بنگاه آهن فروشی

بنگاه آهن فروشی

بزرگترین تامین کننده میلگرد و تیرآهن، ورق و لوله فولادی با بهترین قیمت در بازار

 

خاموت در شناژ یکی از متداول ترین روش ها برای افزایش استحکام ساختمان می باشد. برای ساختن یک سازه ای که مقاومت آن زیاد باش لازم است تا همه ی کار های مهندسی به طور دقیق اجرا گردد.

به عبارت دیگر یک ساختمان مقاوم و مناسب، بایستی طبق استانداردهای آپدیت شده موجود پیاده‌سازی شود. هنگام ساختن بنا بایستی به این موضوع توجه کنید که ساختمان مورد نظر استحکام کافی در مقابل حادثه های طبیعی دارد. برای مقاوم سازی از وسایل زیادی استفاده می‌کنند که یکی از این مورد ها میلگرد خاموت می باشد. زلزله ژاپن در سال 1971 یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که مهندسان، دنبال راه کاری اساسی برای بالا بردن استحکام سازه‌ها بی افتند؛ در نتیجه تحقیق ها و پژوهش ها صورت گرفته بهره‌برداری از خاموت بود.

تعریف خاموت:

 

میلگردهای استفاده شده در پروژها، دو نوع طولی و عرضی در بازار موجود است . اگر میلگرد در راستای طول سازه استفاده شود، به آن میلگرد طولی و اگر میلگرد در راستای عرضی (عمود بر میلگرد طولی) به کارگرفته شود، به آن میلگرد عرضی یا خاموت گفته می شود.

 میلگردها در سایزهای متنوعی در بازار وجود دارد که میلگرد خاموت یکی از این هاست، بیشترین استفاده را خاموت هایی با سایز های 8 و 10 دارند.

خاموت، میلگردی خم شده است و به این صورت از المان‌های طولانی و قائم اطرافش محافظت شده است. به عبارت دیگر استفاده از این نوع میلگرد، باعث زیاد شدن استقامت در مقابل نیروهای پیچشی و برشی می‌شود. این شکل از میلگردها با توجه به کاربرد، در نوع های متفاوتی تولید می‌شوند. تعیین قیمت خاموت به تعداد زیادی به قیمت میلگرد استفاده شده در تولید آن وابسته است . به عنوان مثال اگر در تولید این نوع از میلگرد از میلگرد میانه استفاده شود برای تخمین قیمت خاموت، قیمت روز میلگرد و هزینه خمکاری مورد نظر قرار می گیرد.

khamoot-2.jpg

نوع های خاموت

 

میلگردها با توجه به کاربردی که در بتن دارند می توانند به شکل میلگرد خاموت، خرک، راستا، رکابی، ادکا و سنجاقی باشند. هر یک از این میلگردها در سایز و نوع های متنوعی تولید می شوند.

 خاموت سنتی، دستی و با کمک اهرم تولید می شود. این میلگرد به صورت مربعی شکل هستند و و بیشتر در ساخت و سازهای ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد.

خاموت معمولی، مانند خاموت سنتی با دست تولید می شود و در بناهای مختلف، مورد استفاده قرار میگیرد. دقت کنید که اندازه و قالب این نوع از میلگرد قابل تغییر است.

خاموت های مارپیچ، به کمک دست درست نمی شوند و برای تولید آن ها از دستگاه های CNC استفاده می کنند. اندازه این میلگردها در هنگام نیاز قابل تغییر است.

خاموت ربات، با دستگاه CNC تولید می شود و از لحاظ شکل ظاهری با نوع مارپیچ تفاوت دارد (در یک سمت این خاموت ها مربعی وجود دارد).

خاموت سلولار، خاموتی به فرم حلقه های بسته می باشد و در صورت به کار بردن آن ها در سازه، استحکام بالایی در محل استفاده شده آن خواهیم داشت. از تکنولوژی جدیدی به نام Pi-Systems در تولید سلولار بهره جویی می کنند. این نوع از خاموت ها، تازه ترین نوع خاموت های موجود در بازار هستند.

خاموت چگونه استفاده می شود؟

روش های طراحی و مهندسی سازه‎ها مشخص می کند که خاموت به چه شکلی در ساختمان به کار گرفته شود. خاموت ها به دو صورت تنگ باز و تنگ بسته در سازه مورد استفاده قرار می گیرند. آرماتور عرضی تنگ باز، می تواند به سه صورت تک شاخه (قلاب)، دو شاخه (رکابی) و یا چند شاخه در سازه کاربرد داشته باشد. خاموت تنگ بسته نیز برای تحمل نیروی برشی و پیچشی می تواند با توجه به تعداد شاخه، ایفای نقش کند. اگر قصد استفاده از خاموت در موقعیتی دارید که نیروی پیچشی وارده زیاد است، بهتر است از خاموت تنگ بسته استفاده شود. بعد از تعبیه خاموت باید انتهای آن را حداقل به میزان 135 درجه به قسمت داخلی خم کنند، به این صورت در برابر نیروهای وارد شده به بنا مقاومت بالایی خواهد داشت.

در یک دسته بندی دیگر، این میلگردها به دو شکل ساده و مهندسی وجود دارند؛ خاموت ساده، خم 90 درجه و خاموت مهندسی خم 45 درجه دارد. در شکل زیر نمایی از این دو نوع میلگرد را میبینید.

Khamout_Differences.jpg

 

نقش خاموت در سازه ها

 

با وجود کمربندهای زلزله در قسمت های متفاوت جهان، همواره شاهد چالش های زیادی در صنعت ساختمان سازی می باشیم. پشت سر گذاشتن این چالش ها بخصوص در جوامعی که از نظر اقتصادی ضیعف تر هستند، دشوارتر خواهد بود. زیرا در صورت رعایت نشدن نکته ها ایمنی در ساخت و ساز، مواجه شدن با تلفات و صدمات بعد از زلزله برای آن ها سخت تر می باشد. بنابراین به خاطر وجود شرایط غیر قابل پیش بینی مانند سیل و زلزله باید تمام توانایی خود را به کار ببریم.

خاموت نقش بسزایی در سازه ها دارد، ستون های بتنی مقاومت پایینی در برابر نیروی کششی وارده دارند. این میلگردها اکثراً به صورت عمودی و گاهی نیز به شکل مورب مورد استفاده قرار می گیرند، تا از شکست زود رس مقطع بتنی در اثر نیروی خمشی و برشی وارده شده جلوگیری کنند. بی شک بتن ها با عبور میلگردهای فولادی استحکام کافی را به دست می آورند؛ اما با وجود خاموت اجزا نظم مورد نیاز را خواهند داشت و مقاومت در برابر نیروهای وارده افزایش می یابد.

به طور کلی استفاده از خاموت در ساختمان ها، اهداف زیر را دنبال می کند:

  • جلوگیری از ترک های ناگهانی مورب که ممکن است سبب خرابی های غیرمنتظره در کل سازه شود.
  • افزایش مقاومت سازه در برابر فرایندهای تنشی، پیچشی، خزش، انقباض و کشش سطحی.
  • ارتقای کارکرد لنگر خمشی آغازین.

خاموت و کاربرد آن در سازه ها

قانون های ملی ساختمان برای خاموت گذاری در ستون ها با شکل گیری متوسط

 

در رابطه با پیاده سازی هر عضو سازه ای، قوانینی وجود دارد که استفاده از این میلگرد نیز از این امر مستثنی نیست. در ادامه برخی از مقررات ملی ساختمان را در رابطه با خاموت گذاری در ستون ها تحت شکل پذیری کم را مطرح خواهیم کرد.

طول ناحیه بحرانی نباید از مقادیر زیر کمتر باشد:

  • یک ششم ارتفاع آزاد ستون
  • ضلع بزرگتر مقطع مستطیلی ستون
  • قطر ستون
  • 450 میلی متر

فاصله خاموت ها در قسمت بحرانی، در زمانی که خاموت از نوع بسته باشد، نباید از مقدارهای زیر کمتر باشد:

  • 24 برابر قطر خاموت
  • نصف کوچک ترین ضلع مقطع ستون
  • 300 میلی متر
  • 8 برابر قطر کوچک ترین میلگرد طولی ستون

فاصله خاموت ها در بقیه ی نقطه های اعضای فشاری، از موارد زیر نباید بیشتر باشد:

  • کوچک ترین بعد عضو فشاری
  • 250 میلی متر
  • 36 برابر قطر میلگرد خاموت
  • 12 برابر قطر کوچکترین میلگرد طولی

سه نکته مهم در رابطه با خاموت

در ارتباط با پیاده سازی خاموت برخی اصل ها باید در نظر گرفته شود و در صورت رعایت نشدن بعدها با مشکل مواجه خواهیم شد.

  • خاموت ها باید در فاصله های 20 سانتیمتری (به اندازه ی یک وجب دست) از همدیگر قرار می گیرند.
  • آرماتورهای عرضی (خاموت ها) باید با کمک سیم آرماتوربندی به میلگردهای طولی بسته شوند.
  • در دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد، آرماتورها نباید خم شوند. اگر قصد خم کردن مجدد آرماتورها را دارید باید به شکل سرد و با دستگاه مکانیکی، عملیات خم کردن را انجام دهید.

 

Source :خاموت و کاربرد آن در سازه ها

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: آهن ملل اصفهان ׀ تاریخ: دو شنبه 28 مهر 1399برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , ahanmelal.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com