معرفی جک سقفی

همانطور که از نام جک سقفی میتوان حدس زد، جک هایی که برای ثابت نگه داشتن و تحمل میزان بار وارد شده از طریق سقف استفاده میشود، جک سقفی میگویند. تقریبا تمام نوع سقف ها برای بالا برذن استقامت و پایداری از جک سقفی استفاده میکنند.

اجزای جک ساختمانی

جک سقفی از سه قسمت رزوه، مادگی و نری تشکیل میشود. نگهدارنده اصلی در جک سقفی با این سه بخش به مهار قالب مدولار و سازه کمک می کند. قسمت پایین جک از لوله ساخته شده که قطرهای متفاوتی دارد اما رایج ترین آن با قطر 6 سانتی متر و ضخامت 2 میلی متر است که جک به قسمت پایین متصل می شود.  قسمت بالایی جک نیز اصولا از لوله ای با قطر 5 سانتی متر و ضخامتی در حدود 2.5 میلی متر است. جک ها به دو صورت تولید می شوند جک های سبک که تحمل وزن کم را دارند و جک های سنگین که می توانند در برابر وزن زیاد و فشار بالا مقاومت کنند. بسته به آن چه که مشتری نیاز داشته باشد می توان ابعاد و ضخامت این محصول را تعیین کرد و این بدین معناست که محدوده وزن جک ساختمانی را تولید کننده و فروشنده تعیین می کنند و سفارش می دهند.

روی لوله نری سوراخ هایی برای تنظیم ارتفاع ایجاد می شود این سوراخ ها با پین فنردار و در فاصله های معین و منظم 10 سانتی متری قرار می گیرند که با پیچ و مهره های موجود روی مادگی و با استفاده از گوه و انواع رزوه محکم بهم وصل می شوند. نری جک ها بر اساس طرح سازه و نوع جک می تواند متحرک ساخته شود. لازم به ذکر است که در جک های سقفی که به صورت شاقول ساخته می شوند شمع هایی به عنوان ضریب اطمینان بالای سازه و تحمل فشارهای جانبی استفاده می شوند. این شمع ها به صورت لوله ، قوطی یا سولجر ساخته می شوند و به صورت دو بازوی کوچک و بزرگ هستند که شکل یک گونیا به خود می گیرند. ویژگی مثبت این شمع ها و جک های شاقول دار تراز بودن آن هاست که راهنمای خوبی برای تراز کردن کف سازه است.

انواع جک سقفی

جک سقفی در انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه میشود. جک سقفی یا جک ساختمانی شامل مدل هایی همچون

جک های سقفی صلیب دار، جک سقفی بدون صلیب، جک سقفی U شکل عراقی، جک های شمعی، جک فلزی، جک تلسکوپی و غیره است.

کاربرد جک سقفی

جک سقفی در انواع پروژه های ساختمانی کاربرد بالایی دارد. این محصول برای یک نیاز بسیار مهم برای هر ساختمان است.این محصول برای کفراژبندی سقف ها و همچنین نگه داشتن بار سقف تا پایان ساخت آن طبقه استفاده میشود. کاربرد اصلی این محصول نگه داری سقف به طور موقت است. آن چه که برای این محصول بسیار مهم است کیفیت خوب آن می باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کیفیت این محصول به خاطر این که بتواند میزان بار و فشار سقف را تحمل کند و دوم این که در زمین های سست و ناهموار بتواند بایستد شایان توجه است. یعنی جک به اعماق زمین فرو نرود که خود مشکلات بیشتری به وجود می آورد.

اندازه جک سقفی

همان طور که در ابتدای متن به آن اشاره شد قسمت پایین جک از جنس لوله است که قطر آن در حدود 6 سانتی متر می باشد و ضخامت این لوله ها در حدود 2 میلی متر است اما قسمت بالایی جک از جنس لوله و با قطر 5 سانتی متر و ضخامت 2.5 میلی متر می باشد که این اندازه ها برای جک های صلیب دار ، U شکل عراقی ، T شکل است و می توان صلیب متحرک را در ارتفاع های مختلف تولید کرد. این جک ها می توانند تا 1.5 تن بار را تحمل کنند. سایز استاندارد این محصول با ارتفاع 3.20 متر و وزن 14 کیلوگرم در بازار موجود است . البته جک ها بدون احتساب سر جک ها از وزنی بین 12.5 تا 21 کیلوگرم برخوردارند و سر جک ها دارای وزن 4 ، 5 ، 6 کیلوگرم می باشند. نکته مهم و قابل ذکر این است که برای ساخت این محصول نباید به هیچ عنوان از لوله های درزدار استفاده کرد.

تفاوت جک های سقفی نو و دست دوم

جک های سقفی در سال های زیادی دوام و مقاومت دارد به همین دلیل به صورت دست دوم هم فروخته میشود.توام و مقاومت و استحکام جک های دست دوم همچنان بالاست. و در صورت خراب شدن و آسیب دیدگی قابل تعمیر و استفاده ی مجدد است.


source:جک سقفی چیست؟