در وسط پانل موجود می باشد که توسط دو لایه عایق دیگر در دو طرف ساندویچ محصور شده است.

ساندویچ های پانل دیواری بسته به نیاز در انواع متفاوتی تبدیل می شوند که در ادامه به بررسی چند نمونه از آن می پردازیم.

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری

ضریب انتقال حرارت در این محصول بالا است به دلیل استفاده از فوم پلی یورتان، بنابراین نسوز بودن از ویژگی های این پانل می باشد.

ضخامت پانل های دیواری به طور کل 0.5 الی 0.7 میلمتر و در رنگ های مختلف موجود می باشد. عرض ثابت 1.15 و عرض مفید 1.13 سانتی متر می باشد.

نصب ساندویچ پانل دیواری

این محصول از دو طرف ورق فلزی که از نوع ورق گالوانیزه یا آلوزینک است تشکیل می شود. اما در برخی موارد مانند سردخانه ها یک سمت آن ها که به سمت داخل است از جنس استیل می باشد.

نصب این پانل ها انواع متفاوتی دارد که در ادامه به شرح دو نوع از آن ها می پردازیم.

  • در این روش استفاده از نبشی و ناودانی آهنی می باشد.

از نبشی های دارای زاویه 90 درجه با ضخامت بالا برای اسکلت در قسمت دیواری ها استفاده می شود، به گونه ای که یک قاب تشکیل شود مورد استفاده قرار می گیرد.

از چسب مخصوص برای درزبندی فاصله بین پانل ها استفاده می شود.

این روش برای ساخت کانکس ها، خانه های سبک و کاروان ها استفاده می شود.

  • در این روش از پانل های پیچ مخفی استفاده می شود.

از این روش برای سازه های بسیار مستحکم استفاده می شود چون در محل اورلپ پانل ها یک ستون فلزی وجود دارد که پانل ها به ستون پیچ می شوند.

برای اینکه این پیچ ها قابل مشاهده نباشند پانل بعدی روی پیچ پانل قبلی را می پوشاند و همین امر باعث مقاومت بسیار زیاد دیواره ها می شود.

انواع ساندویچ های پانل دیواری

  • ساندویچ پانل دیواری ساده
  • ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی
  • ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی
  • ساندویچ پانل قفل دار

ساندویچ پانل دیواری ساده

طول دیوارهای این محصول بنا به درخواست مشتری و با ضخامت های 30 تا 250 میلیمتر و عرض های 965 الی 1195 میلیمتر تولید می شود.

ساندویچ پانل دیواری ساده

ساندویچ پانل ساده

تولید ورق های دوطرف این ساندویچ پانل ها به صورت زیر می باشد:

بصورت صاف و بدون کرکره یا در نورد سرد به شکل

  • کرکره ریز
  • کرکره درشت
  • پارنوراما
  • کرکره سینوسی
  • سینوسی ریز
  • سینوسی درشت

تولید می گردد.

تولید این محصولات با ورق های آلوزینک، آلومینیوم با فوم پلی اورتان، استنلس استیل، گالوانیزه انجام می شود.

ورق آلومینیوم با فوم پلی اورتان با دو کلاس B1 , B2 تولید می شود که مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی دارد.

ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی

شیارهای متعددی بر روی این محصول قرار می گیرد.

ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی

ساندویچ پانل نر و مادگی

در هنگام نصب این شیارها به صورت فاق و زبانه (نری و مادگی) در یکدیگر فرو می رود و پیچ می شوند.

برای استفاده و نصب این ساندویچ پانل ترجیحا از نصاب ساندویچ پانل حرفه ای مشاوره و راهنمایی بگیرید.

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

این محصول بیشتر در ساندویچ پانل دیواری کاربرد دارد و همچنین مورد استفاده قرار می گیرد.

این پانل بسیار با دوام و پایدار هستند و نیاز به تعمیرات کمی پیدا می کند.

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

ساندویچ پانل پیچ مخفی

از این نوع ساندویچ پانل می توان در طراحی هرنوع اتاق یا فضایی استفاده نمود.

استفاده از این پانل به دلیل نصب راحت و آسان بسیار مورد توجه سازندگان پروژه قرار می گیرد.

فلز به کار رفته در این نوع از ساندویچ پانل ها بسیار سبک می باشد و به راحتی قابل نصب کردن می باشد.

استفاده از این ساندویچ پانل به دلیل وزن سبک آن برای طراحی و دیوار چینی فضاها مناسب می باشد.

همچنین استفاده از ساندویچ پانل پیچ مخفی باعث می شود که دیوارها تغعییر شکل بدهند و نمایی یک دست و زیبا در اختیار ما قرار بدهند.

برای تولید این ساندویچ پانل از ورق های گالوانیزه، آلومینیوم، الوزینک استفاده می شود.

 ساندویچ پانل دیواری قفل دار

این ساندویچ پانل در هنگام نصب به صورت مکانیکی چفت می شود و از ورود و خروج هرگونه هوای اضافی جلوگیری می کند.

ساندویچ پانل دیواری قفل دار

ساندویچ پانل قفل دار

این محصول از یک لایه عایق پلی اورتان تشکیل شده است که دارای رویه ای از جنس فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم می باشد.

عملکرد این محصول به این شکل است که این سازه از یک زبانه و شیار تشکیل شده است.

این اتصال دهند ها به صورتی ساخته می شوند که در یکدیگر چفت شوند.

پانل ها تا موقعی وصل می شوند تا به اندازه دلخواه و مورد نیاز برای دیواره های پیرامونی، پارتیشن ها، سقف یا کف را بسازند.

این نوع از ساندویچ پانل ها خط یکنواختی را می سازند و سفتی خوبی دارند.

متصل شدن پانل ها به یکدیگر باعث می شود که سرعت ساخت به میزان قابل توجهی افزایش یابد و همچنین استحکام و بازده حرارتی ساختمان را ارتقا می دهند.

تفاوت انواع ساندویچ پانل های دیواری

تفاوت انواع ساندویچ پانل های ذکر شده بالا در طرح و ساختار آن هاست.

به عنوان مثال در ساندویچ پانل ساده از هیچ طرحی استفاده نشده و ساختار آن کاملا ساده می باشد.

در صورتی که ساندویچ پانل نرومادگی برخلاف نوع ساده دارای نرومادگی هایی است که به وسیله ی آن ها به هم دیگر متصل می یابد و طراحی می شود.

لایه ی وسطی این ساندویچ پانل ها از جنس

  • فوم پلی یورتان
  • فوم اکس پی اس
  • فوم پلی استایرن

می باشد و جنس دو لایه ای که این عایق مرکزی را در بر گرفته اند از آلوزینک، گالوانیزه، کاغذ و یا نایلون هست.

مزایای استفاده از این ساندویچ پانل ها، سبک بودن وزن آن ها و در زمان نصب و اجرا سرعت بیشتری نسبت به سایر مصالح موجود در بازار دارند.


source:ساندویچ پانل دیواری چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: سه شنبه 4 آذر 1399برچسب:انواع ساندویچ های پانل دیواری,ساندویچ پانل دیواری چیست؟,مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری,نصب ساندویچ پانل دیواری, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بهترین جایگزین مناسب برای مصالحی چون آجر و سیمان، ساندویچ پانل می باشد. ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی (آجر و سیمان) مزایای بیشتری دارد به همین علت می توان با اطمینان کامل آن را در نظر گرفت.

استفاده از ساندویچ پانل بسیار مقرون به صرفه است و باعث می شود که در مصرف انرژی ها بسیار صرفه جویی شود.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل یک ساختار سه لایه ای شامل یک هسته کم چگالی مرکزی و یک لایه پوستی نازک که به هر طرف این هسته مرکزی متصل است.

هریک از لایه های ساندویچ پانل خاصیت فیزیکی و مکانیکی دارند همچنین مختص به مکانی با کاربرد خاص است.

لایه های ساندویچ پانل

لایه های ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها نمونه ای از کامپوزیت هایی با ساختار ساندویچ مانند هستند همچنین استحکام و سبکی این تکنولوژی باعث محبوبیت و گسترش آن شده است.

همچنین محصولات پیش ساخته ای می باشند که به منظور پوشش دهی آسان و سریع ساختمان ها در ساخت و سازها طراحی شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

از این محصول در مکان هایی که ترکیبی از استحکام ساختاری بالا و وزن کم مورد نیاز است، استفاده می شود.

این محصول بسته به مکانی که در آن بکار می روند و بر حسب سلایق هرشخص، در شکل ها و رنگ های متنوعی طراحی و ساخته می شوند.

نکته ای که در نصب آنها بسیار قابل اهمیت می باشد، توجه به زیرسازی سقف و دیوارها می باشد.

این پانل ها از چند لایه متصل به هم تشکیل شده است.

ساندویچ پانل ها به طور کلی به دو نوع

  • ساندویچ پانل دیواری
  • ساندویچ پانل سقفی

تقسیم بندی شده است.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

این محصول همانند دیگر پنل ها دارای ساختارهای ساده و مرکب است.

ساندویچ پانل دیواری

پانل دیواری

در وسط این محصولات یک لایه عایق موجود است که توسط دو لایه عایق دیگر در دو طرف ساندویچ محصور شده است.

از این محصول به منظور پوشش برای دیواره ها استفاده می شود.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

بهترین گزینه برای پوشش سقف سوله ها و ساختمان ها استفاده از ساندویچ پانل پلی اورتان سقفی می باشد.

ساندویچ پانل سقفی

پانل سقفی

این محصول یک نوع سقف پیش ساخته مدرن و عایق و سبک است که از 3 بخش لایه رویه و فوم پلی اورتان و لایه زیره تولید شده است.

مزایا و معایب ساندویچ پانل

استفاده از این پانل ها مزایای زیادی دارد در این قسمت به شرح برخی از آن می پردازیم.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

  • به دلیل وزن پایین پانل ها، حمل و نقل آن ها آسان است به همین علت تحویل و نصب آن سریع است و در زمان صرفه جویی می شود.
  • سبک بودن این محصول باعث می ‌شود که استفاده از آنها در ساختمان، خاصیت ضد زلزله داشته باشد.
  • این پانل‌ ها قیمت مناسبی دارند و مقرون‌ به ‌صرفه هستند.
  • این محصولات عایق برودتی و حرارتی هستند بنابراین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و در نهایت صرفه جویی در هزینه ها می شود.
  • این محصول در طرح و رنگ های گسترده ای در بازار موجود است.
  • این محصول در مقابل فشار ضربه مقاومت خوبی دارد و همچنین فشار بالای بار را به خوبی تحمل می کنند.
  • این پانل ها خاصیت مونتاژ و دمونتاژ شدن دارند، همچنین عمر بالایی دارند و می توان بعدها مجددا از آن ها استفاده کرد.
  • در این پانل ها استحکام زیادی وجود دارد چون فرورفتگی و برآمدگی های موجود در سطح سبب می شود وقتی به هم چفت می شوند همپوشانی خوبی به وجود آورند.
  • این پانل ‌ها آکوستیک بوده و عایق صدا هستند همچنین قابلیت شستشو دارند.
  • این محصولات در برابر رطوبت، زنگ ‌خوردگی و آتش مقاوم هستند.
  • این پانل ها برای استفاده در اقلیم های مختلف سازگار هستند و طرفداران گسترده ای دارند چون قابلیت عایق بودن در برابر تغییرات آب و هوا(گرما – رطوبت – سرما) را دارد.
  • این محصول طول عمر زیادی دارد و سالیان سال نمای زیبا و کارایی خود را حفظ می کند بنابراین می توان گفت که این پانل ها دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شوند.
  • از این پانل ها می توان برای پوشش کف سردخانه و دیوار و سقف ساختمان استفاده کرد چون در برابر رشد گیاهان و حشرات موذی مقاومت بالایی دارند.
  • این پانل ها بوی خاص و شیمیایی نداشته و برای سلامت انسان و دام ضرر ندارد.

معایب استفاده از ساندویچ پانل

  • پانل ‌های از جنس پشم معدنی، ضریب انتقال حرارت بالاتری دارند.
  • پانل ‌های PUR/PIR بعد از نصب ممکن است ورق فلزی از فوم جدا شود چون باعث می شوند دمای هوای بیرون و درون ساختمان متفاوت باشد.
  • استفاده از پانل های همراه با پشم شیشه و پانل فلزی نیاز به تخصص بالایی دارد همچنین مونتاژ تخصصی باعث بالارفتن قیمت نصب می شود.

 

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم ساندویچ پانل جایگزین مناسبی برای مصالحی چون اجر وسیمان می باشد.

همچنین محصولات پیش ساخته ای می باشند که به منظور پوشش دهی آسان و سریع ساختمان ها در ساخت و سازها طراحی شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین آموختیم که این محصول به دو دسته ی پانل دیواری و سقفی تبدیل می شود.

پانل دیواری به منظور پوشش برای دیواره ها استفاده می شود.

پانل سقفی برای پوشش سقف سوله ها و ساختمان ها استفاده می شود.


source:ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: دو شنبه 3 آذر 1399برچسب:مزایا و معایب ساندویچ پانل,ساندویچ پانل سقفی چیست؟,ساندویچ پانل دیواری چیست؟,ساندویچ پانل چیست؟, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای تولید آهن خام، سنگ آهن را در کوره های آهن گدازی تولید می کنند.

اساس تولید و ساخت آهن و فولاد، سنگ آهن می باشد.

برای تولید آهن معمولی، فولاد و چودن از آهن خام استفاده می شود.

چودن و آهن آلیاژهایی از آهن می باشند.

فلزات آهنی، پرکاربردترین محصولاتی هستند که 95 درصد از فلزات تهیه شده در سراسر جهان را تشکیل می دهند.

آهن فلزی وزنی سنگین دارد و به رنگ خاکستری و درخشان است، آهن فلزی از سنگ معدن آهن استخراج می شود.

چدن و فولاد قیمت پایینی دارند همچنین ترکیبات آهن این دو مقاومت بالایی دارد به همین علت استفاده در ساخت ساختمان ها، بدنه کشتی های بزرگ، اتومبیل ها مقرون به صرفه می باشد.

چودن و فولاد از آهن خام (سنگ آهن) تولید می شود.

همچنین آهن در صنعت ساختمان نیز کاربرد دارد که به صورت مقاطع فولادی دیگر مانند میلگرد، نبشی، ناودانی، میخ، پیچ و مهره، گالوانیزه رنگی و روغنی و… استفاده می شود.

سنگ آهن

سنگ آهن مخلوطی از نمک های معدنی، سنگ آهن، آلومین و … می باشد. که آن را در کوره های گداز حرارت می دهند ت محصول خام تولید شود تا بتوان از آن برای تولید آهن، فولاد، چدن استفاده کرد..

سنگ آهن

در کوره های آهن گدازی از 4  نوع سنگ استفاده می شود از جمله:

  1. هیدروکسیدها
  2. اکسیدها
  3. سولفور
  4. کربنات

انواع آهن خام

عامل تفاوت انواع آهن و فلزات آهنی، کربن می باشد. میزان کربن در آهن نیز، خاصیت و ویژگی آهن، فولاد و چدن را مشخص می سازد.

آهن خام به دلیل وجود حجم زیاد کربن در آن، ترد می باشد بنابراین قابلیت چکش خواری و نورد شدن را ندارد چون در اثر ضربه خرد می شود.

همچنین کربن دمای ذوب فلزات را کاهش می دهد.

آهن خام به دو دسته ی آهن خالص و آهن معمولی تبدیل می شود که میزان کربن در این دو نسبت به آهن خام کمتر است.

آهن معمولی

آهن معمولی حدود 2 درصد کربن دارد.

تولید آهن معمولی

آهن خام از طریق کربونیزاسیون آهن خام به همراه مقداری آهن قراضه در کوره ساخته می شود،

این آهن حدود ۲ درصد کربن دارد و از طریق کربونیزاسیون آهن خام به همراه مقداری آهن قراضه در کوره به دست خواهد آمد.

دمای ذوب آهن معمولی پایین است و حدود 1130 درجه سانتی گراد می باشد.

همچنین آهن در هوای نمناک زنگ می زند بنابراین نیاز به ضد زنگ و پوشش های محافظ دارد.

آهن معمولی کاربرد متعددی در ساختمان سازی، صنایع مختلف، ساخت ماشین آلات صنعتی دارد.

آهن خالص

آهن خالص همان آهن نرم و آهن ورزیده می باشد.

آهن خالص فقط 0.02 درصد کربن دارد و به دلیل مخلوط شدن مقداری سرباره با آن حالت فیبری دارد.

دمای ذوب آهن خالص حدود 1540 درجه سانتی گراد و این دما به نسبت بالا است، بنابراین علت جوشکاری با آن امکان پذیر نمی باشد.

این محصول انعطاف پذیر است و مقاومت کششی بالایی دارد، همچنین مقاومت آن در برابر خوردگی زیاد است.

آهن خالص مصرف ساختمانی ندارد و از آن برای تولید چدن و فولاد استفاده می شود.

آهن خام بر اساس ساختارهای کریستالی خود، به دسته های زیر تقسیم بندی می شود.

آهن خام سفید

در اثر سرد شدن آهن خام در سرعت زیاد آهن خام سفید تولید می شود.

دلیل رنگ سفید این محصول، کربن این محصول به سرعت سرد می شود، به همین علت رنگ آن روشن (سفید نقره ای) باقی می ماند.

در ساخت فلزات و فولاد سازی از آهن خام سفید استفاده می شود.

در آهن خام سفید مقدار سیلیسیم کم است و جنس آن سخت و ترد می باشد، همچنین سطح شکسته آن نیز دارای دانه های ریز و روشن می باشد .

آهن خام خاکستری

در اثر سرد شدن آهن خام در سرعت پایین، آهن خام خاکستری تولید می شود.

دلیل رنگ خاکستری این محصول، چون کربن آن در سرد شدن آهسته به گرافیت تبدیل می شود، رنگ آن تیره باقی می ماند.

از این محصول در ساخت چدن استفاده می شود.

مقدار سیلیسیم موجود در آهن خام خاکستری زیاد است، همچنین این محصول ترد نیست و از آهن خام سفید نرم تر است، سطح شکسته آن نیز دارای دانه های درشت و خاکستری می باشد.

آهن خام نیمه خاکستری

از این محصول در تولید فولاد و چدن سخت استفاده می شود، جنس این آهن خام مابین آهن خام سفید و آهن خام خاکستری می باشد.

چدن چیست ؟

از آهن خام خاکستری، چدن تولید می شود.

چدن چیست

این محصول با مقداری قراضه آهن در کوره های مخصوص ذوب می شوند تا مقداری از کربن آن بسوزد و ناخالصی هایی نظیر گوگرد و فسفر که خصوصیات آهن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهند، به صورت سرباره خارج می شود.

حال این فلز مذاب که باقی مانده است حاوی مقداری منگنز می باشد، چدن نام دارد.

آلیاژهای چدن، آهن، کربن، منگنز و سیلیسیم است.

وجود آلیاژ منگنز باعث می شود که چدن را سخت کند، و وجود کربن در چدن باعث می شود که به صورت گرافیت درآید.

جنس چدن بستگی به سرعت سرد شدن آن و همچنین جنس آهن خامی دارد که برای تولید چدن استفاده می شود.

میزان کربن در چدن 3.5 – 2 درصد وزن آن است. نقطه ذوب این محصول بین k 1470 – 1420 است.

چدن بسیار محکم، سخت و شکننده می‌باشد.

همچنین چدن گرمای سفید موجب شکستن اجسام می‌شود قیمت نسبتا پایین و ویژگی های چدن سبب استفاده از آن در صنایع مختلف می شود، در صنعت ساختمان از چدن برای ساخت لوله های آب و فاضلاب، نرده، کف پوش، یراق آلات و … استفاده می شود.

خواص چدن

چدن همانند آهن خام، بدون حالت خمیری از جامد به مایع تبدیل می شود، بنابراین قابلیت چکش خواری خوبی دارا نمی باشد.

چدن سخت و شکننده است. مقاومت چدن در برابر آتش نسبت به فولاد بیشتر است و همچنین دیر زنگ می زند.

هریک متر چدن به ازای هریک درجه افزایش دما، 0.01 میلی متر افزایش طول خواهد داشت.

انواع چدن

چدن نیز مانند آهن، انواع مختلفی دارند و همه ی انواع آن ها در برابر فشار مقاومت بالایی دارند.

چدن سفید

در اثر سرد شدن چدن خام در سرعت زیاد، چدن سفید ساخته می شود.

رنگ این محصول به این دلیل سفید است که کربن آن در سردشدن سریع، به گرافیت تبدیل نمی شود و رنگ آن روشن ( سفید نقره ای ) باقی می ماند.

از این محصول در ساخت وسایل کوچک استفاده می کنند.

حجم سیلیسیم در این محصول کم است و جنس آن سخت و ترد است، به همین علت قابل سوهان کشیدن نیست.

سطح شکسته چدن سفید دارای دانه های ریز و روشن می باشد .

چدن خاکستری

در اثر سرد شدن چدن خام در سرعت پایین، چدن خاکستری تولید می شود.

رنگ خاکستری این محصول به این دلیل است که کربن آن در سردشدن آهسته، به گرافیت تبدیل می شود و رنگ آن تیره باقی می ماند.

کاربرد این محصول در پروفیل پنجره، یراق آلات، ناودانی، شبکه چدنی، لوله های چدنی، درپوش های چدنی کف خیابان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

چدن خاکستری نسبت به چدن سفید نرم تر است، جنس آن سخت و شکننده بوده و قابلیت چکش خواری دارد.

سطح شکسته آن نیز دارای دانه های درشت و تیره می باشد .

چدن نیمه خاکستری

جنس آن بین چدن سفید و چدن خاکستری است.

چدن سخت

تولید چدن سخت به این صورت است که ابتدا چدن را گرم کرده سپس سطح خارجی آن را سریع سرد می کنند و صبر می کنند تا داخل آن به آرامی خنک شود.

به همین علت سطح آن چدن سفید و مغز آن چدن خاکستری همچنین این چدن دیر ساییده می شود.

از این چدن برای ساخت لوله های زیر دال پل ها استفاده می شود.

چدن نرم

برای بالا بردن مقاومت چدن در برابر ضربه همچنین بتوان آن را چکش کاری کرد،

تکه های چدن سفید و نیمه خاکستری را به همراه مقداری گرد سنگ اکسید آهن حرارت می دهند تا بخشی از کربن آن بسوزد.

با این کار تردی چدن کم شده و نرم می شود.

از چدن نرم در ساخت وسایل وسایل کوچک نظیر یراق در و پنجره، کلید و قفل، شیر آب و … استفاده می شود.

فولاد چیست؟

یکی از معروف ترین آلیاژهای موجود که مابین 0.2 – 1.5 درصد کربن دارد، فولاد می باشد. فولاد از پرمصرف ترین فلزات آهنی است.

فولاد چیست

امروزه تقریبا ۵۰ درصد تولید کنونی فولاد در دنیا از آهن قراضه است به این صورت که آهن خام سفید را با مقداری قراضه آهن ذوب می کنند تا کربن خود را از دست بدهد و برخی از ناخالصی های آن نیز به صورت سرباره خارج شود و فولاد تولید شود.

خواص فولاد

یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی که قابلیت شکل پذیری و مقاومت زیادی دارد فولاد است.

خواص فولاد به مواردی چون عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن، فلزهای آلیاژدهنده موجود در آن، درصد کربن موجود در آن بستگی دارد.

خواص فولاد به عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن بستگی دارد.

  • انبساط حرارتی

با افزایش دما تا ۱۰۰ درجه، فولاد ۲ درصد منبسط می شود.

  • قابلیت شکل پذیری

فولاد قابلیت شکل پذیری دارد و می توان آن را به هر شکل دلخواهی در بیاوریم.

  • قابلیت اتصال

 با استفاده از اتصال خشک (پیچ و مهره یا تا کردن) و اتصال تر (جوشکاری) می توان قطعات مختلف فولادی را به یکدیگر متصل کرد.

  • اکسیداسیون

 فولاد در برابر رطوبت و نمک ها به سرعت زنگ می زند و یا پوسیده می گردد.

برای مقابله با زنگ زدگی فولاد می توان عناصری نظیر کرم، مس، وانادیم و نیکل را به آلیاژ آن اضافه کرد.

همچنین برای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد، می توان سطح آن را قلع اندود (حلبی)، روی اندود (آهن سفید) و یا با مواد آلی و پلاستیکی رنگ کرد.

  • مقاومت های مکانیکی

مقاومت کششی در فولادهای مختلف متفاوت می باشد.

مقاومت فشاری، برشی، خمشی، ضربه ای و سختی فولادهای مختلف بر حسب آلیاژ آن ها متفاوت است.

خواص مکانیکی فولاد را می توان با عملیات مختلف گرمایی و سپس سرد کردن تحت شرایط مختلف تغییر داد.

سرد کردن فولاد می تواند به صورت سریع در آب یا روغن و یا به آهستگی به وسیله دستگاه خنک کننده یا در هوا صورت گیرد. تاثیر هریک از این روش ها بر فولاد متفاوت خواهد بود.

انواع فولاد

کلی ترین دسته بندی برای فولاد بر حسب میزان کربن در آن است که به شرح زیر می باشد:

فولاد نرم

در صد کربن در فولاد نرم حدود 0.2 درصد می باشد، از فولاد نرم در ابزارسازی نمی توان استفاده کرد.

کاربرد این فولاد استفاده در ساخت لوله، چرخ دنده، پیچ و مهره، سیم خاردار، ورق فولادی و تیرهای فولادی، استفاده در سازه ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

فولاد متوسط

درصد کربن در این فولاد بین 0.2 تا 0.6 درصد می باشد، این فولاد در ساخت ریل، دیگ بخار و ماشین آلات به کار می رود.

فولاد سخت

از فولاد سخت برای ساختن کارد و چنگال، فنر، مته، ابزارآلات و … استفاده می شود.

درصد کربن در فولاد سخت مابین 0.6 – 1.5 درصد که زیاد می باشد.

با افزودن برخی عناصر به فولاد، تبدیل به فولاد ویژه ای می شود که جهت مصارف ساخت استفاده می شود.از جمله فولاد ضد زنگ، فولاد مقاوم در برابر گرما، فولاد ضدزنگ، فولاد مقاوم در برابر آب و هوا و غیره.

تفاوت آهن، فولاد و چدن

از پراهمیت ترین موضوعات در صنعت تولید و ساخت، توانایی شناختن چدن از آن می باشد.

آهن

از فولاد کم کربن، آهن تولید می شود. کیفیت این آلیاژ از درصد کربن مگنز پایین (کربن کمتر از ۰.۰۸ درصد و منگنز کمتر از ۰.۰۶ درصد) مشخص می شود.

فولاد

بیشترین حد کربن در فولاد، حدودا 2 درصد می باشد.

آهن مذاب تصفیه شده را با افزودن مقدار معین کربن و فلزهای آلیاژ دهنده مثل وانادیم، کروم، تیتانیم، منگنز و نیکل به فولاد تبدیل می‌کنند.

چدن

  • چدن آلیاژی از آهن و کربن است که عموما ۳ تا ۵ درصد کربن و ۱ تا ۳ درصد سیلیسیم دارد.
  • میزان کربن چدن، نسبت به فولاد بیشتر است. چدن ها گروه مهمی از آلیاژهای ریخته گری هستند.
  • نقطه ی ذوب چدن نسبت به نقطه ذوب آهن پایین تر است.
  • چدن نسبت به آهن در مقابل خوردگی آسیب پذیر تر می باشد.
  • چدن بسیار خشک تر و خمش ناپذیرتر از فولاد و آهن می باشد.

source:تفاوت فولاد، آهن و چدن، از انواع تا کاربرد هریک در صنعت

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 2 آذر 1399برچسب:انواع آهن خام,سنگ آهن,چدن چیست,تفاوت فولاد و آهن و چدن,فولاد چیست, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

دال بتنی چیست

ساختمان بتن آرمه از اتصال کف ها و ستون های بتن آرمه تشکیل شده است.

کف ترکیبی از تیرآهن و پیوسته دال ها است.

دال ها مجموعه ای از سازه های افقی یا نزدیک به هم هستند که ضخامتشان در برابردو بعد و عرض است.برای انتقال بار در یک یا دو طرف استفاده می شود.

 در مواردی که فاصله بین ستون ها زیاد نباشد معمولا تیرآهن های فرعی حذف می شوند، در این مدل سیستم کف فقط متشکل از تیرهای اصلی بین ستون ها و دال است.

بعضی اوقات  حتی تیرهای اصلی هم حذف می شوند  و دال مستقیما به ستون ها متکی می شود. انواع گوناگون دال ها در قسمت بعدی شرح داده می شوند.

 

دال بتنی چیست و چه کاربردی دارد؟

دال ها بسته به شرایط هندسی تکیه گاه ها و بارگذاری، بار را در یک یا دو طرف انتقال می دهند. دال های بتن آرمه می توانند در ترکیب با تیرآهن و یا بدون آن استفاده شوند و در ساختمان ها علاوه بر تحمل بارهای قائم، در بیشتر مواقع وظیفه ایجاد یک کف صلب و توزیع نیروهای جانبی میان اعضای باربر جانبی را نیز بر عهده می گیرند.

 یکی از نقاط ضعف دال ها اتصال آن ها به ستون ها است.محل اتصال دال ها حساس ترین نقطه در سازه ها است.

محل اتصال دال به ستون، اتصالات پیچیده ای دارد. این پیچیدگی با اضافه شدن لنگرهای از بارهای جانبی و یا بارهای ثقلی نامتقارن زیاد می شود.

انواع دال های بتن آرمه

دال های بتنی دو دسته است :دتل های دو طرفه و دال های یک طرفه

زمانی که دال فقط در یک سمت تکیه گاه داشته باشد،

یا طول دهانه بزرگ تر آن بیش از دو برابر طول دهانه کوچک تر باشد، این دال عملا یک طرفه بوده و عملکردی مثل یک تیرآهن بسیار عریض خواند داشت.

علاوه بر این می توان به کف های ساخته شده از تیرچه نیز اشاره کرد. در زمان  باربری تغییر شکل این دال ها بیشتر به صورت انحناء در یک طرف است.

در مواردی غیر از موارد فوق، سیستم دال، دو طرفه به حساب می آید.

انتقال بار به صورت دو طرفه سبب خواهد شد که از میزان لنگر در یک جهت خاص کاسته شود و در نتیجه به طراحی عضوی ظریف تر با میزان آرماتور کمتر منتهی شود.

دسته بندی دال ها از لحاظ وجود تیرآهن

همچنین دال ها را می توان بر اساس وجود تیرآهن در کنار آن ها تقسیم بندی کرد. دال ها به همراه تیرآهن بهترین سیستم برای پوشش دادن دهانه ی بزرگ می باشد. که در برابر بار های جانبی به خوبی مقاوم است.

تضاد این دال ها ، دال های تخت هستند.که در هنگام پیاده سازی در سازه از تیرآهن استفاده نمی شود و دال مستقینل به ستون وصل می شود.

 

 

دال مجوف چیست؟

این نوع دال ها، دال هایی هستند که برای کم وزن شدن و کم شدن حجم دال، حفره هایی داخل آن ایجاد می کنند که به آن ها دال مجوف می گویند.

دال هایی که از یک جهت عمود دارای تکیه گاه است و بار تنها در جهت عمود بر امتداد تکیه گاه ها حمل و منتقل می شود و فقط در یک جهت عمود دارای تکیه گاه است.

در مواردی که دال فقط از یک جهت عمود دارای تکیه گاه ( تیرآهن یا دیوار) باشد

مانند دال نشان داده شده در شکل، بار تنها در جهت عمود بر امتداد تکیه گاه ها حمل و منتقل می شود.

همچنین در مواردی که دال در هر دو جهت دارای تکیه گاه باشد و طول دهانه بزرگ تر آن حداقل دو برابر طول دهانه کوچکتر باشد، مانند دال های نشان داده شده در شکل زیر که عملا انتقال بار در جهت کوچک تر صورت می گیرد این دال ها همان دال های یک طرفه هستند.

دال تیرچه ای چیست؟

یک دیگرد از اعواع کف های یک طرفه ،کف های ساخته شده با استفاده از تیرچه بتون است.

به این نوع دال ها، دال تیرکدار یا دال تیرچه ای نیز گفته می شود.

برای پیاده سازی این نوع دال ،تیرچه ها با فواصل یکسانی به یک  دال نسبتا نازک به صورت یکپارچه ساخته می شود.

ضخامت این نوع دال در آن ها حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر و حداقل عرض تیرچه ها نیز ۱۰ سانتی متر است.

از بین انواع دال های دو طرفه آن هایی که در چهار طرف دال، یعنی روی خط ستون ها تیرآهن وجود دارد از همه متداول تر هستند.

این دال ها که به دال های تیر ستونی معروفند به خاطر وجود تیرآهن در روی خط ستون ها، از صلبیت بالایی برخوردار هستند و در نتیجه سیستم سازه ای مناسبی را برای تحمل بارهای جانبی به وجود می آورند.

در دال های تخت از تیرآهن استفاده نمی شود و در نتیجه بار کف مستقیما از دال به ستون ها انتقال داده می شود.

کاربرد دال های بتن آرمه

از نظر محدوده کاربرد، دال های یک طرفه توپر معمولا برای دهانه های کمتر از ۵/۴ متر مناسب هستند

از طرف دیگر دال های تیرچه ای تا دهانه ای حدود ۱۰ متر قابل رقابت با سایر سیستم های کف هستند. دال های تخت معمولا برای دهانه های تا ۵/۷ متر بهترین کارایی را دارند که با استفاده از سر ستون (دال قارچی) این محدوده را می توان تا ۹ متر نیز افزایش داد. دال های مشبک نیز معمولا برای دهانه های در محدوده ۹ تا ۱۲ متر مورد استفاده قرار می گیرند.


source:دال بتنی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی

 
نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 2 آذر 1399برچسب:دال بتنی, ساختمان سازی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

 

در زمان ساخت و ساز یک سازه یا ساختمان محصولات فولادی نقش بسزایی در ساختمان سازی دارد.یکی از این محصولات فولادی که نقش مهمی در ساختمان سازی دارد، بیس پلیت یا صفحه ستون است.

 

بیس پلیت چیست؟

 

بیس پلیت یک صفحه فولادی مسطح فولادی است که واسط بین بتن و ستون درفونداسیون فولادی، می باشد.

بیس پلیت باعث می شود که اتصال بین ستون ها بهتر و قوی تر شود و استحکام و تحمل وزن آن بالا می رود و فشاری که از ستون به بتن وارد می شود را پخش کند.

ابعاد صفحه ستون معمولا 30 در 30 سانتی متر و ضخامت آن 8 الی 20 میلیمتر است و میزان تحمل وزن آن بستگی به مقاومت فولادی است که در آن استفاده می شود.

تحمل بیس پلیت از فولاد یا هم ماده ی دیگری که تحمل فشار و تنش بالایی را داشته باشد ساخته می شود.

ضخامت صفحه ستون باید به نسبت به سطح مقطع ستون فولادی عریض تر باشد تا بتواند فشار را انتقال دهد و فشار کمتری به بتن و فونداسیون وارد شود.هر چه این سطح بزرگ ‌تر باشد فشار کمتر می‌ شود.

این ابعاد ارتباط مستقیمی با بار ثقلی انتقال یابنده از طرف ستون و بار لنگری که ممکن است در مواقع زلزله ایجاد شود، دارد.

وظیفه بیس پلیت چیست؟

 

مسلما توانایی تحمل فشار و تنش بین بتن و فولاد متفاوت است و فولاد تحمل بار بیشتری نسبت به ستون دارد و با استفاده از بیس پلیت یا صفحه ستون فشار و تنش پخش می شود و به بتن یا فونداسیون وارد می شود.ولی اگر از صفحه ستون در ساخت بنا استفاده نشود باعث می شود که ستون داخل بتن فرو رود و استقامت آن کمتر شود.

دو دلیل اصلی استفاده از صفحه ستون در بنا به طور کلی موارد زیر است.

  1. بیس پلیت در واقع عضو واسط برای اتصال ستون به پی و افزایش سطح تماس ستون و فونداسیون است.
  2. بیس پلیت وظیفه تعدیل و توزیع نیروهای کششی، لنگری، خمشی، برشی و فشاری را بر عهده دارد.
  3. بیس پلیت در واقع وزن سقف را تحمل می‌ کند و باعث افزایش استحکام ساختمان می ‌شود.

 

نصب بیس پلیت چگونه است؟

 

صفحه ستون‌ ها را می‌ توان از نظر نوع مدل نصبشان به چند گروه تقسیم ‌بندی کرد:

اتصال گیردار بیس پلیت

اتصال گیردار بیس پلیت به صورت صلب است و صفحه ستون و ستون در هیچ کدام از جهات محورهای X,Y,Z قادر به حرکت نخواهد بود.

در اتصال گیردار بیس پلیت، باید ارتفاع انکربولت‌ ها را به ‌قدری انتخاب کرد که صفحه ستون توانایی چرخش نداشته باشد، همچنین باید صفحه ستون با ضخامت بالاتر را انتخاب کرد.

این نوع از اتصال توانایی انتقال فشارهای خمشی، برشی و فشاری را دارد.

در این نوع از اتصال، انتهایی از ستون که به بیس پلیت متصل می ‌شود باید به شکل گونیا برش داده‌، صاف‌ شده و سنگ زده شود تا اتصال کاملی با صفحه ستون برقرار کند.

در اتصال گیردار صفحه ستون گاهی برای اینکه ضخامت بیس پلیت کاهش یابد، از ورق ‌های سخت ‌کننده‌ ذوزنقه‌ ای یا مثلثی استفاده می ‌شود.

اتصال مفصلی بیس پلیت

 

بیشتر برای ساخت ساختمان ‌های چند طبقه کاربرد دارد و فقط قادر به تحمل فشارهای فشاری و برشی است.

فونداسیون ساده در ساختمان، نیروی کششی بین بتن و بیس پلیت را کاهش می‌ دهد، بنابراین در این مواقع می ‌توان از اتصال مفصلی بیس پلیت (صفحه ستون) استفاده کرد.

در این نوع از اتصال، بالا و پایین اتصال را توسط جوش زدن به ستون ها وصل می کنند.

مراحل و روش اجرای بیس پلیت

از آنجا که بیس پلیت ‌ها جزو اعضای تأثیرگذار در امنیت ساختمان‌ ها هستند، در هنگام نصب و اجرای بیس پلیت باید به نکاتی توجه کرد که در اینجا به برخی از آن‌ ها اشاره می ‌کنیم:

  1. با توجه به محاسبات کارشناسانه مکان دقیق و معینی برای قرارگیری بیس پلیت تعیین می ‌شود و اجرای آن باید کاملاً دقیق و توسط نیروهای ماهر انجام گیرد. اگر این مکان ‌ها اشتباه طراحی یا اجرا شوند، سقف در جای درست خود قرار نمی ‌گیرد و انتقال وزن توازن خود را از دست می ‌دهد و صدمات بسیاری را در آینده به بار می ‌آورد.
  2. از آنجا که صفحه ستون باید به ‌طور مستقیم روی سطح پی یا فونداسیون قرار بگیرد و هیچ فاصله ‌ای از بتن نداشته باشد و اغلب سطح بتن صاف و هموار نیست از ماده ‌ای به نام گروت یا دوغاب برای این منظور استفاده می ‌کنند. گروت ماده ‌ای با مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی و زلزله است که به ضخامت حداکثر ۲٫۵ سانتی‌ متر روی بتن ریخته می ‌شود و سپس بیس پلیت را روی آن قرار می‌ دهند. بعد از این که کار ریختن گروت و پر کردن تمام فضای بین بتن و بیس پلیت تمام شد و صفحه ستون در سر جای خودش قرار داده شد، ستون به صفحه ستون با جوش متصل می ‌شود.
  3. نکته ‌ای که باید به آن توجه شود این است که عملیات دوغاب ریزی باید در یک مرحله و به ‌صورت پیوسته انجام شود و دمای آبی که مورد استفاده قرار می‌ گیرد باید کمتر از ۲۰ درجه سانتی‌ گراد باشد. گروت ها انواع مختلفی دارند: سیمانی منبسط شونده ، اپوکسی و پلیمری
  4. باید دقت شود که سطوحی که قرار است در معرض گروت ریزی قرار بگیرند کاملاً تمیز و بدون هر گونه آلودگی اعم از روغن یا گرد و خاک و غیره باشند.
  5. محل مورد نظر را حدود دو الی سه ساعت با آب پر می ‌کنند و قبل از گروت ریزی آب آن را خالی و سطوح را خشک می نمایند.
  6. وسط صفحه ستون یا بیس پلیت یک سوراخ تعبیه می‌ کنند تا هوا را عبور داده و برای عملیات هواگیری از آن استفاده شود.
  7. بعضی از انواع بیس پلیت ‌ها در کارخانه سازنده روی ستون جوش داده شده و نصب هستند و فقط نیاز است که از گروت استفاده شود و توسط بولت ‌ها به بتن یا فونداسیون متصل شوند. این روش اگر با دقت و صحیح انجام شود، کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت.
  8. صفحه ستون‌ ها جزو قطعاتی هستند که در معرض رطوبت قرار دارند و اگر به‌ خوبی محافظت نشوند ممکن است دچار مشکل شوند.
  9. برای محافظت این صفحه ستون ‌ها چند روش وجود دارد که می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اول اینکه اطراف بیس پلیت ‌ها را با بتن می ‌پوشانند. ولی قبل از این کار باید سطح بیس پلیت کاملاً تمیز شده باشد و هیچ‌ گونه آلودگی نداشته تا بتن بتواند به‌ راحتی به صفحه ستون بچسبد.
  • در روش بعدی، فقط روی صفحه ستون ‌ها را با رنگ می ‌پوشانند تا بتواند در مقابل رطوبت از آن محافظت کند.
  • در بعضی از ساختمان‌ های صنعتی، از مواد قیری که با ماسه نرم مخلوط شده‌ اند برای پوشاندن دور صفحه‌ ستون ‌ها استفاده می ‌شود تا آن ‌ها را محافظت کند.

بولت چیست؟

 

بولت ها میله هایی برای اتصال بیس پلیت به فونداسیون یا پی ها است و نقش بسیار مهمی برای استقامت ساختمان دارد.

زیرا عدم دقت در انتخاب آن ها از لحاظ اندازه، کیفیت، تعداد و نحوه ی پیاده سازی آن باعث به وجون آمدن صدمات و خسارات جبران نا پذیری برای ساختمان می شود.

تعداد بولت ‌ها برای اجرا در بیس پلیت برحسب نوع کارایی ساختمان و سایر خصوصیات پروژه تعیین می‌ شود و همیشه بیشتر از دو عدد است و تعداد آن ‌ها همیشه باید زوج باشد.

حداقل قطر بولت ‌ها میلگرد شماره ۲۰ می باشد. طول بولت‌ ها به ‌گونه ‌ای است که فشار لنگری را نیز تحمل کنند.

بولت ‌ها یا میله ‌های مهاری حتماً باید از قبل گریس کاری شده باشند تا در هنگام بتن ‌ریزی آلوده نشوند و در مرحله هواگیری وقتی می‌ خواهیم بولت‌ ها را جدا کنیم، مشکل ایجاد نکنند.

قیمت صفحه ستون

 

همان گونه که می دانید جنس صفحه ستون ها از فولاد است و قیمت محصولات فولادی با توجه به وزن آن ها با قیمت روز محاسبه می شود.

وزن بیس پلیت ها نسبت به ضخامت و طول آن ها متغیر است

نتیجه گیری

برای افزایش استقامت و طول عمر ساختمان باید با متعادل سازی فشار ساختمان را از طریق ستون ها به پی ها و پس از آن به زمین منتقل کرد.

عاملی که باعث انتقال این تنش ها به زمین است، بیس پلیت یا صفحه ستون است .صفحه ستون از جنس فولاد است و اولین قطعه ی فولادی است که در ساختمان اجرا می شود.

 

source:بیس پلیت چیست وچه کاربردی در استقامت ساختمان دارد؟

 

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: یک شنبه 2 آذر 1399برچسب:بیس پلیت، ساختمان سازی، بتن, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فولاد MO40 یک فولاد آلیاژی مولیبدن کروم دار است.

این فولاد به طور گسترده برای ساخت آن دسته از تجهیزات صنعتی که تحت فشار یا ضربه و حرارت بالا قرار دارند مانند تیر، ستون، چرخ دنده و غیره به کار می رود. 

فولاد MO40 دارای خواص زیادی می باشد که از مهمترین این خواص ها می توان به

  • شکل پذیری
  • دوام بالا
  • استحکام تسلیم
  • استحکام کششی بالا
  • هدایت گرمایی خوب
  • فولادهای ضد زنگ نیز دارای خواص ضد خوردگی

و غیره اشاره کرد.

فولاد MO40 نوعی فولاد کم آلیاژ است، آلیاژ MO40 متعلق به گروه فولادهای مقاوم به حرارت، که این آلیاژ کیفیت بالایی دارد.

این فولاد جزو آلیاژهای کم کربن دسته بندی می گردد و دارای توان کششی و مقاومت بسیار بالایی می باشد.

نکته قابل توجه در ذوب این فولادها ضخامت کامل آنها است، بنابراین فولادهای آلیاژی  MO40  به عنوان آلیاژهای باکیفیت شناخته می شوند.

همچنین بدلیل اینکه سختی این فولاد بسیار زیاد است، در پروژه هایی که مقاومت به سختی و توان کششی بالا مدنظر باشد، از این فولاد استفاده می شود.

فولاد MO40

فولاد

MO40 فولادی ساده و با تناژ تولید جهانی بالاست که در غلتک های

  • صنایع سیمان
  • غلتک های صنایع فولاد
  • شاتون ها
  • چرخ دنده ها
  • محورهای خودرو
  • دنده فرمان
  • میله های اتصال
  • سازه هواپیما

و… کاربرد دارد.

عملیات حرارتی فولاد MO40

 دمای آنیل

در روش Annealing (دمای آنیل)  فولاد MO40 را در دمای  800 – 850  درجه سانتی گراد حرارت می دهیم.

این حرارت تا زمانی که تمام قسمت های فولاد به طور یکسان منتقل شود ادامه دهید و در نهایت درون کوره آن را خنک کنید.

نرمالیزه کردن 

در روش Normalizing  فولاد MO40 را در دمای 870 – 900 درجه سانتی گراد حرارت می دهیم.

در این روش همانند روش قبل حرارت را تا زمانی ادامه می دهیم که در تمام بخش های فولاد به طور یکسان منتقل شود.

سپس به مدت 15 – 20 دقیقه آن را در آب خیس کنید و در پایان در هوای ساکن خنک کنید.

دمای برگشت (Tempering)

در بعضی اوقات ممکن است فولاد نیاز داشته باشد که مجددا حرارت داده شود، در این حالت فولاد MO40 مجددا در دمای 550 – 700 درجه سانتی گراد حرارت می دهیم.

حرارت دهی را تا زمانی که در تمام بخش های فولاد به طور یکسان منتقل شود ادامه دهید.

سپس به مدت یک ساعت هر 25 میلی نتر از فولاد را در آب خیس کنید و در هوای ساکن خنک کنید.

 کابرد فولاد MO40

در مواردی که به سختی و مقاومت به سایش زیاد نیاز است از فولاد MO40 که هم به صورت میلگرد و هم به صورت مقطع مربع و صفحه موجود است، استفاده می شود.

این نوع از فولاد کاربرد وسیعی دارد و نوع مقطع آن در تعیین قیمت MO40 بسیار موثر است.

فولاد MO40

کاربرد فولاد

برخی از رایج ترین کاربرد فولاد MO40 به شرح زیر است:

  • شفت
  • میله های اتصال
  • پیچ های دو سر رزوه
  • قطعات ماشین ابزار
  • سازه های هواپیما
  • پایه های قالب
  • میله های رابط
  • میل لنگ
  • گیره فشنگی
  • اتصال میل گاردن
  • ساخت کارد و چنگال
  • انژکتورها
  • چرخ دنده
  • ظروف تحت فشار
  • پیچ های مقاوم

ترکیب شیمیایی فولاد MO40

فولادMO40 در ساختار خود

  • 41 درصد کربن
  • 0.35 درصد سیلسیوم
  • 0.7 درصد منگنز
  • 1.1 درصد کروم
  • 0.2 درصد مولیبدن

می باشد. با توجه به این ساختار نام فولاد MO40 با نام شیمیاییCrMO40 42  شناخته می شود.

در این ساختار کروم باعث بالا رفتن مقاومت و سختی پذیری می شود.

وجود کروم در فولاد باعث می شود به راحتی مارتنزیت گرفته شود زیرا نیاز به سرد کردن در آب و روغن ندارد و در دمای اتاق این کار انجام می گیرد.

به دلیل وجود کاربید در کروم، کروم باعث مقاومت در برابر برش و سایش می شود همچنین ناحیه آلفا را بالا می برد و لوپ گاما را کوچک می کند.

سیلسیوم اگر در ساختار فولاد موجود باشد، دمای بحرانی افزایش پیدا می کند.

هر چه مقدار سیلسیوم در فولاد بیشتر باشد مقاومت فولاد را در برابر اکسید شدن بالاتر می برد.

 تفاوت عنصر منگنز برخلاف سیلسیوم این است که برش پذیری که در اثر سیلسیوم کاهش می یابد توسط منگنز کنترل می گردد و در طی فرآیند اکسید آهن تولید نمی شود.

مولبیدن یک عنصر کاربیدی است. وجود این عنصر در ساختار باعث افزایشش مقاومت کششی و حرارتی می شود.

مقدار آلیاژ در فولاد MO40 پایین، به همین دلیل تغییرات چشم گیری در نمودار ساختاری فولاد ایجاد نمی کند.

فولاد ها دانه درشت هستند که باعث بالابودن نقطه ذوب آنها می شود.

ساختارهای درشت دانه از خواص مکانیکی خوبی برخوردار نیستند و حتما باید قبل از استفاده آنیل شوند.


Source: فولاد MO40 چیست؟

نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: شنبه 1 آذر 1399برچسب:فولاد MO40 چیست,عملیات حرارتی فولاد MO40,کاربرد فولاد MO40, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , ahanmelal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com